Arbeidsområder
- Førsteamanuensis ved Master i helse- og sosialfag andre året, underviser, veileder, ansvar for workshop
- Førsteamanuensis ved ph.d.-studiet
- Førsteamanuensis ved ph.d.-kurset Fordypning i kvalitative forskningsmetoder
- Førsteamanuensis ved Bachlor i sykepleie, med vekt på pediatrisk sykepleie og veiledning/sensorarbeid til tilknytning til bacheloroppgaver (avsluttet 2022)
- Leder av forskningsgruppen Samhandling med sårbare grupper i et fenomenologisk perspektiv
Fagområder
- Sykepleie, ulike tema
- Pediatrisk sykepleie
- Historisk og nåtidig om foreldre og barn på sykehus
- Foucault perspektiv
- Fenomenologi
- Kvalitativ metode
- Etikk
Bakgrunn
1977: Offentlig godkjent sykepleier, Nasjonalforeningens og Møre og Romsdal sykepleieskole, Molde
1980: Eksamen philosophicum, Universitetet i Bergen
1981: Psykologi grunnfag, Universitetet i Bergen
2000: Sykepleievitenskap grunnfag, Universitetet i Bergen
1992: Praktisk-pedagogisk seminar, Høgskulen i Volda
1993: Spesialpedagogikk, Norsk fjernundervisning
1998: Cand. San. Helsefag hovedfag, Universitetet i Bergen
2004: Å være forskende deltaker. Samtale og kunnskaping gjennom kvalitativ metode, Norges Landbruksskole, Ås
2006: Forskerkurs, sensibilitet og kunnskap. «Helsefagenes filosofi og vitenskapsteori», Høgskolen i Oslo
2006: Kurs i vitenskapsteori: UVIT800, Universitetet i Oslo
2008: Grunnkurs i medisin og helsefaglig forskning, Universitetet i Bergen
2014: Dr. Philos. Universitetet i Bergen. Førsteamanuensis.
2016: Fordypning i kvantitative forskningsmetode og mixed methods, Høgskolen i Molde
2023: The 5th WNGER II Doctoral Supervision Seminar, Universitetet i Bergen
2023: WNGERII PHD COURSE Kvalitativ metasyntese for doktorgradskandidater og doktorgradsveiledere, Universitetet i Bergen
Forskning- og utviklingsarbeid
Hovedfag 1998
Hovedfagsoppgave: Barn på sjukehus. Ein fenomenologisk studie av kva røynsler mødrer har av å vere innlagt i sjukehus saman med barna sine
Doktorgrad 2014
Inklusjon og eksklusjon av foreldre i pleie av barn innlagt på sykehus. Analysene er historiske og nåtidige og har utgangspunkt i norske lærebøker i sykepleie, bilder, litteratur og andre dokumenter fra perioden 1877-2013, og intervju og observasjoner med foreldre og sykepleiere ved en barneavdeling i 2007
Ansvar for presentasjoner i en parallellsesjon ved gjennomføring av The International Human Research Conference - IHSRC 2009 i Molde
Medlem av vitenskapelig komite for The International Human Research Conference IHSRC-2019 i Molde, og ansvar for presentasjoner i en parallellsesjon ved gjennomføring avkonferansen
Medlem av forskningsgrupper
- Leder for forskningsgruppen Samhandling med sårbare grupper i et fenomenologisk perspektiv
- Tilknyttet Helsefaglig nordisk fenomenologisk nettverk
- Samarbeider med tilsvarende fenomenologisk forskningsgruppe ved Universitet i Bergen
- Tilhørighet til Praxeologisk miljø ved Universitet i Bergen, der en forsker i et Bourdieu og Foucault perspektiv
- Sykepleie; Forskning og fagutvikling
- Barn, barndom og hverdagsliv
Avsluttet forskningsprosjekter:
- Inklusjon og eksklusjon av foreldre i pleie av barn innlagt på sykehus i historisk og nåtidig sammenheng (avsluttet)
- Barn innlagt i sykehus - samarbeid mellom sykepleier og foreldre (avsluttet)
- Barn med astma (avsluttet)
- Studenters erfaringer med Prosjekt barn som pedagogisk undervisningsopplegg i pediatrisk sykepleie, bachelor i sykepleie (avsluttet)
- Sårbarhet i møte med sykdom (avsluttet)
- Nursing students' benefits of studing abroad (avsluttet)
- Cristin.no/
Pågående forskningsprosjekter:
- Studentenes erfaringer med pediatrisk sykepleie, bachelor i sykepleie
- Å være innlagt som barn på sykehus uten foreldre
- Nasjonal vektlegging av barnesykepleie i sykepleieutdanningene
- Tidlig oppdaggelse av forverret klinisk tilstand i hjemmet
- Helsepersonells erfaringer med hendelsesanalyse som kvalitetesforberedende metode for læring, etter alvorlig uønsket hendelser. En kvalitativ utforskende evalueringsstudie
Veileder for:
- Tidlig oppdaggelse av forverret klinisk tilstand i hjemmet (PhD-prosjekt)
-
Helsepersonells erfaringer med hendelsesanalyse som kvalitetsforberedende metode for læring, etter alvorlige uønsket hendelser. En utforskende evalueringsstudie (PhD-prosjekt)
- Legers samhandling med sykepleier når sykepleiere melder høy NEWS hos pasienter i sykehusavdelinger (MaHS-prosjekt) (avsluttet)
- Når pasienten har barn (MaHS-prosjekt) (avsluttet)
- Anestesisykepleiers erfaringer ved bruk av sjekkliste for tryggkirurgi (MaHS-prosjekt) (avsluttet)
- Efaringer sykepleiere har med seksuell oppmerksomhet fra pasienter i sykehjem (MaHS-prosjekt) (avsluttet)
- Intensivsykepleiers erfaringer ved bruken av Sevofluran og Isofluran administrert via AnaConDa, som inhalasjon-sedering til respiratorpasienten i intensivavdelingen (MaHS-prosjekt) (avsluttet)
- Pårørende ved død i hjemmet - leve med ansvaret (MaHS) (avsluttet)
-
Barnevernsutsattes møte med volds- og overgrepsutsatte barn mellom 0-3 år (MaSH) (avsluttet)
-
Pedagogers erfaringer med psykososialt miljø i barnehagen for barn med utagerende atferd (MaSH) (avsluttet)
-
En kvalitativ studie om pasienters møte med helsepersonell, i en hverdag med sterke smerter (MaSH) (avsluttet)
-
Læreres erfaringer med flerspråkelige elver i ordinær klasse i barneskolen (MaSH) (avsluttet)
-
Forhåndssamtaler til pasienter med demens i sykehjem - en fenomenologisk studie (MaSH) (avsluttet)
-
Kvinner (50 +) med alkoholbrukslidelse og psykiske problem (Rop-lidelse) - en kvalitativ studie (MaSH) (avsluttet)
-
Intensivsykepleieres erfaringer med avslutning av livsforlengende pasientbehandling (MaSH)
-
Intensivsykepleieres opplevelse av mestring ved mottagelse av akutt kritisk syke pasienter i intensivavdelingen (MaSH)
Verv
- Årsenhetsleder for pediatrisk sykepleie i bachelor sykepleie 1993-1995
- Medansvar for emne pediatrisk sykepleie i bachelor sykepleie 1998-
- Årsenhetsleder 1. studieår bachelor i sykepleie 2000-2004
- Medlem i likestillingsutvalget perioden 2005-2009
- Første varamedlem av doktorgradsutvalget 2018-2022
Vitenskapelige presentasjoner
2009
- International Human Science Research Conference, IHSRC, Molde, Norway: Hospitalized children - collaboration between parents and nurse. 28th International Human Science Research Conference
2010
- International Human Science Research Conference, IHSRC, Seattle, USA: Panel presentasjon: Vulnerable groups’ experiences as basis for health care interactions
- International Human Science Research Conference, IHSRC, Seattle, USA: Hospitalized children – How do parents and nurses experience their collaboration?
2017
- International Human Science Research Conference, IHSRC, Jelenia Gora, Poland: Vulnerability as Otherness in Chronic Illness.
2018
- International Human Science Research Conference, IHSRC, Spartanburg, South Carolina, USA: Living with allergy and asthma: a qualitative study of children, aged 8-12 years, and their experiences of life.
2019
- International Human Science Research Conference, IHSRC, Molde, Norway: Challenging procedure situations in hospitals – caring between encouraging the child’s receptiveness and coercing the child
2022
- International Human Science Research Conference, IHSRC. New York, USA: International clinical placement as nursing students in a paediatric ward - registered nurses' experiences.
- Fjordkonferansen. Sykepleies utbytte av kliniske studier som sykepleiestudent på en barneavdeling i et lavinntektsland.
2023
- International Human Science Research Conference, IHSRC, Tokyo, Japan. The significance for adult life - When children have been hospitlized without their parents.