Hildegunn Sundal

Avdeling for helse- og sosialfag
Bilde av Hildegunn Sundal
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt
+4771214045
Studiested
Molde
Kontornr.
B209

Arbeidsområder

  • Førsteamanuensis ved Master i helse- og sosialfag andre året, underviser, veileder, ansvar for workshop
  • Førsteamanuensis ved ph.d.-studiet
  • Førsteamanuensis ved ph.d.-kurset Fordypning i kvalitative forskningsmetoder
  • Førsteamanuensis ved Bachlor i sykepleie, med vekt på pediatrisk sykepleie og veiledning/sensorarbeid til tilknytning til bacheloroppgaver (avsluttet 2022)
  • Leder av forskningsgruppen Samhandling med sårbare grupper i et fenomenologisk perspektiv

Fagområder

  • Sykepleie, ulike tema
  • Pediatrisk sykepleie
  • Historisk og nåtidig om foreldre og barn på sykehus
  • Foucault perspektiv
  • Fenomenologi
  • Kvalitativ metode
  • Etikk

Bakgrunn

1977: Offentlig godkjent sykepleier, Nasjonalforeningens og Møre og Romsdal sykepleieskole, Molde

1980: Eksamen philosophicum, Universitetet i Bergen

1981: Psykologi grunnfag, Universitetet i Bergen

2000: Sykepleievitenskap grunnfag, Universitetet i Bergen

1992: Praktisk-pedagogisk seminar, Høgskulen i Volda

1993: Spesialpedagogikk, Norsk fjernundervisning

1998: Cand. San. Helsefag hovedfag, Universitetet i Bergen

2004: Å være forskende deltaker. Samtale og kunnskaping gjennom kvalitativ metode, Norges Landbruksskole, Ås

2006: Forskerkurs, sensibilitet og kunnskap. «Helsefagenes filosofi og vitenskapsteori», Høgskolen i Oslo

2006: Kurs i vitenskapsteori: UVIT800, Universitetet i Oslo

2008: Grunnkurs i medisin og helsefaglig forskning, Universitetet i Bergen

2014: Dr. Philos. Universitetet i Bergen. Førsteamanuensis.

2016: Fordypning i kvantitative forskningsmetode og mixed methods, Høgskolen i Molde

2023: The 5th WNGER II Doctoral Supervision Seminar, Universitetet i Bergen 

2023: WNGERII PHD COURSE Kvalitativ metasyntese for doktorgradskandidater og doktorgradsveiledere, Universitetet i Bergen

Forskning- og utviklingsarbeid

Hovedfag 1998

Hovedfagsoppgave: Barn på sjukehus. Ein fenomenologisk studie av kva røynsler mødrer har av å vere innlagt i sjukehus saman med barna sine 

Doktorgrad 2014 

Inklusjon og eksklusjon av foreldre i pleie av barn innlagt på sykehus. Analysene er historiske og nåtidige og har utgangspunkt i norske lærebøker i sykepleie, bilder, litteratur og andre dokumenter fra perioden 1877-2013, og intervju og observasjoner med foreldre og sykepleiere ved en barneavdeling i 2007

Ansvar for presentasjoner i en parallellsesjon ved gjennomføring av The International Human Research Conference - IHSRC 2009 i Molde

Medlem av vitenskapelig komite for The International Human Research Conference IHSRC-2019 i Molde, og ansvar for presentasjoner i en parallellsesjon ved gjennomføring avkonferansen

Medlem av forskningsgrupper

  • Leder for forskningsgruppen Samhandling med sårbare grupper i et fenomenologisk perspektiv
  • Tilknyttet Helsefaglig nordisk fenomenologisk nettverk
  • Samarbeider med tilsvarende fenomenologisk forskningsgruppe ved Universitet i Bergen
  • Tilhørighet til Praxeologisk miljø ved Universitet i Bergen, der en forsker i et Bourdieu og Foucault perspektiv 
  • Sykepleie; Forskning og fagutvikling
  • Barn, barndom og hverdagsliv

Avsluttet forskningsprosjekter:  

  • Inklusjon og eksklusjon av foreldre i pleie av barn innlagt på sykehus i historisk og nåtidig sammenheng (avsluttet)
  • Barn innlagt i sykehus - samarbeid mellom sykepleier og foreldre (avsluttet)
  • Barn med astma (avsluttet)
  •  Studenters erfaringer med Prosjekt barn som pedagogisk undervisningsopplegg i pediatrisk sykepleie, bachelor i sykepleie (avsluttet)
  • Sårbarhet i møte med sykdom (avsluttet)
  • Nursing students' benefits of studing abroad (avsluttet)
  • Cristin.no/

Pågående forskningsprosjekter:

  • Studentenes erfaringer med pediatrisk sykepleie, bachelor i sykepleie
  • Å være innlagt som barn på sykehus uten foreldre
  • Nasjonal vektlegging av barnesykepleie i sykepleieutdanningene
  • Tidlig oppdaggelse av forverret klinisk tilstand i hjemmet
  • Helsepersonells erfaringer med hendelsesanalyse som kvalitetesforberedende metode for læring, etter alvorlig uønsket hendelser. En kvalitativ utforskende evalueringsstudie

Veileder for:

  • Tidlig oppdaggelse av forverret klinisk tilstand i hjemmet (PhD-prosjekt)
  • Helsepersonells erfaringer med hendelsesanalyse som kvalitetsforberedende metode for læring, etter alvorlige uønsket hendelser. En utforskende evalueringsstudie (PhD-prosjekt)

  • Legers samhandling med sykepleier når sykepleiere melder høy NEWS hos pasienter i sykehusavdelinger (MaHS-prosjekt) (avsluttet)
  • Når pasienten har barn (MaHS-prosjekt) (avsluttet)
  • Anestesisykepleiers erfaringer ved bruk av sjekkliste for tryggkirurgi (MaHS-prosjekt) (avsluttet)
  • Efaringer sykepleiere har med seksuell oppmerksomhet fra pasienter i sykehjem (MaHS-prosjekt) (avsluttet)
  • Intensivsykepleiers erfaringer ved bruken av Sevofluran og Isofluran administrert via AnaConDa, som inhalasjon-sedering til respiratorpasienten i intensivavdelingen (MaHS-prosjekt) (avsluttet)
  • Pårørende ved død i hjemmet - leve med ansvaret (MaHS) (avsluttet)
  • Barnevernsutsattes møte med volds- og overgrepsutsatte barn mellom 0-3 år (MaSH) (avsluttet)

  • Pedagogers erfaringer med psykososialt miljø i barnehagen for barn med utagerende atferd (MaSH) (avsluttet)

  • En kvalitativ studie om pasienters møte med helsepersonell, i en hverdag med sterke smerter (MaSH) (avsluttet)

  • Læreres erfaringer med flerspråkelige elver i ordinær klasse i barneskolen (MaSH) (avsluttet)

  • Forhåndssamtaler til pasienter med demens i sykehjem - en fenomenologisk studie (MaSH) (avsluttet)

  • Kvinner (50 +) med alkoholbrukslidelse og psykiske problem (Rop-lidelse) - en kvalitativ studie (MaSH) (avsluttet) 

  • Intensivsykepleieres erfaringer med avslutning av livsforlengende pasientbehandling (MaSH)

  •  Intensivsykepleieres opplevelse av mestring ved mottagelse av akutt kritisk syke pasienter i intensivavdelingen (MaSH)

Verv

  • Årsenhetsleder for pediatrisk sykepleie i bachelor sykepleie 1993-1995
  • Medansvar for emne pediatrisk sykepleie i bachelor sykepleie 1998-
  • Årsenhetsleder 1. studieår bachelor i sykepleie 2000-2004
  • Medlem i likestillingsutvalget perioden 2005-2009
  • Første varamedlem av doktorgradsutvalget 2018-2022

Vitenskapelige presentasjoner

2009

  • International Human Science Research Conference, IHSRC, Molde, Norway: Hospitalized children - collaboration between parents and nurse. 28th International Human Science Research Conference

2010

  • International Human Science Research Conference, IHSRC, Seattle, USA: Panel presentasjon: Vulnerable groups’ experiences as basis for health care interactions
  • International Human Science Research Conference, IHSRC, Seattle, USA: Hospitalized children – How do parents and nurses experience their collaboration?

2017

  • International Human Science Research Conference, IHSRC, Jelenia Gora, Poland: Vulnerability as Otherness in Chronic Illness.

 2018

  • International Human Science Research Conference, IHSRC, Spartanburg, South Carolina, USA: Living with allergy and asthma: a qualitative study of children, aged 8-12 years, and their experiences of life.

2019

  • International Human Science Research Conference, IHSRC, Molde, Norway: Challenging procedure situations in hospitals – caring between encouraging the child’s receptiveness and coercing the child

    2022

  • International Human Science Research Conference, IHSRC. New York, USA: International clinical placement as nursing students in a paediatric ward - registered nurses' experiences.
  • Fjordkonferansen. Sykepleies utbytte av kliniske studier som sykepleiestudent på en barneavdeling i et lavinntektsland.

   2023

  • International Human Science Research Conference, IHSRC, Tokyo, Japan. The significance for adult life - When children have been hospitlized without their parents. 

 

Publikasjoner

  • Sundal, Hildegunn & Alteren, Johanne (2024). Lack of hands-on competence in future paediatric nursing : examining student nurses’ paediatric competence after graduation – a hermeneutic study. Nordic journal of nursing research. ISSN 2057-1585. 44. doi: 10.1177/20571585241252880.
  • Vasset, Frøydis Perny; Ulvund, Ingeborg & Sundal, Hildegunn (2024). Methods to learn clinical pediatric nursing for nurse students. I David, Liliana (Red.), Nursing studies : a path to success. IntechOpen. ISSN 978-0-85466-244-9. doi: 10.5772/intechopen.1004207.
  • Lorentzen, Isabelle Lindseth & Sundal, Hildegunn (2024). Anestesisykepleieres erfaringer med samarbeid og arbeidsdeling ved sjekkliste for trygg kirurgi. Inspira – tidsskrift for anestesi-, operasjon- og intensivsykepleiere. ISSN 0809-9707. 19(1), s. 1–16. doi: 10.23865/inspira.v19.5436.
  • Liepelt, Silje; Sundal, Hildegunn & Kirchhoff, Ralf (2023). Team experiences of the root cause analysis process after a sentinel event : a qualitative case study. BMC Health Services Research. ISSN 1472-6963. 23. doi: 10.1186/s12913-023-10178-3. Fulltekst i vitenarkiv
  • Sundal, Hildegunn (2023). Home-like care: Collaboration between parents and nurses in everyday situations when children are hospitalized. Journal of Child Health Care. ISSN 1367-4935. s. 1–13. doi: 10.1177/13674935221149778.
  • Sundal, Hildegunn & Vasset, Frøydis Perny (2022). Prosjektbasert læring i pediatrisk sykepleie. Klinisk Sygepleje. ISSN 0902-2767. 36(4), s. 240–252. doi: 10.18261/ks.36.4.3.
  • Ulvund, Ingeborg; Dadi, Gezahegn Bekele & Sundal, Hildegunn (2022). Nurses benefit from international clinical placement as nurse students : a qualitative study. Nurse Education Today. ISSN 0260-6917. 121(February), s. 1–6. doi: 10.1016/j.nedt.2022.105663.
  • Sundal, Hildegunn & Ulvund, Ingeborg (2022). Experiences after international clinical placement as nursing students in a paediatric ward. Nurse Education in Practice. ISSN 1471-5953. 66(January), s. 1–5. doi: 10.1016/j.nepr.2022.103512.
  • Orseth, Wenche & Sundal, Hildegunn (2021). Intensivsykepleiernes erfaringer med teoretisk og praktisk opplæring for å gjennomføre inhalasjonssedering til respiratorpasienter i intensivavdelingen. Inspira – tidsskrift for anestesi-, operasjon- og intensivsykepleiere. ISSN 0809-9707. 16(1), s. 1–15. doi: 10.23865/inspira.v16.2939. Fulltekst i vitenarkiv
  • Sundal, Hildegunn & Lykkeslet, Else (2020). «Sometimes falling out of normal life» : a qualitative study of children and their experiences with a life with allergy and asthma. Nordisk sygeplejeforskning. ISSN 1892-2678. 10(3), s. 213–222. doi: 10.18261/issn.1892-2686-2020-03-07.
  • Sundal, Hildegunn (2020). Children's co-determination during challenging procedures : nurses and parents experiences of caring under short-term hospital stays in Norway. Journal of Pediatric Nursing : Nursing Care of Children and Families. ISSN 0882-5963. 57(March–April), s. e34–e39. doi: 10.1016/j.pedn.2020.09.018. Fulltekst i vitenarkiv
  • Synnes, Oddgeir; Orøy, Aud Jorun; Råheim, Målfrid; Bachmann, Liv; Ekra, Else Mari Ruberg & Gjengedal, Eva [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2020). Finding ways to carry on : stories of vulnerability in chronic illness. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. ISSN 1748-2623. 15(1), s. 1–13. doi: 10.1080/17482631.2020.1819635. Fulltekst i vitenarkiv
  • Sundal, Hildegunn & Vatne, Solfrid (2020). Parents’ and nurses’ ideal collaboration in treatment-centered and home-like care of hospitalized preschool children : a qualitative study. BMC Nursing. ISSN 1472-6955. 19, s. 1–10. doi: 10.1186/s12912-020-00445-7. Fulltekst i vitenarkiv
  • Sundal, Hildegunn & Lykkeslet, Else (2019). Hospitalized children : parents' and nurses' collaboration in procedural situations. Pediatric Nursing. ISSN 0097-9805. 45(4), s. 174–179.
  • Sundal, Hildegunn; Petersen, Karin Anna & Boge, Jeanne Helene (2019). Exclusion and inclusion of parents of hospitalized children in Norway in the period 1877–2017. BMC Nursing. ISSN 1472-6955. 18(6). doi: 10.1186/s12912-019-0330-6. Fulltekst i vitenarkiv
  • Sundal, Hildegunn; Petersen, Karin Anna & Boge, Jeanne Helene (2018). Foreldre utfører mesteparten av pleien og omsorgen ved barns korte sykehusopphold. Klinisk Sygepleje. ISSN 0902-2767. 32(2), s. 80–93. doi: 10.18261/issn.1903-2285-2018-02-02.
  • Sundal, Hildegunn; Petersen, Karin Anna & Boge, Jeanne Helene (2016). Fra 1960-tallet har det blitt forventet at foreldre skal være inkludert i pleien av barn på sykehus. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. ISSN 0800-1669. 34(3), s. 23–37. doi: 10.5324/barn.v34i3.3626.
  • Boge, Jeanne Helene; Storum, Hilde; Sundal, Hildegunn; Callewaert, Staf & Petersen, Karin Anna (2016). Muligheter og begrensninger ved analyser av sykepleiepraktikker i et Foucault-perspektiv . Klinisk Sygepleje. ISSN 0902-2767. 30(1), s. 31–44. doi: 10.18261/issn.1903-2285-2016-01-04.
  • Sundal, Hildegunn; Petersen, Karin Anna & Boge, Jeanne Helene (2015). Tenkning i sykepleie om eksklusjon av foreldre ved barns innleggelse i sykehus. Nordisk tidsskrift for helseforskning. ISSN 1504-3614. 11(2), s. 76–85. doi: 10.7557/14.3713. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gjengedal, Eva; Ekra, Else Mari Ruberg; Hol, Hege Bente; Kjelsvik, Marianne; Lykkeslet, Else & Michaelsen, Ragnhild K A [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2013). Vulnerability in health care – reflections on encounters in every day practice. Nursing Philosophy. ISSN 1466-7681. 14(2), s. 127–138. doi: 10.1111/j.1466-769X.2012.00558.x.
  • Sundal, Hildegunn (2001). "Mors" uklare rolle når barnet er innlagt i sjukehus Unclear maternal roles when children are hospitalized? Vård i Norden. ISSN 0107-4083. 21(3), s. 39–42.

Se alle arbeider i Cristin

  • Sundal, Hildegunn (2023). The significance for adult life – When children have been hospitalized without their parents.
  • Sundal, Hildegunn; Ulvund, Ingeborg; Orøy, Aud Jorun & Alteren, Johanne (2023). 35 forskere deltok på helsefaglig fenomenologi-seminar på Molde campus. Panorama : nettavis for Høgskolen i Molde.
  • Ulvund, Ingeborg & Sundal, Hildegunn (2022). Sykepleieres utbytte av kliniske studier som sykepleierstudent på en barneavdeling i et lavinntektsland.
  • Sundal, Hildegunn & Ulvund, Ingeborg (2022). International clinical placement as nursing students in a paediatric ward - registered nurses’ experiences.
  • Foldøy, Reidun Elise; Sundal, Hildegunn & Bergersen, Ida (2022). Var alene på sykehus som barn: - Det føltes utrygt. [Internett]. kk.no.
  • Reitan, Laila Solli & Sundal, Hildegunn (2019). Sykepleiers erfaring med NEWS som scorings verktøy på sengepost for å oppdage pasienter med tidlig forverret sykdomstilstand .
  • Sundal, Hildegunn (2019). Challenging procedure situations in hospitals - caring between encouraging the child’s receptiveness and coercing the child .
  • Reitan, Laila Solli & Sundal, Hildegunn (2019). Nurse`s experiences with NEWS as a tool in early recognition of deterioration: “Before we didn`t count respiratory frequency" .
  • Reitan, Laila Solli & Sundal, Hildegunn (2018). «Sykepleierens erfaring med verktøyet NEWS i tidlig oppdagelse av forverret tilstand. Er NEWS bare et tall?» .
  • Sundal, Hildegunn & Hernæs, Nina (2018). Det var helt vanlig at barn lå alene på sykehus. [Fagblad]. Sykepleien.no.
  • Sundal, Hildegunn & Lykkeslet, Else (2018). Living with allergy and asthma : a qualitative study of children, aged 8-12 years, and their experiences of life.
  • Gjengedal, Eva; Bachmann, Liv; Ekra, Else Mari Ruberg; Høye, Magnhild Mjåvatn; Jørgensen, Else & Lykkeslet, Else [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2017). Vulnerability as an existential challenge in chronic illness : a balance between self and others.
  • Sundal, Hildegunn (2017). Barn på sykehus i historisk perspektiv.
  • Sundal, Hildegunn (2016). Vil «fleksible sengeområde» ivareta syke barn i det nye sjukehuset? Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Sundal, Hildegunn (2014). Doktorgrader : Hildegunn Sundal disputerte 30. mai 2014 for doktorgraden ved Universitetet i Bergen, Det medisinsk-odontologise fakultet. Nordvestsykepleieren : medlemsblad for Møre og Romsdal. 16(2).
  • Sundal, Hildegunn & Waagbø, Arild Johan (2014). Fikk ikke pleie sine barn. [Avis]. Panorama.himolde.no.
  • Sundal, Hildegunn (2014). Då sjukehusa slapp foreldra inn. [Avis]. Morgenbladet.
  • Sundal, Hildegunn (2014). Viktige foreldre : gir avlastning for pleierne når barn er på sjukehus. [Avis]. Romsdals budstikke.
  • Sundal, Hildegunn; Lykkeslet, Else; Gjengedal, Eva & Blåka, Gunnhild (2010). Hospitalized children – How do parents and nurses experience their collaboration? I Krycka, Kevin C (Red.), 29th International Human Science Research Conference : Giving Voice to Experience. Seattle University, August 4-8, 2010. Seattle University College of Arts and Sciences. s. 66–67.
  • Gjengedal, Eva; Lykkeslet, Else; Orøy, Aud Jorunn; Michaelsen, Ragnhild K A; Sundal, Hildegunn & Skrondal, Torill Helene [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2010). Vulnerable groups’ experiences as basis for health care interaction. I Krycka, Kevin C (Red.), 29th International Human Science Research Conference : Giving Voice to Experience. Seattle University, August 4-8, 2010. Seattle University College of Arts and Sciences. s. 17–17.
  • Sundal, Hildegunn (2009). Hospitalized children - collaboration between parents and nurse.
  • Sundal, Hildegunn; Boge, Jeanne Helene & Petersen, Karin Anna (2014). Inklusjon og eksklusjon av foreldre i pleie av barn innlagt på sykehus Analysene er historiske og nåtidige og har utgangspunkt i norske lærebøker i sykepleie, bilder, litteratur og andre dokumenter fra perioden 1877-2013, og intervju og observasjoner med foreldre og sykepleiere ved en barneavdeling i 2007. Universitetet i Bergen. ISSN 978-82-308-2900-4.
  • Bakken, Hege; Sundal, Hildegunn & Valla, Astrid (2000). "Prosjekt barn". Kommunikasjon med og om barnet - som pasient i sykehus uten egen barneavdeling: en studie av pårørendes opplevelser ved å ha barnet sitt som pasient ved Fylkessykehuset i Molde. Fylkessykehuset i Molde.
  • Sundal, Hildegunn (1998). Barn på sykehus : ein fenomenologisk studie av kva røynsler mødrer har av å vere innlagt i sjukehus saman med barna sine. Universitetet i Bergen.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 3. sep. 2018 15:03 - Sist endret 25. jan. 2024 09:05