English version of this page

Hybridundervisning

Hybridundervisning og tilrettelegging

Hybrid undervisning forstås som undervisning i sanntid der studentgrupper møtes til samme undervisningsøkt på ulike måter. Som oftest betyr det at noen studenter deltar fra undervisningsrom og noen via internett (eventuelt via et annet undervisningsrom). 
Primært vil det være to situasjoner hvor du som underviser må benytte hybrid undervising:

  • Underviser er til stede i undervisningsrommet mens noen studenter deltar via nettløsning
  • Underviser er til stede via nettet mens noen studenter er i undervisningsrommet. Undervisning i denne situasjonen er avhengig av at underviser allierer seg med noen som kan bistå med teknisk oppkobling i undervisningsrommet.

I noen tilfeller kan det være nødvendig å undervise studenter i undervisningsrommet og studenter på nett samtidig. Dette øker kompleksiteten betraktelig for alle involverte parter. Det er teknologiske, organisatoriske og pedagogiske grep som må gjøres.  Selv undervisere med mye erfaring fra undervisning og IKT, opplever hybrid undervisning som utfordrende. Hva kan du gjøre dersom du må ha hybridundervisning? Her finner du noen ressurser som kan være nyttige.

Pedagogiske anbefalinger

Hybridundervisning kan være utfordrende ettersom du skal holde fokus på campusstudenter, nettstudenter og teknikken samtidig. Det er viktig at du planlegger økta godt. 

Kommunikasjon: Lag en tydelig forventningsavklaring og del denne med studentene. Dersom denne formen for undervisning er ny kan det være nok å konsentrere seg om presentasjonen og det tekniske i Zoom, og samle opp spørsmål til etter presentasjonen. Eventuelt kan du gi beskjed om at du tar pauser i presentasjonen etter en gitt tid/tema, og tar spørsmål da. 

Som en følge av at man som underviser skal forholde seg til studenter på forskjellige steder kan det fort skje at en gruppe opplever å bli nedprioritert, selv om man er bevisst på å ikke gjøre dette. En måte å begrense dette på kan være å  legge til rette for studentaktivitet. 

Studentaktiv: Finn studentaktivitet som kan inkludere både campusstudenten og nettstudenten. Dersom du kjører gruppeaktiviteter så forsøk å dele nettstudentene inn i grupper i break out rooms, mens campusstudentene jobber i grupper i undervisningsrommet. Dersom aktiviteten innebærer korte diskusjoner med sidemannen så kan det enkleste være å be nettstudenten reflektere over det samme spørsmålet. Vurder alltid om begge grupper får et godt utbytte av aktiviteten du legger opp til. Prøv å tenke løsninger hvor du får det beste også ut av å ha den digitale muligheten. For eksempel vil studentresponssystemer som for eksempel Menti være interessant og nyttig for begge grupper i læringsøkten, og en fin mulighet for avbrekk og studentaktivitet. Det samme gjelder for bruk av  “Polls” som er et verktøy innebygget i Zoom. 

TIPS:

  • Det kan være krevende å holde fokus på chat og klasserom samtidig. Dersom du er ny til denne formen for undervisning kan det være en idé å gi beskjed til studentene om at du samler opp spørsmål til etter din presentasjon, ev. tar en pause for å svare på spørsmål.  

  • Forventningsavklaringer er viktig. Gjør det tydelig, eller diskuter med studentene hvordan undervisningen skal foregå. For eksempel om det er greit eller ikke med chat samtidig med at du foreleser, om det forventes at alle skal ha på kamera, når det skal være åpent for interaksjon og dialog, etc. 

  • Når studentene først kommer til campus er det viktig å utnytte den merverdien dette gir. Det kan innebære økte interaksjon med studentene, mulighet for deg som underviser til å bruke tid på oppklaring og refleksjon etc.  

  • Forsøk å legge til rette for studentaktivitet som inkluderer både nettstudenten og klasseromsstudenten. Det kan være avbrekk med korte spørringer ved hjelp av "polls" (som er et verktøy i Zoom).

  • Gi tydelige beskjeder til studentene som følger på nett dersom du forlater skjermen og beveger deg rundt i klasserommet. Det kan være beskjed om at du vil gå litt rundt mens studentene jobber, men at du vil følge med på chaten også. 

  • Gjenta spørsmål slik at alle kan høre. 

Tekniske anbefalinger

Hybrid undervisning krever litt mer av deg som underviser i form av teknikk og tilrettelegging. Dersom du vet at du skal ha hybridundervisning bør du forsøke å booke et nettklasserom. Høgskolen i Molde har flere slike på hvert bygg samt på HiKSU. Disse rommene er tilrettelagt for å undervise på nett, med video og lyd/trådløs mikrofon og bordmikrofoner tilgjengelig i undervisningsrommet. Dersom det ikke lar seg gjøre å booke et av disse rommene er det lurt å ta med webkamera og headset, eller egen laptop.  Da vil du kunne sette opp utstyret slik at kameraet kan vise deg eller klasserommet (eller begge deler), og du vil ha god lyd. Ved en slik løsning bør du i størst mulig grad befinne deg ved maskinen, og ikke bevege deg rundt i rommet (slik du vil kunne med trådløse mikrofoner).  

Undervisningsøkten må kjøres gjennom et videokonferanseverktøy. Ved Høgskolen benytter vi Zoom til dette formålet. Alle studenter og ansatte har Zoom-bruker, og det finnes gode ressurser på hvordan man kommer i gang. Når du kjører en undervisningsøkt gjennom Zoom er det noen ting du bør være oppmerksom på. Om du deler egen skjerm med campusstudenter er det viktig å huske at det campusstudentene ser i undervisningen ikke er det samme som det nettstudenten ser om underviser deler sin egen skjerm. Nettstudenten ser til enhver tid kun det du velger å dele, mens campusstudenten ser lerret, tavle, nettstudentene (om du deler deltakerbildene), etc. 

Utstyr på alle våre klasserom

1. Alle våre undervisningsrom er egnet til undervisning på nett og er utstyrt med kamera, mikrofoner og lydanlegg som er koblet til stasjonær PC. Man logger seg da inn på PCen i undervisningsrommet, starter Zoom via Canvas og sjekker at lyd og bilde i Zoom er riktig. (Utstyr på nettundervisningsrom fungerer kun med stasjonær PC i rommet, ved bruk av egen bærbar PC blir lyd og videobildet ikke tilgjengelig).

2. Følg instruksjonene som du finner i undervisningsrommet for å slå på projektor, slå på kamera og velge utsnitt og slå på hodebøyle-mikrofon. 

3. Lyd - mikrofoner
Som foreleser kan du ta på hodebøyle-mikrofon så du kan bevege deg fritt i rommet (sjekk kamerautsnitt for å se hvor mye du kan bevege deg før du kommer ut av bildet). Ved spørsmål fra studenter i klasserommet er det i koronatiden kanskje bedre å anbefale at foreleser gjentar spørsmål, så da trenger ikke flere studenter å ta på mikrofonen.

 

 

4. Bilde/video 
Nettundervisningsrom har et kamera installert bak i rommet. Kameraene i nettklasserom kan styres fra fjernkontrollen på kateter, og du kan zoome inn og ut, stille kamera opp og ned og til sidene for å velge det utsnittet du ønsker.

 

5. Lyd i undervisningsrommet
Alle nettundervisningsrom er utstyrt med høyttalere, så du kan få lyd ut av PCen og ut av zoom. Dette gir mulighet til studenter som følger med på nett å unmute seg selv å prate og stille spørsmål. Men vi anbefaler å skrive spørsmål i chat.

 

6. Zoom- klient er installert på alle datamaskiner på nettundervisningsrommene. Bruk Canvas for å logge inn i zoom.

Mer info om zoom finner du under tjenester. 

Publisert 26. aug. 2020 13:39 - Sist endret 7. juli 2022 14:19