Se din personlige sjekkliste i Mine studier
I appen Mine studer finner du en persontilpasset sjekkliste. Der får du bekreftelse når oppgaver er gjort, og du kan holde oversikt over hva du fremdeles må huske.
I Mine studier får du også timeplan, beskjeder og personlige snarveier på ett sted.
Last ned appen Mine studier i App Store eller Google Play
1. Aktivere brukerkonto
Nye studenter må aktivere brukerkontoen sin. Når kontoen din er klar for aktivering vil du motta en e-post om dette, med lenke til selvbetjeningsportalen vår.
- Aktiver brukerkonto
- Les mer om brukernavn og passord
- Hvis du opplever problemer med aktivering av konto: Kontakt IT-Support
2. Registrering og oppmelding i Studentweb
- Logg på Studentweb – Bruk pålogging med Feide og velg "Bruk arbeids- eller skolekonto".
- Du må akseptere høgskolens regler og retningslinjer.
Oppmelding til undervisning og vurdering
- Høstsemesteret: 15. juli til 1. september
- Vårsemesteret: 15. desember til 1. februar
For enkelte emner må du velge campus Molde eller Kristiansund.
Dine opplysninger i "Min profil"
- Sjekk at hjemmeadresse stemmer
- Legg inn semesteradresse
- Sjekk at e-post og mobiltelefonnummer stemmer. Endring av telefonnummer skjer i Kontakt- og reservasjonsregisteret.
Hvis du opplever problemer med registrering eller oppmelding: Kontakt Studentservice
3. Betale semesteravgift, søke stipend og lån
Betalt semesteravgift er avgjørende for å beholde studieretten ved høgskolen. Du oppretter faktura og finner betalingsopplysninger i Studentweb, fra 15. juli for høstsemesteret og fra 15. desember for vårsemesteret.
- Opprett faktura for betaling av semesteravgift, i Studentweb:
- Velg fanen "Mer" og deretter "Betaling".
- Benytt KID-nummer som står på fakturaen.
- Betalingsfrist: 1. september for høstsemesteret og 1. februar for vårsemesteret.
Se mer informasjon om semesteravgift
Hvis du opplever problemer med faktura for semesteravgift: Kontakt Studentservice
Stipend og lån
Se lånekassen sine sider (lanekassen.no) for informasjon om lån og stipend. Før utbetaling må du:
- Ha fått bekreftet studieplass.
- Ha betalt semesteravgift innen fristen.
- Være oppmeldt til undervisning. Se punkt 2.
4. Studentbevis
Med studentbevis på mobil kan du legitimere deg hos studentsamskipnadene og kollektivtransportselskaper, for å få studentrabatter. For at studentbeviset skal være gyldig må du ha fullført semesterregistreringen og betalt semesteravgiften.
Kjøpe ny PC eller Mac?
Greit å vite før du eventuelt kjøper ny laptop:
- Du kan kun bruke PC eller Mac på skoleeksamen, ikke Chromebook.
Canvas - din digitale læringsplattform
Etter du har meldt deg opp til undervisning og vurdering på Studentweb får du tilgang til dine undervisningsemner i Canvas. Canvas er også tilgjengelig som app for både iPhone og androidtelefoner.
Trådløst nett på campus
På høgskolen kan du som student koble enheten din (pc/mobil/nettbrett) til eduroam.
Utskrift
Høgskolen har systemet myPrint for utskriftstjenester. Som student blir du automatisk registrert som bruker, og tjenesten kan brukes med appen Kofax Business Connect.
Adgangskort for campusstudenter
Alle studenter kan få utstedt adgangskort etter å ha betalt semesteravgift og fullført registering. Adgangskortet gir deg tilgang til campus utenfor åpningstidene (hverdager 07:00–18:00 / sommer: hverdager 07:00–16:00). Dette kortet kan også brukes som lånekort på biblioteket, samt til utskrift og kopiering.
Adgangskortet er ikke gyldig som studentbevis.
Er du nettstudent eller har vært student ved Høgskolen i Molde tidligere, trenger du ikke (nytt) adgangskort.