Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 60
- Studiets varighet:
- 2 år
- Organisering:
- Deltid 50%
- Studiested:
- Kristiansund
- Studienivå:
- Årsstudium
Studieplan for Årsstudium i velferdsteknologi og digitalisering i helse- og omsorgstjenesten (2021–2023)
Informasjon om studiet
Målet med velferdsteknologi og digitale løsninger er å skape en tryggere og enklere hverdag både for bruker, pårørende og ansatte i helse og omsorgstjenesten. Velferdsteknologi og digitale løsninger er et viktig satsingsområde i møte med de utfordringene som helsetjenestene skal løse for eksempel med økende antall eldre og kortere liggetid på sykehus. Velferdsteknologi og digitale løsninger er en mulighet som kan fremme selvstendighet, trygghet, aktivitet og samfunnsdeltagelse på brukernes og pårørendes premisser og gi ansatte i helse og omsorgstjenesten nye hjelpemidler. Teknologiske løsninger kan ikke erstatte menneskelig omsorg, men bidra til at det blir lettere å mestre hverdagen.
Å ta i bruk velferdsteknologiske/digitale løsninger for personer med nedsatt funksjon eller sykdom, er ofte en sammensatt oppgave. Det er behov for både helsefaglig-, teknologisk- og pedagogisk kompetanse i et tverrprofesjonelt samarbeid. Tjenesteapparatet som skal samhandle med brukere og pårørende som tar løsningene i bruk må ha kompetanse om teknologiske muligheter - og løsninger. Grensesnitt mellom menneske, teknologi og miljø er sentralt. Det vil bli en økende etterspørsel etter kompetanse på dette området i kommuner, habiliteringstjenesten, spesialisthelsetjenesten, det spesialpedagogiske støttesystemet og ved hjelpemiddelsentralene. Studentene vil etter gjennomført studie få kompetanse og ferdigheter til å foreslå løsninger, samt vurdere både fordeler og utfordringer med løsningene som velges i samarbeid med brukere, pårørende og leverandører.
Oppbygning og sammensetning
1 semester - VEL100: Innføring i velferdsteknologi (15 stp)
2 semester - VEL 300: Teknologi, endringsledelse og helse som industri og næring (15 stp)
3 semester - VEL 200: Produkt og tjenestedesign (15 stp)
4 semester - VEL 410: Helselogistikk (7,5 stp)
4.semester -VEL420: Menneske, helse og teknologi (7,5 stp)
Kostnader
For studenter som ikke har anledning å følge hele årsstudiet, vil det være mulig å søke opptak i et eller flere delemner.
Studenter må betale semesteravgift og utgifter til pensum.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Etter fullført årsstudium forventes det at studenten:
Kunnskap:
-
har kunnskap om etiske aspekter, nasjonale føringer, lov og rammeverk som styrer bruk av velferdsteknologi
-
har kunnskap om ulike typer velferdsteknologiske løsninger og system som innebærer nye og endrede måter å levere tjenester på
-
har kunnskap om bruker- og pårørende perspektivet og deres behov ved bruk av velferdsteknologi
-
har kunnskap om sensoriske-, fysiske- og kognitive funksjonsutfordringer som kan avhjelpes med velferdsteknologiske løsninger
-
har kunnskap om betydningen av samhandling mellom helsepersonell, bruker, pårørende og tjenesteleverandører ved bruk av velferdsteknologiske løsninger
-
har kunnskap om sikkerhet og trygghet for brukere av velferdsteknologiske løsninger
-
har kunnskap om hva som bør vektlegges ved anskaffelser av velferdsteknologiske løsninger
Ferdigheter:
-
bidrar i innovasjonsprosesser ved hjelp av aktuelle metoder
-
deltar i planlegging, anskaffelse, iverksettelse og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger i samarbeid med involverte aktører
-
reflekterer over etiske og juridiske problemstillinger ved planlegging, anskaffelser og bruk av velferdsteknologiske løsninger
-
vurderer kost – nytte ved bruk av velferdsteknologi
Generell kompetanse:
-
ivaretar brukernes og offentlige tjenesteleverandørers behov i møte med utviklere, produsentmiljøer og leverandører
-
bidrar i nytenking og innovasjon
-
viser evne til livslang læring og arbeider kunnskapsbasert
-
arbeider tverrprofesjonelt
Opptak
Generell studiekompetanse (GSK)
Dersom du ikke har GSK og fyller 25 år eller mer i søknadsåret kan søke på bakgrunn av realkompetanse.
Her kan du lese mer om ulike typer dokumentasjon for opptak.
Oppbygging og gjennomføring
Programmets innhold
Målet med velferdsteknologi og digitale løsninger er å skape en tryggere og enklere hverdag både for bruker, pårørende og ansatte i helse og omsorgstjenesten. Velferdsteknologi og digitale løsninger er et viktig satsingsområde i møte med de utfordringene som helsetjenestene skal løse for eksempel med økende antall eldre og kortere liggetid på sykehus. Velferdsteknologi og digitale løsninger er en mulighet som kan fremme selvstendighet, trygghet, aktivitet og samfunnsdeltagelse på brukernes og pårørendes premisser og gi ansatte i helse og omsorgstjenesten nye hjelpemidler. Teknologiske løsninger kan ikke erstatte menneskelig omsorg, men bidra til at det blir lettere å mestre hverdagen.
Å ta i bruk velferdsteknologiske/digitale løsninger for personer med nedsatt funksjon eller sykdom, er ofte en sammensatt oppgave. Det er behov for både helsefaglig-, teknologisk- og pedagogisk kompetanse i et tverrprofesjonelt samarbeid. Tjenesteapparatet som skal samhandle med brukere og pårørende som tar løsningene i bruk må ha kompetanse om teknologiske muligheter - og løsninger. Grensesnitt mellom menneske, teknologi og miljø er sentralt. Det vil bli en økende etterspørsel etter kompetanse på dette området i kommuner, habiliteringstjenesten, spesialisthelsetjenesten, det spesialpedagogiske støttesystemet og ved hjelpemiddelsentralene. Studentene vil etter gjennomført studie få kompetanse og ferdigheter til å foreslå løsninger, samt vurdere både fordeler og utfordringer med løsningene som velges i samarbeid med brukere, pårørende og leverandører.
Organisering og læringsformer
Årsstudiet er samlingsbasert med studiested Kristiansund og går på deltid over to studieår.
Det blir lagt opp til forelesning i plenum og læringsaktiviteter i skolens læringsplattform, gruppearbeid, refleksjonsnotat og selvstudie.
Mellom hver samling vil det foreligge arbeidskrav.
Nasjonale reguleringer
Linker til
Helsedirektoratet
KS
Direktoratet for e - helse
Vurdering
Det avvikles eksamen etter hvert emne.
Tekniske og andre forutsetninger:
Studentene må ha tilgang til PC /Mac der de kan følge opp studiene gjennom skolens læringsplattform.
Studiemodell
Høst 2021
obligatorisk emne
Velg studieretning for å se emner
Vår 2022
obligatorisk emne
Velg studieretning for å se emner
Høst 2022
obligatorisk emne
Velg studieretning for å se emner
Vår 2023
obligatorisk emne
Velg studieretning for å se emner