Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 60
- Studiets varighet:
- 2 år
- Organisering:
- Deltid 50%
- Studiested:
- Kristiansund
- Studienivå:
- Årsstudium
Studieplan for Årsstudium i velferdsteknologi, deltid (2018–2020)
Informasjon om studiet
Målet med velferdsteknologi er å skape en tryggere og enklere hverdag både for bruker, pårørende og omsorgspersonell. Velferdsteknologi er en fellesbetegnelse på tekniske installasjoner og løsninger som kan bedre den enkeltes evne til å klare seg selv i egen bolig, og bidra til å sikre livskvalitet og verdighet for brukeren. Velferdsteknologi er et viktig satsingsområde i møte med de utfordringene som heletjenestene skal løse for eksempel med økende antall eldre og kortere liggetid på sykehus. Velferdsteknologi er en mulighet for å fremme selvstendighet, trygghet, aktivitet og samfunnsdeltagelse på brukernes og pårørendes premisser. Teknologiske løsninger kan ikke erstatte menneskelig omsorg, men bidra til at det blir lettere å mestre hverdagen.
Å ta i bruk velferdsteknologiske løsninger for personer med nedsatt funksjon eller sykdom, er ofte en sammensatt oppgave. Det er behov for både helsefaglig-, teknologisk- og pedagogisk kompetanse i et tverrprofesjonelt samarbeid. Tjenesteapparatet som skal samhandle med brukere og pårørende som tar løsningene i bruk må ha kompetanse om teknologiske muligheter - og løsninger. Grensesnitt mellom menneske, teknologi og miljø er sentralt. Det vil bli en økende etterspørsel etter kompetanse på dette området i kommuner, habiliteringstjenesten, spesialisthelsetjenesten, det spesialpedagogiske støttesystemet og ved hjelpemiddelsentralene. Studentene vil etter gjennomført studie få kompetanse og ferdigheter til å foreslå løsninger, samt vurdere både fordeler og utfordringer med løsningene som velges i samarbeid med brukere, pårørende og leverandører.
Kostnader:
For studenter som ikke har anledning å følge hele årsstudiet, vil det være mulig å søke opptak i et eller flere delemner.
Studenter må betale semesteravgift og utgifter til pensum.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Etter fullført årsstudium forventes det at studenten:
Kunnskap:
-
har kunnskap om etiske aspekter, nasjonale føringer, lov og rammeverk som styrer bruk av velferdsteknologi
-
har kunnskap om ulike typer velferdsteknologiske løsninger og system som innebærer nye og endrede måter å levere tjenester på
-
har kunnskap om bruker- og pårørende perspektivet og deres behov ved bruk av velferdsteknologi
-
har kunnskap om sensoriske-, fysiske- og kognitive funksjonsutfordringer som kan avhjelpes med velferdsteknologiske løsninger
-
har kunnskap om betydningen av samhandling mellom helsepersonell, bruker, pårørende og tjenesteleverandører ved bruk av velferdsteknologiske løsninger
-
har kunnskap om sikkerhet og trygghet for brukere av velferdsteknologiske løsninger
-
har kunnskap om hva som bør vektlegges ved anskaffelser av velferdsteknologiske løsninger
Ferdigheter:
-
bidrar i innovasjonsprosesser ved hjelp av aktuelle metoder
-
deltar i planlegging, anskaffelse, iverksettelse og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger i samarbeid med involverte aktører
-
reflekterer over etiske og juridiske problemstillinger ved planlegging, anskaffelser og bruk av velferdsteknologiske løsninger
-
vurderer kost / nytte ved bruk av velferdsteknologi
Generell kompetanse:
-
ivaretar brukernes og offentlige tjenesteleverandørers behov i møte med utviklere, produsentmiljøer og leverandører
-
bidrar i nytenking og innovasjon
-
viser evne til livslang læring og arbeider kunnskapsbasert
-
arbeider tverrprofesjonelt
Opptak
Generell studiekompetanse (GSK)
Søker som ikke har GSK og fyller 25 år eller mer i søknadsåret kan søke
realkompetanse.
Oppbygging og gjennomføring
Programmets innhold
Velferdsteknologi er et viktig satsingsområde i møte med de utfordringene som helsetjenestene skal løse med for eksempel økende antall eldre og kortere liggetid på sykehus. Velferdsteknologi er også en mulighet for å fremme selvstendighet, trygghet, aktivitet og samfunnsdeltagelse på pasientenes/brukernes og pårørendes premisser. Teknologiske løsninger kan ikke erstatte menneskelig omsorg, men bidra til at det blir lettere å mestre hverdagen.
Årsstudiet tilbyr kompetanse om ulike velferdsteknologiske løsninger med brukernes behov i sentrum. Studentene vil etter gjennomført studie, få kompetanse og ferdigheter til å foreslå løsninger, samt vurdering av både fordeler og utfordringer med løsningene som velges i samarbeid med brukere, pårørende og leverandører.
Dette vil du få større kunnskap om dersom du tar årsstudiet i velferdsteknologi ved Høgskolen i Molde, med studiested ved Høgskolesenteret i Kristiansund.
Organisering og læringsformer
Årsstudiet er samlingsbasert med studiested Kristiansund og går på deltid over to studieår.
Det blir lagt opp til forelesning i plenum og læringsaktiviteter i skolens læringsplattform, gruppearbeid, refleksjonsnotat og selvstudie.
Mellom hver samling vil det foreligge arbeidskrav.
Nasjonale reguleringer
Linker til
Helsedirektoratet
Vurdering
Det avvikles eksamen etter hvert emne.
Tekniske og andre forutsetninger:
Studentene må ha tilgang til PC /Mac der de kan følge opp studiene gjennom skolens læringsplattform.
Studiemodell
Høst 2018
obligatorisk emne
- VEL100 Innføring i velferdsteknologi Emneside mangler 15 stp
Velg studieretning for å se emner
Vår 2019
obligatorisk emne
Velg studieretning for å se emner
Høst 2019
obligatorisk emne
Velg studieretning for å se emner