Oppbygging og gjennomføring (2024–2026)

Informasjon om studiet

Målet med velferdsteknologi og digitale løsninger er å skape en tryggere og enklere hverdag for både bruker, pårørende og ansatte i helse og omsorgstjenesten. Velferdsteknologi/ digitale løsninger gir brukergrupper i alle aldre økt mulighet til selvstendighet, trygghet, aktivitet og samfunnsdeltagelse på brukernes og pårørendes premisser. Teknologiske løsninger kan ikke erstatte menneskelig omsorg, men bidra til at det blir enklere for ulike brukergrupper i alle aldersgrupper å mestre hverdagen. 

Å ta i bruk velferdsteknologiske/ digitale løsninger for personer med nedsatt funksjon eller sykdom, er ofte en sammensatt oppgave. Det er behov for både helsefaglig-, teknologisk- og pedagogisk kompetanse i et tverrprofesjonelt samarbeid. Tjenesteapparatet som skal samhandle med brukere og pårørende som tar løsningene i bruk må ha kompetanse om teknologiske muligheter - og løsninger. Grensesnitt mellom menneske, teknologi og miljø er sentralt. Det vil bli en økende etterspørsel etter kompetanse på dette området i kommuner, habiliteringstjenesten, spesialisthelsetjenesten, det spesialpedagogiske støttesystemet og ved hjelpemiddelsentralene.  Studentene vil etter gjennomført studie få kompetanse og ferdigheter til å foreslå løsninger, samt vurdere både fordeler og utfordringer med løsningene som velges i samarbeid med brukere, pårørende og leverandører. 

 

Oppbygning og sammensetning

1. semester – VEL100: Innføring i bruk av velferdsteknologiske/digitale løsninger i helse og omsorgstjenes(15 stp) 
2. semester – VEL 300: Innovasjon, endringsledelse og helse som industri og næring (15 stp)                                                        3. semester – VEL 200: Tjenestedesgin og forbedringsarbeid (15 stp)
4. semester – VEL 410: Helselogistikk ( 7,5 stp) og   VEL420: Menneske, helse og teknologi (7,5 stp)

Kostnader

For studenter som ikke har anledning å følge hele årsstudiet, vil det være mulig å søke opptak i et eller flere delemner. 
Studenter må betale semesteravgift og utgifter til pensum.

Organisering og læringsformer

Årsstudiet er samlingsbasert med studiested Kristiansund og går på deltid over to studieår.
Det blir lagt opp til forelesning i plenum og læringsaktiviteter i skolens læringsplattform, gruppearbeid, refleksjonsnotat og selvstudie.
Mellom hver samling vil det foreligge arbeidskrav som må vurderes til godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Samlinger høsten 2023

  • 13.-14.september

  • 18.-19.oktober

  • 9. november

  • 22.-23.november

Nasjonale reguleringer

Linker til

Veikart for tjenesteinnovasjon - KS
Helsedirektoratet
KS
Direktoratet for e - helse

Vurdering

Det avvikles eksamen etter hvert emne.
Tekniske og andre forutsetninger:
Studentene må ha tilgang til PC /Mac der de kan følge opp studiene gjennom skolens læringsplattform.

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Høst 2025

Velg studieretning for å se emner

Vår 2026

Velg studieretning for å se emner

1. semester – VEL100: Innføring i bruk av velferdsteknologiske/digitale løsninger i helse og omsorgstjenesten(15 stp)  2. semester – VEL 300: Innovasjon, endringsledelse og helse som industri og næring (15 stp)                                         

3. semester – VEL 200: Tjenestedesign og forbedringsarbeid (15 stp) 4. semester – VEL 410: Helselogistikk ( 7,5 stp) og VEL420: Menneske, helse og teknologi (7,5 stp)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 04:41:27