Hva lærer du? (2024–2026)
Grad/tittel ved bestått studium
Videreutdanning i HelsesykepleieStudiets læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten:
• har avansert kunnskap om psykisk helse-, rus- og avhengighetsutfordringer på individ-, gruppe- og samfunnsnivå i et forebyggende, behandlende og rehabiliterende perspektiv og i klinisk utøvelse
• har inngående kunnskap om etikk, menneskerettigheter, teorier og fremgangsmåter for å identifisere etiske problemstillinger innenfor fagområdet
• har inngående kunnskap om relasjonens betydning, kommunikasjon og samhandling med pasienter og brukere av tjenestene, deres pårørende og nettverk
• har inngående kunnskap om bedringsprosesser, tverrprofesjonelt samarbeid, organisering, helselogistikk og lovverk relevant for psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
• har kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk, og kunnskap om metoder for å identifisere og kritisk vurdere kunnskapskilder relevant for fagområdet
Ferdigheter:
Kandidaten:
• kan selvstendig analysere, anvende og forholde seg kritisk til ulike kunnskapsbaserte arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå for å forebygge, kartlegge og redusere problemutvikling, og for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
• kan identifisere, analysere og håndtere etiske problemstillinger i komplekse samspillsituasjoner, herunder maktforholdet i hjelperelasjonen, og anvende sin kunnskap om relasjon, kommunikasjon og samspill for å legge til rette for brukermedvirkning, autonomi og redusert bruk av tvang
• kan bruke relevante metoder på individ-, gruppe- og samfunnsnivå for å fremme menneskerettigheter, deltagelse og utviklingsmuligheter, god psykisk og fysisk helse for mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer
• kan bruke relevante metoder for å samordne tjenester som vektlegger brukeres/ pasienters og pårørendes livssituasjon, kulturelle kontekst, opplevelser og ressurser for å legge til rette for økt livskvalitet og vekst
• kan kritisk anvende fag- og forskningslitteratur og bidra til tjenesteutvikling, planarbeid, systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser og ta selvstendige faglige vurderinger og beslutninger i samhandling med pasient og brukere, nettverk og andre samarbeidspartnere i helse-, sosial- og velferdstjenester
Generell kompetanse:
Kandidaten:
• kan anvende kunnskaper og ferdigheter innen kommunikasjon og samhandling for å legge til rette for relasjoner som fremmer hjelp og støtte samt være en viktig bidragsyter, koordinator og leder for samarbeidende og tverrfaglige tjenester
• kan kommunisere om og anvende kunnskaper og ferdigheter om ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, i møte med pasienter og brukere, deres familie og nettverk, samarbeidspartnere og allmenheten
• kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å fremme gode helselogistiske løsninger, sikre likeverdige, trygge og virkningsfulle tjenester for alle grupper i samfunnet uavhengig av kjønn, alder, etnisitet og kulturell tilhørighet
• kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter med solid etisk forankring for å videreutvikle kunnskapsbaserte tjenester der mennesker med psykisk helse-, rus- og avhengighetsutfordringer opplever seg møtt og forstått og får støtte i egen bedringsprosess, og der pårørende og nettverk blir ivaretatt