Hva lærer du? (2024–2027)

Studiets læringsutbytte

Studiets læringsutbytte Forventet sluttkompetanse for bachelorgrad i sykepleie er beskrevet i Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning (2019). Utdanningen gir studentene kompetanse innenfor seks områder: 

  • Helse, sykdom og sykepleie 

  • Sykepleierprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling 

  • Vitenskapsteori og forskningsmetode 

  • Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet 

  • Tjenesteutvikling og innovasjon 

  • Teknologi og digital kompetanse 

Alle kompetanseområdene er gjennomgående og kommer til syne i læringsutbytter i studieplanen i både teoretiske emner og praksisemner.  

Læringsutbytte

Etter gjennomført stadium skal kandidatene ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

Kandidaten…..

  • har bred kunnskap om mennesket sine grunnleggende behov, sykepleieren sine ulike funksjoner og ansvarsområde og personsentrert sykepleie i et livsløpsperspektiv

  • har bred kunnskap om medisinske og naturvitenskaplige tema relatert til sykepleieren sine funksjons- og ansvarsområde

  • har kunnskap om hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse og likeverdige tjenester relatert til sykepleieren sine funksjons- og ansvarsområde

  • har kunnskap om faglig ledelse og organisering av helsetjenesten, samt kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenesten

  • har kunnskap om helselogistikk, innovasjon og teknologi i helsetjenesten

  • har kunnskap om metoder for brukermedvirkning på individ og systemnivå

Ferdigheter:

Kandidaten…….

  • kan anvende faglig kunnskap om helse og sykdom i møte med ulike pasientgrupper og i tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling for å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp på tvers av helsetjenestenivå og gjennom hele livsløpet

  • kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid

  • kan anvende kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie

  • kan anvende relasjons-, kommunikasjons og veiledningskompetanse, samt kunnskap om lærings-, mestring- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter, pårørende og annet helsepersonell

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultat fra forskings- og utviklingsarbeid, samt treffe valg i tråd med kunnskapsbasert praksis

  • kan reflektere over faglige, etiske og juridiske problemstillinger, og justere egen praksis i egen tjenesteutøvelsen

  • kan identifisere helselogistikkutfordringer i helsesektoren

  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder

Generell kompetanse:

Kandidaten…..

  • Kan lede og prioritere oppgaver i sykepleietjenesten

  • kan planlegge og gjennomføre sykepleie til akutt, kronisk og kritisk syke, og mennesker med sammensatte og komplekse behov

  • kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering

  • kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasientar og pårørande basert på respekt, medvirkning og integritet

  • kan planlegge og gjennomføre målrettede tiltak for å redusere uønskede hendelser og variasjon i helsetjenesten, samt tiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike avdelinger og nivå i helsetjenesten

  • har innsikt i utvikling og bruk av teknologi og digitale løsninger på individ- og systemnivå

  • har innsikt i hvordan logistikk kan bidra til å forbedre helsetjenester

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 04:41:14