Hva lærer du? (2024–2027)
Studiets læringsutbytte
Studiets læringsutbytte Forventet sluttkompetanse for bachelorgrad i sykepleie er beskrevet i Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning (2019). Utdanningen gir studentene kompetanse innenfor seks områder:
-
Helse, sykdom og sykepleie
-
Sykepleierprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling
-
Vitenskapsteori og forskningsmetode
-
Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet
-
Tjenesteutvikling og innovasjon
-
Teknologi og digital kompetanse
Alle kompetanseområdene er gjennomgående og kommer til syne i læringsutbytter i studieplanen i både teoretiske emner og praksisemner.
Læringsutbytte
Etter gjennomført stadium skal kandidatene ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
Kandidaten…..
-
har bred kunnskap om mennesket sine grunnleggende behov, sykepleieren sine ulike funksjoner og ansvarsområde og personsentrert sykepleie i et livsløpsperspektiv
-
har bred kunnskap om medisinske og naturvitenskaplige tema relatert til sykepleieren sine funksjons- og ansvarsområde
-
har kunnskap om hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse og likeverdige tjenester relatert til sykepleieren sine funksjons- og ansvarsområde
-
har kunnskap om faglig ledelse og organisering av helsetjenesten, samt kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenesten
-
har kunnskap om helselogistikk, innovasjon og teknologi i helsetjenesten
-
har kunnskap om metoder for brukermedvirkning på individ og systemnivå
Ferdigheter:
Kandidaten…….
-
kan anvende faglig kunnskap om helse og sykdom i møte med ulike pasientgrupper og i tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling for å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp på tvers av helsetjenestenivå og gjennom hele livsløpet
-
kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid
-
kan anvende kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
-
kan anvende relasjons-, kommunikasjons og veiledningskompetanse, samt kunnskap om lærings-, mestring- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter, pårørende og annet helsepersonell
-
kan anvende faglig kunnskap og relevante resultat fra forskings- og utviklingsarbeid, samt treffe valg i tråd med kunnskapsbasert praksis
-
kan reflektere over faglige, etiske og juridiske problemstillinger, og justere egen praksis i egen tjenesteutøvelsen
-
kan identifisere helselogistikkutfordringer i helsesektoren
-
kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
Generell kompetanse:
Kandidaten…..
-
Kan lede og prioritere oppgaver i sykepleietjenesten
-
kan planlegge og gjennomføre sykepleie til akutt, kronisk og kritisk syke, og mennesker med sammensatte og komplekse behov
-
kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering
-
kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasientar og pårørande basert på respekt, medvirkning og integritet
-
kan planlegge og gjennomføre målrettede tiltak for å redusere uønskede hendelser og variasjon i helsetjenesten, samt tiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike avdelinger og nivå i helsetjenesten
-
har innsikt i utvikling og bruk av teknologi og digitale løsninger på individ- og systemnivå
-
har innsikt i hvordan logistikk kan bidra til å forbedre helsetjenester