Test
Hva lærer du? (2024–2027)
Grad/tittel ved bestått studium
Bachelor i rettsvitenskapStudiets læringsutbytte
KUNNSKAPER
Kandidatene skal ha god kunnskap
-
om grunnleggende rettsregler og sammenhenger innen de fagområdene som omfattes av studiet,
-
om det norske rettssystemet og juridisk metode
-
om sentrale juridiske begreper
-
den norske rettskulturens historie, særegenheter og grunnleggende verdier
-
hvordan norsk rett påvirkes av EU-retten, EØS-retten, internasjonale menneskerettigheter og annen folkerett
-
juristers rolle i arbeidslivet og i samfunnet og de etiske utfordringene knyttet til yrkesutøvelsen
-
hvordan ny teknologi kan brukes til å automatisere beslutningsprosesser og bidra til å løse rettslige problemer på nye måter, men også de rettslige og etiske utfordringer dette medfører
FERDIGHETER
Kandidaten skal kunne
-
være i stand til å identifisere juridiske spørsmål
-
analysere, drøfte og ta stilling til praktiske og teoretiske rettsspørsmål på grunnlag av etablert juridisk metode
-
formidle selvstendig juridisk arbeid både skriftlig og muntlig
-
kunne bidra i faglig samhandling med andre, og herunder kunne kommentere andre studenters skriftlige og muntlige arbeid innenfor juridiske fag
-
foreta rettspolitiske og komparative vurderinger av rettsreglene
-
diskutere og prosedere ulike rettslige standpunkt
-
gi tilbakemeldinger på andres arbeid og selv motta og gjøre bruk av slike tilbakemeldinger
GENERELL KOMPETANSE
Kandidatene skal
-
ha innsikt i sentrale og generelle juridiske problemstillinger
-
kunne systematisere og avveie argumentasjon, rådgi og treffe avgjørelser
-
ha kompetanse til å tilegne seg ny kunnskap og følge med i rettsutviklingen også på andre rettsområder enn innen de fagene som er del av studiet
-
ha kompetanse til å delta i faglige diskusjoner om juridiske problemstillinger, både med norske og utenlandske jurister
-
ha evne til å formidle juridiske vurderinger, skriftlig og muntlig, på norsk og på engelsk
-
ha utviklet evne til rettspolitisk tenkning
-
kunne delta i samarbeid med andre som en deltaker som bidrar aktivt til akademisk diskusjon av problemstillinger
-
kunne arbeide selvstendig og i grupper