Programmet tar ikke opp nye studenter

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
2 år
Organisering:
Deltid 50%
Studiested:
Molde
Studienivå:
Videreutdanning høyere grad

Studieplan for Videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge (2022–2024)

Informasjon om studiet

Studiet er etablert som oppdrag fra Helsedirektoratet. Utdanningen er ett av tiltakene i Regjeringens strategiplan for barn og unges psykiske helse.

Relevans for arbeidsliv: Omfanget av psykiske vansker hos barn og unge krever et mer desentralisert og lokalbasert hjelpetilbud. Det må involvere alle kommunale tjenester som er i kontakt med barn og unge. En må tidligere fange opp barn og unge i risiko og gi hjelp og behandling til de som trenger det. Et større fokus på forebygging og samhandling forutsetter å styrke den tverrfaglige kompetansen i kommunen. Dette studiet er laget for å bedre det tverrfaglige hjelpearbeidet for barn og unge, og for å videreutvikle det lokale hjelpetilbudet for denne gruppen.

Utdanningsprogrammet tar som hovedregel utgangspunkt i deltakernes arbeidssted, og har til hensikt å forsterke deltakernes kompetanse i møte med barn, ungdom og deres familier i de forskjellige tjenestetilbudene. Deltakerne skal etter endt utdanning kunne initiere og gjennomføre helsefremmende og forebyggende arbeid med barn, ungdom og unge voksne, og skape og videreutvikle tilgjengelige, fleksible og samordnede tjenestetilbud til barn, ungdom og familie

Utdanningen har tre hovedområder:

  • Utvikle kunnskap og kompetanse i tråd med barn og ungdoms behov

  • Bedre samarbeid og koordinering av tjenestene for barn og unge

  • Mestringsfokus, holdninger og brukermedvirkning

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

En kandidat skal etter fullført utdanning:

Kunnskap:

  • ha erkjent og utviklet sin fagpersonlige kompetanse til systematisk, kritisk og etisk refleksjon i praksis

  • ha inngående kunnskap om vanlige psykososiale vansker og psykiske problemer og lidelser hos barn, ungdom og unge voksne

Ferdigheter:

  • kunne initiere, gjennomføre og evaluere helsefremmende og forebyggende arbeid med barn, ungdom og unge voksne

  • skape og videreutvikle tilgjengelige, fleksible og samordnende tjenestetilbud til barn, ungdom og familier med behov for hjelp

Generell kompetanse:

  • ha kompetanse til å kritisk vurdere hvordan organisering av tjenesteapparatet kan påvirke barn, unge og deres familier

  • kunne initiere, gjennomføre og evaluere lokale utviklingsprosjekter i samarbeid med aktuelle instanser og brukere i egen kommune

Oppbygging og gjennomføring

Programmets innhold

Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge» er et toårig samlingsbasert oppdragsstudium fra Helsedirektoratet. Studiet utgjør 60 studiepoeng. Det ble i sin tid etablert som et svar på Opptrappingsplanen for psykisk helse (1999-2006). Studiet skal styrke kunnskap om samarbeid og koordinering av tjenester rettet mot barn og unge i alderen 0-23, og skal utvikle studentenes ferdigheter i å identifisere og intervenere med tanke på psykososiale belastningsfaktorer i nærmiljøet.
Utdanningen fokuserer særlig på barn og unge i alderen 0-23 år, og deres familier. Dette er i tråd med satsningen for å styrke kunnskap om samarbeid og koordinering av tjenester mot denne målgruppen, samt utvikling av ferdigheter i å identifisere og intervenere med tanke på psykososiale belastningsfaktorer i nærmiljøet.

Relevans for arbeidsliv: Omfanget av psykiske vansker hos barn og unge krever et mer desentralisert og lokalbasert hjelpetilbud. Det må involvere alle kommunale tjenester som er i kontakt med barn og unge. En må tidligere fange opp barn og unge i risiko og gi hjelp og behandling til de som trenger det. Et større fokus på forebygging og samhandling forutsetter å styrke den tverrfaglige kompetansen i kommunen. Dette studiet er laget for å bedre det tverrfaglige hjelpearbeidet for barn og unge, og for å videreutvikle det lokale hjelpetilbudet for denne gruppen.

Utdanningsprogrammet tar utgangspunkt i deltakernes arbeidssted, og har til hensikt å forsterke deltakernes kompetanse i møte med barn, ungdom og deres familier i de forskjellige tjenestetilbudene. Deltakerne skal etter endt utdanning kunne initiere og gjennomføre helsefremmende og forebyggende arbeid med barn, ungdom og unge voksne, og skape og videreutvikle tilgjengelige, fleksible og samordnede tjenestetilbud til barn, ungdom og familier.

Utdanningen har tre hovedområder:

  • Utvikle kunnskap og kompetanse i tråd med barn og ungdoms behov

  • Bedre samarbeid og koordinering av tjenestene for barn og unge

  • Mestringsfokus, holdninger og brukermedvirkning

Undervisnings– og læreformene skal legges til rette for en tverrfaglig og tverretatlig dialog. Erfaringsutveksling og veiledning på eget arbeid skal være sentrale elementer i undervisningen. Felles undervisning kombinert med tverrfaglig og tverretatlige veilednings- og studiegrupper hvor en knytter det faglige innholdet til praktisk arbeid med barn og ungdom skal utgjøre den vesentlige læreformen. 

Innhold og oppbygging av studiet

Hovedemner:

  1. Kompetanse og tjenesteutvikling  - 15 studiepoeng (Hovedemne 1 strekker seg gjennom 4 semester.)

  2. Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne- 20 studiepoeng

  3. Hvordan organisere og samordne de kommunale tjenestetilbudene til barn og ungdom - 10 studiepoeng

  4. Psykososialt arbeid – ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer -15 studiepoeng

 

Organisering og læringsformer

Individuelle hjemmeeksamen, 1. semester. Vurderes til bestått/ikke bestått. Intern sensur.
Individuelle hjemmeeksamen, 2. semester.Gradert karakter A-F. Intern og ekstern sensur.
Gruppe 3. semester. Planlagt, gjennomført og evaluert utviklingsprosjekt dokumentert i prosjektrapport.Vurderes til bestått/ikke bestått. Intern sensur.
Individuell fordypningsopppgave, 4. semester.Gradert karakter A-F. Intern og ekstern sensur.
Individuell muntlig eksamen, 4. semester.Gradert karakter A-F. Intern og ekstern sensur.

Krav til studieprogresjon

60 studiepoeng. 1., 2., 3. og 4. semester bygger på hverandre.

Oppmøte på forelesning og i veiledningsgrupper og dokumentert selvstudium gjennom beståtte arbeidskrav gir eksamensrett. 

Evaluering av studiet

Skriftlig evaluering etter fullført 2. semester og ved avslutning av utdanningen.

Nasjonale reguleringer

Kravspesifikasjon fra Helsedirektoratet som fastsetter krav til studiets innhold og øvrige bestemmelser knyttet til gjennomføring av studiet. Høgskolen i Molde inngir tilbud om oppstart av nytt kull fra høsten 2022.

Vurdering

To individuelle hjemmeeksamener, 1. og 2. semester.

Planlagt, gjennomført og evaluert utviklingsprosjekt dokumentert i prosjektrapport. Gruppe 3. semester.

Individuell fordypningsopppgave, 4. semester.

Individuell muntlig eksamen, 4. semester.

Jobbmuligheter

Studiet er både tverrfaglig og tverretatlig. Det er lagt vekt på å rekruttere studenter som kan avspeile hele det spekteret av yrkesgrupper som møter barn og unge i sin hverdag. Eksempler: Ansatte i skole, barnehage, helse- og sosialtjenester, barnevernet, politietat og kultur- og fritidstilbud

Videre studier

Dersom en søker har karakter C i snitt, eller høyere, fra Bachelor-utdanningen, vil en ved opptak til videreutdanningen også være kvalifisert til andre del av mastergradsstudiet i helse- og sosialfag, del 2 (60 studiepoeng). Dersom dette kravet ikke er innfridd ved opptak til videreutdanningen, vil kravet for opptak til del 2 i mastergradstudiet forutsette et karakterkrav på gjennomsnitt C, eller bedre, fra videreutdanningen samt karakter C, eller bedre, på fordypningsoppgaven.

Studiemodell

Høst 2022

Velg studieretning for å se emner

Vår 2023

Velg studieretning for å se emner

Høst 2023

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 04:40:53