Oppbygging og gjennomføring (2024–2026)
Informasjon om studiet
Studiet er etablert som oppdrag fra Helsedirektoratet. Utdanningen er ett av tiltakene i Regjeringens strategiplan for barn og unges psykiske helse.
Relevans for arbeidsliv: Omfanget av psykiske vansker hos barn og unge krever et mer desentralisert og lokalbasert hjelpetilbud. Det må involvere alle kommunale tjenester som er i kontakt med barn og unge. En må tidligere fange opp barn og unge i risiko og gi hjelp og behandling til de som trenger det. Et større fokus på forebygging og samhandling forutsetter å styrke den tverrfaglige kompetansen i kommunen. Dette studiet er laget for å bedre det tverrfaglige hjelpearbeidet for barn og unge, og for å videreutvikle det lokale hjelpetilbudet for denne gruppen.
Utdanningsprogrammet tar som hovedregel utgangspunkt i deltakernes arbeidssted, og har til hensikt å forsterke deltakernes kompetanse i møte med barn, ungdom og deres familier i de forskjellige tjenestetilbudene. Deltakerne skal etter endt utdanning kunne initiere og gjennomføre helsefremmende og forebyggende arbeid med barn, ungdom og unge voksne, og skape og videreutvikle tilgjengelige, fleksible og samordnede tjenestetilbud til barn, ungdom og familie
Utdanningen har tre hovedområder:
-
Utvikle kunnskap og kompetanse i tråd med barn og ungdoms behov
-
Bedre samarbeid og koordinering av tjenestene for barn og unge
-
Mestringsfokus, holdninger og brukermedvirkning
Innhold og oppbygging av studiet
Hovedemner:
-
Kompetanse og tjenesteutvikling - 15 studiepoeng (Hovedemne 1 strekker seg gjennom 4 semester.)
-
Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne- 20 studiepoeng
-
Hvordan organisere og samordne de kommunale tjenestetilbudene til barn og ungdom - 10 studiepoeng
-
Psykososialt arbeid – ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer -15 studiepoeng
Organisering og læringsformer
Individuelle hjemmeeksamen, 1. semester. Vurderes til bestått/ikke bestått. Intern sensur.
Individuelle hjemmeeksamen, 2. semester.Gradert karakter A-F. Intern og ekstern sensur.
Gruppe 3. semester. Planlagt, gjennomført og evaluert utviklingsprosjekt dokumentert i prosjektrapport.Vurderes til bestått/ikke bestått. Intern sensur.
Individuell fordypningsopppgave, 4. semester.Gradert karakter A-F. Intern og ekstern sensur.
Individuell muntlig eksamen, 4. semester.Gradert karakter A-F. Intern og ekstern sensur.
Krav til studieprogresjon
60 studiepoeng. 1., 2., 3. og 4. semester bygger på hverandre.
Oppmøte på forelesning og i veiledningsgrupper og dokumentert selvstudium gjennom beståtte arbeidskrav gir eksamensrett.
Evaluering av studiet
Skriftlig evaluering etter fullført 2. semester og ved avslutning av utdanningen.
Nasjonale reguleringer
Kravspesifikasjon fra Helsedirektoratet som fastsetter krav til studiets innhold og øvrige bestemmelser knyttet til gjennomføring av studiet. Høgskolen i Molde inngir tilbud om oppstart av nytt kull fra høsten 2022.
Vurdering
To individuelle hjemmeeksamener, 1. og 2. semester.
Planlagt, gjennomført og evaluert utviklingsprosjekt dokumentert i prosjektrapport. Gruppe 3. semester.
Individuell fordypningsopppgave, 4. semester.
Individuell muntlig eksamen, 4. semester.
Studiemodell
Høst 2024
Obligatorisk emner
Velg studieretning for å se emner
Vår 2025
Obligatorisk emner
Velg studieretning for å se emner
Høst 2025
Obligatorisk emner
Velg studieretning for å se emner
Vår 2026
Obligatorisk emner
Velg studieretning for å se emner