Oppbygging og gjennomføring (2024–2027)
Informasjon om studiet
En paramedisiner er helsepersonell med spesiell kompetanse innen akutt helsehjelp. Høgskolen i Molde utdanner paramedisinere som i en tidlig og ofte uavklart fase kan fremme, vedlikeholde og reetablere god helse og livskvalitet for mennesker på individ-, gruppe og samfunnsnivå. I utdanningen legger vi vekt på fremtidige utfordringer, en bærekraftig utvikling av helse- og omsorgstjenesten i takt med demografiske, faglige og teknologiske endringer.
Studieplanen er i tråd med forskrift om nasjonal retningslinje for paramedisinutdanning.
Utdanningen gir studentene kompetanse innen seks områder:
-
Paramedisinsk profesjon, etikk og helserett
-
Helse, sykdom og skade
-
Operativt ambulansearbeid og beredskap
-
Kommunikasjon, samhandling og beslutningstaking
-
Kunnskapsbasert praksis, innovasjon og teknologi
-
Kvalitet, ledelse og pasientsikkerhet
Alle kompetanseområdene er gjennomgående, og de kommer til syne i læringsutbyttene i studieplanen både i teoretiske emner og i praksisemner.
Etter fullført bachelor i paramedisin vil kandidatene få tildelt autorisasjon, jf § 48. I Lov om
helsepersonell.
Innhold og oppbygging av studiet
Studiet går over seks semester på heltid. Studiet er delt inn i 16 emner. I de ulike emneplanene
finnes detaljerte beskrivelser.
Hvert studieår inneholder både teori- og praksisstudier. Gjennomgående tema i utdanninga er
prehospitale tjenester, etikk, pasientsikkerhet, kommunikasjon, samhandling og faglig
ledelse.
• Første studieår omfatter grunnleggende operative emner, naturvitenskapelige tema, Examen philosophicum (ex. phil) for helsefag og praksisstudier.
• Andre studieår omfatter behandling til akutt, kronisk og kritisk syke pasienter med
behov for medisinske, kirurgiske og psykiske helsehjelp, folkehelsearbeid, pedagogikk,
tverrprofesjonell samarbeidslæring, organisasjon, ledelse og praksisstudier.
• Tredje studieår omfatter behandling ved komplekse og sammensatte pasienttilstander og
sykdomsbilder, helselogistikk, tjenesteutvikling og innovasjon, bachelor-oppgave og praksisstudier
Praksisstudier
Det benyttes varierte læringsaktiviteter i de ulike praksisemnene. Kandidatene skal integrere teori i praksisstudiene, dette beskrives nærmere i emnebeskrivelsene.
Det er krav om 100 % frammøte i praksisemnene jf forskrift om opptak, studier og eksamener ved Høgskolen i Molde.
Høgskolen i Molde sitt praksisområde er Region Helse Midt-Norge RHF. Høgskolen skaffer praksisplasser og det er mulighet til å søke om tilrettelegging av praksis etter gjeldende reglement.
Studentene må selv skaffe seg bosted og dekke utgifter til reise i praksisperioden. I tråd med de til enhver tid gjeldende retningslinjer kan utgifter bli refundert etter søknad til Høgskolen i Molde.
I hovedsak veiledes studentene av paramedisinere/ambulansearbeidere/sykepleiere eller helsepersonell med annen relevant helsefaglig utdanning. Veileder bør ha veiledningskompetanse og erfaring som helsepersonell. Annet personell kan ha veiledningsansvar for studenter der dette er naturlig. Det er veileder på praksisplassen som har ansvar for å veilede studentene i praksisplassen sin spesialitet og egenart.
Studentene skal i hovedsak følge praksisveileder sine vakter og turnusen skal godkjennes av praksislærer.
Ved starten av hver praksisperiode har studenten forventningssamtale med praksislærer og veileder. Hensikten er utveksling av forventninger til læringsprosess og veiledning, og konkretisering av studentens erfaringer fra tidligere. Det gjennomføres i tillegg midtvurderingssamtale og en sluttvurderings-samtale.
Alle praksisperiodene blir vurderte til bestått/ikke bestått med utgangspunkt i læringsutbytte for emne. Det er praksislærer som har hovedansvaret for sluttvurderingen.
Ved tvil om studenten består praksis:
( 1) Dersom det er fare for at studenten ikke vil bestå praksisperioden skal det gis skriftlig varsel så snart som mulig. Slikt varsel skal gis senest tre uker før praksisperiodens slutt. For praksisperioder på fem uker eller mindre skal varsel gis halvveis i perioden. Varselet skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisperioden.
(2) Studenten skal få tilbud om samtale med praksisstedet og høgskolen der studenten får svar på spørsmål om varselet og konsekvenser om studenten ikke består praksis.
(3) Ved tvilstilfeller avgjør høgskolen om praksisperioden skal vurderes til bestått eller ikke bestått.
Forskrift om opptak, studier og eksamener ved HiMolde. Kap.7, §40.
Organisering og læringsformer
Utdanningen legger vekt på undervisning basert på det fremste innen forsking, faglig utviklingsarbeid og erfaringskunnskap. Undervisnings- og læringsformer vil variere i de ulike emnene, og dette går fram av de enkelte emnebeskrivelser.
Arbeidskrav er alle former for obligatoriske læringsaktiviteter som er vilkår for å ha rett til å gå opp til eksamen. De ulike arbeidskravene går frem av emnebeskrivelsene Forskrift om opptak, studier og eksamener ved HiMolde Kap. 6, §28.
Forventet studieinnsats for en heltidsstudent er 40 timer pr/uke. Krav om obligatorisk deltakelse i undervisning, studiegrupper og praksis beskrives i emnebeskrivelsene. Med mindre emnebeskrivelsen sier noe annet, er det krav om 70 % frammøte til undervisning. I ferdighetstrening/simulering er det krav om 100 % frammøte. Emneansvarlig kan godkjenne ferdighetstrening/simulering om en kandidat har inntil 10% fravær etter vurdering om læringsutbyttet er oppnådd. Forskrift om opptak, studier og eksamener ved HiMolde Kap. 6, §28.
Kliniske studier
Det benyttes varierte læringsaktiviteter i de ulike praksisemnene. Kandidatene skal integrere teori i praksisstudiene, dette beskrives nærmere i emnebeskrivelsene.
Det er krav om 100 % frammøte i praksisemnene jf forskrift om opptak, studier og eksamener ved Høgskolen i Molde.
Høgskolen i Molde sitt praksisområde er Region Helse Midt-Norge RHF. Høgskolen skaffer praksisplasser og det er mulighet til å søke om tilrettelegging av praksis etter gjeldende reglement.
Studentene må selv skaffe seg bosted og dekke utgifter til reise i praksisperioden. I tråd med de til enhver tid gjeldende retningslinjer kan utgifter bli refundert etter søknad til Høgskolen i Molde.
I hovedsak veiledes studentene av paramedisinere/ambulansearbeidere/sykepleiere eller helsepersonell med annen relevant helsefaglig utdanning. Veileder bør ha veiledningskompetanse og erfaring som helsepersonell. Annet personell kan ha veiledningsansvar for studenter der dette er naturlig. Det er veileder på praksisplassen som har ansvar for å veilede studentene i praksisplassen sin spesialitet og egenart.
Studentene skal i hovedsak følge praksisveileder sine vakter og turnusen skal godkjennes av praksislærer.
Ved starten av hver praksisperiode har studenten forventningssamtale med praksislærer og veileder. Hensikten er utveksling av forventninger til læringsprosess og veiledning, og konkretisering av studentens erfaringer fra tidligere. Det gjennomføres i tillegg midtvurderingssamtale og en sluttvurderings-samtale.
Alle praksisperiodene blir vurderte til bestått/ikke bestått med utgangspunkt i læringsutbytte for emne. Det er praksislærer som har hovedansvaret for sluttvurderingen.
Ved tvil om studenten består praksis:
( 1) Dersom det er fare for at studenten ikke vil bestå praksisperioden skal det gis skriftlig varsel så snart som mulig. Slikt varsel skal gis senest tre uker før praksisperiodens slutt. For praksisperioder på fem uker eller mindre skal varsel gis halvveis i perioden. Varselet skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisperioden.
(2) Studenten skal få tilbud om samtale med praksisstedet og høgskolen der studenten får svar på spørsmål om varselet og konsekvenser om studenten ikke består praksis.
(3) Ved tvilstilfeller avgjør høgskolen om praksisperioden skal vurderes til bestått eller ikke bestått.
Forskrift om opptak, studier og eksamener ved HiMolde. Kap.7, §40.
Krav til studieprogresjon
Det blir stilt krav til progresjon i studiet. Kravene fremgår av emnebeskrivelsene.
Alle emner bygger på tidligere tilegnede kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, og disse kan inngå i vurderingsgrunnlaget av emner.
En kandidat som ikke fyller kravene til progresjon får justert utdanningsplanen eller mister sin studierett jf. Kapittel 4 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Høgskolen i Molde. Kandidater som ikke tilfredsstiller krav til videre progresjon vil få tilbud om å følge undervisning i de emner som ikke er bestått neste gang de avholdes. Ved en eventuell overgang til nytt kull vil studieplan for det nye kullet være gjeldende.
Krav om skikkethet og autorisasjon
Bachelor i paramedisin er underlagt skikkethetsvurdering (§4-10 i lov om universiteter og høyskoler). Løpende skikkethetsvurdering skjer gjennom hele studiet ved at studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som paramedisiner blir vurdert. Dersom det oppstår tvil om en student er skikket, blir særskilt skikkethetsvurdering gjennomført (Forskrift om skikkethetsvurdering §2). En student kan bli vurdert som uskikket for yrket dersom studenten utgjør en mulig fare for liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til barnehagebarn, elever, pasienter, klienter og brukere studenten vil komme i kontakt med under praksisstudiene eller under framtidig yrkesutøvelse. Dersom det er grunngitt tvil om en student er skikket til yrket, skal det gjennomføres særskilt skikkethetsvurdering jf. forskrifta §2, og denne starter med en tvilsmelding. Dersom man blir funnet uskikket for yrket, vil man utestenges fra studiet
Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning tilsier at din skikket som student ved paramedisin blir vurdert. Hensikten med denne vurderingen er å sikre at pasienter og andre brukere møter ansatte som er skikket for det yrket de skal utøve. Du finner mer informasjon om skikkethet her: Skikkethetsvurdering - Høgskolen i Molde (himolde.no)
Vurdering
Etter hvert enkelt emne vurderes kandidaten med enten bokstavkarakter A – F eller Bestått/ Ikke-Bestått. De ulike vurderingsformene framgår av emnebeskrivelsene. I gradert karakterskala A til F, er A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Studiemodell
Høst 2024
Bachelor i paramedisin 1. år
Velg studieretning for å se emner
Vår 2025
Bachelor i paramedisin 1. år
Velg studieretning for å se emner
Høst 2025
Bachelor i paramedisin 2. år
Velg studieretning for å se emner
Vår 2026
Bachelor i paramedisin 2. år
Velg studieretning for å se emner
Høst 2026
Bachelor i paramedisin 3. år
- PMP300 Praksisstudier: Ambulanse 2 Emneside mangler 15 stp
- PMH360 Paramedisin, patologi og farmakologi 3 7.5 stp
- SPP350 Prosjektpraksis: Helselogistikk, innovasjon og teknologi i sykepleie 7.5 stp
Velg studieretning for å se emner
Vår 2027
Bachelor i paramedisin 3. år
Velg studieretning for å se emner