Hva lærer du? (2023–2026)
Grad/tittel ved bestått studium
Master i helsesykepleieStudiets læringsutbytte
Læringsutbytte i mastergrad i helsesykepleie er i tråd med kravene i kapittel 2 til 7 i forskrift om nasjonal retningslinje for helsesykepleierutdanning (120 stp), og i samsvar med nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (syklus 7). I mastergrad i helsesykepleie vektlegges at faglig innhold, pedagogiske metoder og praksisstudier ses i sammenheng for å sikre progresjon og at læringsutbytte for sluttkompetanse oppnås.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
-
har inngående kunnskap om epidemiologi og avansert kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe- og befolkningsnivå, samt kunnskap om hvordan variasjoner i helsekompetanse påvirker ulike brukergruppers sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg
-
har avansert kunnskap om spedbarn, barn og unges fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale helse og utvikling og inngående kunnskap om barn og unges beskyttelses- og risikofaktorer
-
har inngående kunnskap om barn og unge som pårørende og om familiens funksjon, behov og utfordringer og identifiserer og vurderer avvik og følger opp familier
-
har inngående kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, avansert kunnskap om samiske barns rettigheter og bred kunnskap om særlige faktorer som påvirker folkehelsen til samiske barn og unge
-
har avansert kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging, digitale løsninger og arbeidsprosesser og spesialisert kunnskap om tverrfaglig og tverrsektoriell samhandling
-
har inngående kunnskap om ledelse og tjenesteforbedring og om lovverk, nasjonale faglige retningslinjer og politiske og administrative virkemidler som legger premissene for det helsefremmende og forebyggende arbeidet i kommunale helse- og omsorgstjenester
-
har inngående kunnskap om fagområdets historie, vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk
-
har inngående kompetanse om kliniske studier som forskningsmetode og inngående kunnskap om en valgt problemstilling innen helsesykepleiers fagområde.
Ferdigheter
Kandidaten:
-
kan anvende kunnskapsbaserte tilnærminger i systematisk folkehelsearbeid og fremme informerte helsevalg, mestring og livskvalitet hos barn, unge og deres familie/omsorgsgivere, herunder selvstendig veilede om ernæring og seksuell helse
-
kan bruke relevante metoder for selvstendig å kartlegge og vurdere spedbarn, barn og unges helse og avdekke utviklingsavvik og sykdom og iverksette tiltak
-
kan forebygge, avdekke og avverge fysiske, psykiske og psykososiale belastninger og iverksette tiltak
-
kan identifisere behov for, kartlegge, initiere og utføre smittevernarbeid, herunder barnevaksinasjonsprogrammet
-
kan anvende kunnskap om barn og unges bruk av digitale arenaer for å iverksette tiltak ved behov og på en etisk og faglig forsvarlig måte anvende digitale arenaer til å samhandle med barn, unge og familie/omsorgsgivere
-
kan bruke kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder i undervisning, helseopplysning, veiledning og rådgivning i helsefremmende og forebyggende arbeid
-
kan administrere, lede og utvikle helsesykepleiers arbeid i overensstemmelse med lover, forskrifter og rammebetingelser og arbeide systematisk med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
-
kan analysere kilder, kliniske, faglige og etiske problemstillinger og dilemmaer med implikasjon for helsesykepleiepraksis og analysere og bruke relevante teorier og metoder for å planlegge og gjennomføre et selvstendig fagutviklingsarbeid
-
kan selvstendig anvende, analysere og fortolke relevante teorier, metoder og kan under veiledning gjennomføre et avgrenset vitenskapelig arbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer.
Generell kompetanse
Kandidaten:
-
kan bidra til forståelse og respekt for menneskers forutsetninger for livsvalg, utvikling og helse og planlegge og gjennomføre tiltak som bidrar til å redusere sosiale ulikheter i helse
-
kan anvende kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter og minoriteters særlige behov til å arbeide kultursensitivt og til å kommunisere via tolk
-
kan analysere faglige og etiske problemstillinger og dilemma innen helsesykepleie og med andre profesjonsgrupper, for å bidra til forsvarlige helsetjenester til spedbarn, barn, unge og deres familie/omsorgsgivere
-
kan formidle trygghet og tillit i møte med spedbarn, barn, unge og deres familie/omsorgsgiver og ivareta brukermedvirkning på individ-, gruppe- og systemnivå
-
kan bidra til utvikling og innovasjon i helsesykepleiers arbeid og kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å lede eget arbeid, analysere egen kompetanse og ha innsikt i andre profesjoners kompetanse samt andre etater og sektorers tjenestetilbud
-
kan analysere helsesykepleiers arbeid i et globalt perspektiv og kan formidle eget fag og forskning i møte med befolkning, samarbeidspartnere, og beslutningstakere lokalt, nasjonalt og globalt
-
kan anvende kunnskap og ferdigheter for selvivaretakelse, er bevisst egen sårbarhet og har evne til å søke veiledning
-
kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å innhente relevant forskningsbasert kunnskap og kritisk vurdere kvalitet, samt overførbarhet og implikasjoner for egen praksis
-
kan identifisere aktuelle forskningsområder, og bidra til utvikling av ny kunnskap innen sitt fagområde.