Hva lærer du? (2023–2026)

Grad/tittel ved bestått studium

Master i helsesykepleie

Studiets læringsutbytte

Læringsutbytte i mastergrad i helsesykepleie er i tråd med kravene i kapittel 2 til 7 i forskrift om nasjonal retningslinje for helsesykepleierutdanning (120 stp), og i samsvar med nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (syklus 7). I mastergrad i helsesykepleie vektlegges at faglig innhold, pedagogiske metoder og praksisstudier ses i sammenheng for å sikre progresjon og at læringsutbytte for sluttkompetanse oppnås.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om epidemiologi og avansert kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe- og befolkningsnivå, samt kunnskap om hvordan variasjoner i helsekompetanse påvirker ulike brukergruppers sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg

  • har avansert kunnskap om spedbarn, barn og unges fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale helse og utvikling og inngående kunnskap om barn og unges beskyttelses- og risikofaktorer

  • har inngående kunnskap om barn og unge som pårørende og om familiens funksjon, behov og utfordringer og identifiserer og vurderer avvik og følger opp familier

  • har inngående kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, avansert kunnskap om samiske barns rettigheter og bred kunnskap om særlige faktorer som påvirker folkehelsen til samiske barn og unge

  • har avansert kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging, digitale løsninger og arbeidsprosesser og spesialisert kunnskap om tverrfaglig og tverrsektoriell samhandling

  • har inngående kunnskap om ledelse og tjenesteforbedring og om lovverk, nasjonale faglige retningslinjer og politiske og administrative virkemidler som legger premissene for det helsefremmende og forebyggende arbeidet i kommunale helse- og omsorgstjenester

  • har inngående kunnskap om fagområdets historie, vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk

  • har inngående kompetanse om kliniske studier som forskningsmetode og inngående kunnskap om en valgt problemstilling innen helsesykepleiers fagområde.

 

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende kunnskapsbaserte tilnærminger i systematisk folkehelsearbeid og fremme informerte helsevalg, mestring og livskvalitet hos barn, unge og deres familie/omsorgsgivere, herunder selvstendig veilede om ernæring og seksuell helse

  • kan bruke relevante metoder for selvstendig å kartlegge og vurdere spedbarn, barn og unges helse og avdekke utviklingsavvik og sykdom og iverksette tiltak

  • kan forebygge, avdekke og avverge fysiske, psykiske og psykososiale belastninger og iverksette tiltak

  • kan identifisere behov for, kartlegge, initiere og utføre smittevernarbeid, herunder barnevaksinasjonsprogrammet

  • kan anvende kunnskap om barn og unges bruk av digitale arenaer for å iverksette tiltak ved behov og på en etisk og faglig forsvarlig måte anvende digitale arenaer til å samhandle med barn, unge og familie/omsorgsgivere

  • kan bruke kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder i undervisning, helseopplysning, veiledning og rådgivning i helsefremmende og forebyggende arbeid

  • kan administrere, lede og utvikle helsesykepleiers arbeid i overensstemmelse med lover, forskrifter og rammebetingelser og arbeide systematisk med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet

  • kan analysere kilder, kliniske, faglige og etiske problemstillinger og dilemmaer med implikasjon for helsesykepleiepraksis og analysere og bruke relevante teorier og metoder for å planlegge og gjennomføre et selvstendig fagutviklingsarbeid

  • kan selvstendig anvende, analysere og fortolke relevante teorier, metoder og kan under veiledning gjennomføre et avgrenset vitenskapelig arbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer.

 

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan bidra til forståelse og respekt for menneskers forutsetninger for livsvalg, utvikling og helse og planlegge og gjennomføre tiltak som bidrar til å redusere sosiale ulikheter i helse

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter og minoriteters særlige behov til å arbeide kultursensitivt og til å kommunisere via tolk

  • kan analysere faglige og etiske problemstillinger og dilemma innen helsesykepleie og med andre profesjonsgrupper, for å bidra til forsvarlige helsetjenester til spedbarn, barn, unge og deres familie/omsorgsgivere

  • kan formidle trygghet og tillit i møte med spedbarn, barn, unge og deres familie/omsorgsgiver og ivareta brukermedvirkning på individ-, gruppe- og systemnivå

  • kan bidra til utvikling og innovasjon i helsesykepleiers arbeid og kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å lede eget arbeid, analysere egen kompetanse og ha innsikt i andre profesjoners kompetanse samt andre etater og sektorers tjenestetilbud

  • kan analysere helsesykepleiers arbeid i et globalt perspektiv og kan formidle eget fag og forskning i møte med befolkning, samarbeidspartnere, og beslutningstakere lokalt, nasjonalt og globalt

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter for selvivaretakelse, er bevisst egen sårbarhet og har evne til å søke veiledning

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å innhente relevant forskningsbasert kunnskap og kritisk vurdere kvalitet, samt overførbarhet og implikasjoner for egen praksis

  • kan identifisere aktuelle forskningsområder, og bidra til utvikling av ny kunnskap innen sitt fagområde.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 04:40:14