Hva lærer du? (2024–2026)
Grad/tittel ved bestått studium
Master i avansert klinisk allmennsykepleieStudiets læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
-
Har avansert kunnskap om avansert klinisk allmennsykepleie, rolle, funksjon- og ansvarsområder, verdier, lover og
-
rettigheter, samt fagets vitenskapsfilosofiske og teoretiske kunnskapsgrunnlag
-
Har avansert kunnskap om anatomi, fysiologi og patofysiologiske prosesser i forhold til de vanligste akutte og kroniske sykdommer og helseproblemer en møter hos mennesker i alle aldre i kommunale helse- og omsorgstjenester
-
Har avansert kunnskap om farmakologi og medisinsk behandling - legemiddelbehandling, legemiddelhåndtering, bivirkninger, interaksjoner og systematisk legemiddelgjennomgang
-
Har avansert kunnskap om systematiske vurderinger og tolkninger av helseopplysninger for å kunne bedømme behovet for helsehjelp
-
Har avansert kunnskap om hvordan livssituasjon, livsstil og sosioøkonomiske forhold, samt språklig og kulturell bakgrunn påvirker helse, sykdom, behandling og mestring
-
Har avansert kunnskap om de vanligste akutte- og kroniske sykdommer og helseproblemer en møter hos pasienter i kommunale helse- og omsorgstjenester
-
Har inngående kunnskap om prinsipper for kunnskapsbasert fagutvikling, samt metoder for systematisk innhenting, vurdering og implementering av ny kunnskap
-
Har inngående kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk
-
Har inngående kunnskap om sentrale elementer som inngår i en prosjektplan for et vitenskapelig- eller kvalitetsforbedringsprosjekt
-
Har avansert kunnskap innenfor fagområdet og spesialisert innsikt i et avgrenset område valgt som fordypningsområde innen avansert klinisk allmennsykepleie
Ferdigheter
-
Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets kunnskapsgrunnlag, historie, tradisjon og
-
rolle i samfunnet
-
Kan analysere og kritisk vurdere tegn og symptomer på endringer i pasientens helsetilstand, og kan på selvstendig grunnlag vurdere, beslutte og iverksette relevante sykepleieintervensjoner basert på kliniske retningslinjer eller litteratur
-
Kan analysere og vurdere spesielle behov hos pasienter med sammensatte sykdommer og polyfarmasi, samt konsekvenser for medikamentvalg og dosering
-
Kan innhente helsehistorie og gjennomføre en selvstendig systematisk klinisk undersøkelse, beslutte og planlegge behandling, oppfølging og rehabilitering innen rammen av det som forventes av yrkesrollen
-
Kan analysere pasienters levevaner, ressurser, mestringsevne og sosial situasjon i lys av bl.a deres språklige og kulturelle bakgrunn, samt iverksette tiltak for å kunne fremme helse og forebygge eller begrense helsesvikt
-
Kan analysere sammensatte og komplekse pasientsituasjoner for å kunne planlegge og gjennomføre helhetlig sykepleie, sikre nødvendig helsehjelp og foreslå oppfølgingstiltak i samarbeid med pasient/bruker/pårørende
-
Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre og begrunne faglig forsvarlige prioriteringer av helsehjelp i lys av nytte, tilgjengelige ressurser og alvorlighet, samt ta hensyn til helseøkonomiske vurderinger
-
Kan analysere og kritisk vurdere styrke og svakheter ved ulike forskningsdesign og forskningsmetoder brukt i sykepleiefaglig forskning
-
Kan utarbeide en prosjektplan for et vitenskapelig- eller kvalitetsforbedringsprosjekt
-
Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller kvalitetsforbedringsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer og retningslinjer
Generell kompetanse
-
Kan kommunisere om faglige problemstillinger med andre faggrupper om helselogistiske løsninger som
-
kan bidra til helhetlige pasientforløp, forsvarlige og kvalitative gode helsetjenester
-
Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter som kreves til yrkesrollen, og beslutte og gjennomføre sykepleieintervensjoner, samt samarbeide med andre faggrupper og følge opp etter at diagnostikk og behandling er fastsatt
-
Kan kommunisere om etiske og juridiske aspekt ved legemiddelhåndtering og medikamentell behandling ut i fra pasientens behov og helsetilstand
-
Kan analysere egne kunnskaper og ferdigheter i vurdering og bedømming av pasientens helsetilstand, og kunne innhente spesialisert kunnskap fra relevante fagområder for å ivareta pasientsikkerheten
-
Kan anvende kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder for å undervise og veilede person/pasient/ bruker/pårørende, tilpasset deres helsekompetanse, som fremmer funksjon, mestring og livskvalitet
-
Kan evaluere og håndtere faglige og etiske problemstillinger relatert til pleie, omsorg og behandling av pasient/bruker i akutte, ustabile og/eller uavklarte faser for å iverksette det til enhver tid beste handlingsalternativet
-
Kan analysere og delta i relevant innovasjons- og forskningsarbeid for å forbedre helse- og omsorgstjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet i kommunale helse- og omsorgstjenester spesielt
-
Kan anvende og kritiske vurdere alle elementer i forskningsprosessen
-
Kan analysere forskningsetiske problemstillinger, metoder samt forskningens relevans og nytteverdi, for å kunne utvikle eget fag
-
Kan bidra til nytenkning og initiere eller delta i relevant innovasjons- og forskningsarbeid for å forbedre helse- og omsorgstjenestetilbudet til pasienter/brukere i kommunale helse- og omsorgstjenester