Fakta om programmet

Studiepoeng:
120
Studiets varighet:
4 år
Organisering:
Deltid 50%
Studiested:
Molde
Studienivå:
Mastergrad iht §3, 2 år

Studieplan for Master i avansert klinisk allmennsykepleie, deltid (2022–2026)

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

  • Har avansert kunnskap om avansert klinisk allmennsykepleie, rolle, funksjon- og ansvarsområder, verdier, lover og

  • rettigheter, samt fagets vitenskapsfilosofiske og teoretiske kunnskapsgrunnlag

  • Har avansert kunnskap om anatomi, fysiologi og patofysiologiske prosesser i forhold til de vanligste akutte og kroniske sykdommer og helseproblemer en møter hos mennesker i alle aldre i kommunale helse- og omsorgstjenester

  • Har avansert kunnskap om farmakologi og medisinsk behandling - legemiddelbehandling, legemiddelhåndtering, bivirkninger, interaksjoner og systematisk legemiddelgjennomgang

  • Har avansert kunnskap om systematiske vurderinger og tolkninger av helseopplysninger for å kunne bedømme behovet for helsehjelp

  • Har avansert kunnskap om hvordan livssituasjon, livsstil og sosioøkonomiske forhold, samt språklig og kulturell bakgrunn påvirker helse, sykdom, behandling og mestring

  • Har avansert kunnskap om de vanligste akutte- og kroniske sykdommer og helseproblemer en møter hos pasienter i kommunale helse- og omsorgstjenester

  • Har inngående kunnskap om prinsipper for kunnskapsbasert fagutvikling, samt metoder for systematisk innhenting, vurdering og implementering av ny kunnskap

  • Har inngående kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk

  • Har inngående kunnskap om sentrale elementer som inngår i en prosjektplan for et vitenskapelig- eller kvalitetsforbedringsprosjekt

  • Har avansert kunnskap innenfor fagområdet og spesialisert innsikt i et avgrenset område valgt som fordypningsområde innen avansert klinisk allmennsykepleie

 

Ferdigheter

  • Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets kunnskapsgrunnlag, historie, tradisjon og

  • rolle i samfunnet

  • Kan analysere og kritisk vurdere tegn og symptomer på endringer i pasientens helsetilstand, og kan på selvstendig grunnlag vurdere, beslutte og iverksette relevante sykepleieintervensjoner basert på kliniske retningslinjer eller litteratur

  • Kan analysere og vurdere spesielle behov hos pasienter med sammensatte sykdommer og polyfarmasi, samt konsekvenser for medikamentvalg og dosering

  • Kan innhente helsehistorie og gjennomføre en selvstendig systematisk klinisk undersøkelse, beslutte og planlegge behandling, oppfølging og rehabilitering innen rammen av det som forventes av yrkesrollen

  • Kan analysere pasienters levevaner, ressurser, mestringsevne og sosial situasjon i lys av bl.a deres språklige og kulturelle bakgrunn, samt iverksette tiltak for å kunne fremme helse og forebygge eller begrense helsesvikt

  • Kan analysere sammensatte og komplekse pasientsituasjoner for å kunne planlegge og gjennomføre helhetlig sykepleie, sikre nødvendig helsehjelp og foreslå oppfølgingstiltak i samarbeid med pasient/bruker/pårørende

  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre og begrunne faglig forsvarlige prioriteringer av helsehjelp i lys av nytte, tilgjengelige ressurser og alvorlighet, samt ta hensyn til helseøkonomiske vurderinger

  • Kan analysere og kritisk vurdere styrke og svakheter ved ulike forskningsdesign og forskningsmetoder brukt i sykepleiefaglig forskning

  • Kan utarbeide en prosjektplan for et vitenskapelig- eller kvalitetsforbedringsprosjekt

  • Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller kvalitetsforbedringsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer og retningslinjer

 

Generell kompetanse

  • Kan kommunisere om faglige problemstillinger med andre faggrupper om helselogistiske løsninger som

  • kan bidra til helhetlige pasientforløp, forsvarlige og kvalitative gode helsetjenester

  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter som kreves til yrkesrollen, og beslutte og gjennomføre sykepleieintervensjoner, samt samarbeide med andre faggrupper og følge opp etter at diagnostikk og behandling er fastsatt

  • Kan kommunisere om etiske og juridiske aspekt ved legemiddelhåndtering og medikamentell behandling ut i fra pasientens behov og helsetilstand

  • Kan analysere egne kunnskaper og ferdigheter i vurdering og bedømming av pasientens helsetilstand, og kunne innhente spesialisert kunnskap fra relevante fagområder for å ivareta pasientsikkerheten

  • Kan anvende kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder for å undervise og veilede person/pasient/ bruker/pårørende, tilpasset deres helsekompetanse, som fremmer funksjon, mestring og livskvalitet

  • Kan evaluere og håndtere faglige og etiske problemstillinger relatert til pleie, omsorg og behandling av pasient/bruker i akutte, ustabile og/eller uavklarte faser for å iverksette det til enhver tid beste handlingsalternativet

  • Kan analysere og delta i relevant innovasjons- og forskningsarbeid for å forbedre helse- og omsorgstjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet i kommunale helse- og omsorgstjenester spesielt

  • Kan anvende og kritiske vurdere alle elementer i forskningsprosessen

  • Kan analysere forskningsetiske problemstillinger, metoder samt forskningens relevans og nytteverdi, for å kunne utvikle eget fag

  • Kan bidra til nytenkning og initiere eller delta i relevant innovasjons- og forskningsarbeid for å forbedre helse- og omsorgstjenestetilbudet til pasienter/brukere i kommunale helse- og omsorgstjenester

Opptak

3-årig bachelorgrad i sykepleie med snittkarakter C eller bedre.

Tilleggskrav:

  • Offentlig godkjent som sykepleier i Norge.

  • Minimum 2 års relevant klinisk praksis i løpet av siste 5 år.

Dokumentasjon:

  • Autorisasjon - offentlig godkjenning som sykepleier i Norge.

  • Karakterutskrift av vitnemål.

  • Dokumentasjon på klinisk praksis

Oppbygging og gjennomføring

Programmets innhold

Er du sykepleier og ønsker en spesialisering som gir deg avansert, bred kompetanse og varierte jobbmuligheter? Da kan en mastergrad i avansert klinisk allmennsykepleie (AKS) være noe for deg!

 

Det er et stort behov for sykepleiefaglig kompetanse i norske helsetjenester, blant annet på grunn av endringer i befolkningens behov og organisering av helsetjenestene. Utdanningen i avansert klinisk allmennsykepleie (AKS) skal kvalifisere sykepleiere til utvidede funksjons- og ansvarsområder, og gjøre de i stand til å fylle nye, selvstendige roller i kommune- og spesialisthelsetjenesten. En AKS kan jobbe pasientnært i tillegg til å ha oppgaver innen fagutvikling og innovasjon, brukermedvirkning og ledelse med mer. Ved gjennomført mastergrad kan AKS også få offentlig spesialistgodkjenning.

 

Utdanningen setter søkelys på pasienter i alle aldre med sykdommer av ulikt omfang og varighet. Det legges særlig vekt på pasienter med komplekse og kroniske sykdomstilstander, og påfølgende sammensatte behov. Et eksempel kan være pasienter som har en kombinasjon av somatiske, psykiske og rusrelaterte helseutfordringer og sykdommer.

 

Mastergraden i avansert klinisk allmennsykepleie bygger på den amerikanske utdanningsmodellen for Advanced Practice Nurses (APN) eller det som benevnes Nurse Practitioners (NP), vedtatt av The International Council of Nurses (ICN). ICN definerer avansert klinisk sykepleie som «en autorisert sykepleier, som har tilegnet seg kunnskap på ekspertnivå, ferdigheter i beslutningstaking, samt klinisk kompetanse til en utvidet funksjon som utformes av konteksten og/eller autorisasjonskrav i det aktuelle land» (The International Council of Nurses, 2008).

Praksis

Studiet har 12 ukers klinisk praksis à 40 timer per uke. Dette utgjør 480 timer (18 stp.).Den kliniske prakisen er fordelt over to praksisperioder, 6 uker i emnet MAK 740b (9stp.)  og  6 uker i emnet MAK 750b (9stp.). Praksistudiene er komplementære til teoristudiene MAK 740a og 750a. Dette er i samsvar med Forskrift om nasjonal retningslinje for masterutdanning i avansert klinisk allmennsykepleie.Veiledede praksisstudier er en sentral læringsmetode for å utvikle kompetanse, spesielt med tanke på ferdigheter og rolleforståelse. Selv om simulering og ferdighetstrening i høgskolen kan inngå som del av denne kompetanseutviklingen, er praksisstudiene grunnleggende for å lære i autentiske situasjoner med pasienter, pårørende og andre profesjonelle utøvere.Fokuset i praksisstudiene er rettet mot hva studentene skal lære i emnene 740 og 750. Her vil studentene få anledning til å anvende breddekunnskap i kontekst, noe som vil kunne bidra til fordyping, spissing og overføring av kunnskap fra en situasjon til en annen. Praksissteder kan være hjemmebaserte helse- og omsorgstjenester, helsehus, kommunale dagtilbud, boliger til barn og unge med omfattende helsebehov, lavterskeltilbud med fokus på psykisk helse og rus, læring- og mestringssenter, sykehjem, legevakt, KAD-avdlinger, akutt og poliklinikker i spesialisthelsetjenesten.

Arbeidskrav i praksis: Studenten skal skrive log over utvikling av egen kompetanse , se retningslinjer for profesjonell skriving jf.HiM. 

Etter gjennomført klinisk praksis skal studenten ha gjennomført og godkjent følgende arbeidskrav:   

MAK 740b

  • Opptak av helsehistorie, systematisk kartlegging og vurdering av pasientens helsetilstand, foreta beslutninger, iverksette intervensjoner og lage plan for oppfølging av pasientens helsetilstand

  • Helsestatus, status-rapporter og ulike notater

  • Undervisning og veiledning av pasient, pårørende og fagpersonale

  • Gjennomgang av medikamentliste

  • Kommunikasjon og samhandling med pasient/bruker/pårørende

  • Lede- og koordinere helsetjenester

MAK 750b

Studenten skal skrive log over utvikling av egen kompetanse , se retningslinjer for profesjonell skriving jf. HiM. 

Etter gjennomført klinisk praksis skal studenten ha gjennomført og godkjent følgende arbeidskrav:   

 

  • Opptak av helsehistorie, systematisk kartlegging og vurdering av pasientens helsetilstand, foreta beslutninger, iverksette intervensjoner og lage plan for oppfølging av helsetilstanden

  • Helsestatus, status-rapporter og ulike notater

  • Pasient- og pårørendeopplæring

  • Undervisning og veiledning av fagpersonale

  • Gjennomgang av medikamentliste

  • Kommunikasjon og samhandling med pasient/bruker/pårørende

  • Ledelse og koordinering av helsetjenesten

Krav til studieprogresjon

De ulike emnene i studiet bygger på hverandre, og beskrives under emnene MAK 700-790.  Alle eksamener og arbeidskrav må være bestått før studenten kan begynne på masteroppgaven.

Evaluering av studiet

Studentene evaluerer studieprogrammet i Canvas.

Vurdering

Det er valgt ulike eksamensformer for å teste ulike former for kunnskap. Vurderingsformene er angitt i emnebeskrivelsene MAK 700-790.

Ved vurdering med Bestått/ikke bestått er det intern sensor (dvs. MAK700, MAK730, MAK740, MAK750, MAK760, MAK760, MAK700 og MAK780).

Ved vurdering med gradert karakter (A-F) er det intern og ekstern sensor (dvs. MAK710, MAK720 og MAK790).

  • Skoleeksamen er valgt for å teste kunnskap i naturvitenskaplige emner

  • Hjemmeeksamen er valgt for å teste evnen til å anvende teoretisk kunnskap, analytisk ferdigheter og kritisk refleksjon. Her blir studenten utfordret i forhold til både individuell- og gruppeeksamen

  • Praktisk muntlig eksamen anvendes for å teste utøvelse av kliniske ferdigheter, vurderings- og beslutningsevner, samt ferdigheter i kommunikasjon og samhandling

  • Klinisk kompetanse testes i praksis

  • Teoretisk-, analytisk- og kritisk evne, selvstendighet samt gjennomførings- og formidlingsevne testes via Masteroppgaven

Studiemodell

Høst 2023

Velg studieretning for å se emner

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Master i avansert klinisk allmennsykepleie, deltid

Velg studieretning for å se emner

Høst 2025

Master i avansert klinisk allmennsykepleie, deltid

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 04:40:11