Fakta om programmet

Studiepoeng:
180
Studiets varighet:
3 år
Organisering:
Heltid
Studiested:
Molde
Undervisningsspråk:
  • Engelsk
  • Norsk
Studienivå:
Bachelor studium

Studieplan for Bachelor i IT og digitalisering (2019–2022)

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kandidaten skal etter fullført utdanning:

Kunnskap

  • ha fått en bred innføring i sentrale emner innenfor informasjonssystemer, informasjonsvitenskap og muliggjørende teknologier

  • ha kunnskap om visualisering som presentasjons- og analyseteknikk, og kan bruke verktøy som hjelper til med å vise sammenhenger i store datasett

  • ha lært hvordan vi henter slike datasett fra ERP-systemer (Enterprise Resource Planning), som er virksomhetskritiske IT-infrastrukturer i de fleste virksomheter

  • vite hvordan virksomhetskritiske IT-systemer og de fleste andre applikasjonsområder også bruker avanserte databaser for å holde rede på data som lagres

  • kunne være med på design av webapplikasjoner, mobil IT, virtuell virkelighet, blokkjeder og industrielle anvendelser av sensorteknologi og robotikk

  • kjenne til forskning og innovasjon innenfor IT og digitalisering; både utvalgte enkeltprosjekter, metoder og trender

  • kunne oppdatere sin egen kunnskap innenfor fagområdet ved hjelp av oppdatert litteratur

  • kjenne ITs egenart og plass i samfunnet, særlig med tanke på effektivisering, automatisering, endringer i yrkeslivet mer generelt og innovasjon

Ferdigheter

  • mestre elementær datamodellering, som er en teknikk som brukes for å beskrive databaser, IT-systemer og organisasjoner

  • kunne utvikle applikasjoner som bygger på muliggjørende teknologi: maskinlæring, autonome systemer, kryptering, kryptovaluta og datasikkerhet, og industriell digitalisering med sensorer og robotstyring Har fått forståelse av omstillingsprosesser, gevinstrealisering og innovasjon der IT inngår

  • kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske utfordringer i utviklingsprosjekter, innovasjon og gevinstrealisering

  • kunne reflektere over egen faglig utøvelse, arbeidsmetodikk og de samfunnsmessige og organisatoriske endringer som utviklingen med muliggjørende teknologi bidrar til

  • kunne finne, vurdere og henvise til informasjon om aktuell teknologi, vurdere dens muligheter kritisk og framstille dette slik at det belyser problemstillinger knyttet til ergonomi, endringer i arbeidslivet, digitalisering som samfunnsfenomen og retorikk knyttet til mulighetene som finnes i en full utnyttelse av IT i ulike sammenhenger

  • ha fått innføring og praktiske ferdigheter i noen relevante programvarepakker, biblioteker og verktøy

Generell kompetanse

  • ha gjennom praktiske programmeringsøvelser gitt av fagansvarlige tilegnet seg tilstrekkelig modning, abstraksjonsevne og konsentrasjonsevne til å lage egne løsninger på større og mer realistiske oppgaver

  • kunne planlegge og gjennomføre tidkrevende studentprosjekter og oppgaveløsninger; både alene og i egne kollokviegrupper

  • kunnesamarbeide i team av dyktige programmerere, tekniske arkitekter og designere for å lage de teknologiske løsningene som vi trenger

  • kunne utforme og sette i drift avanserte IT-systemer, integrasjonsløsninger og store databaser

  • kunne analysere og formidle hvordan IT, informasjonssystemer og informasjonsvitenskap er blitt bærebjelker i organisasjons- og forretningsutvikling, demokratisering og innovasjon

  • kjenne og kan redegjøre for hvordan utviklingen av ny informasjonsteknologi er blitt sett som et avgjørende element i endringen av hele samfunnsstrukturen og den globale økonomien

  • kjenne til omstillingsmuligheter gjennom muliggjørende teknologier og «big data», særlig koblet til sosiale media, maskinlæring og sensorteknologi

  • ha teknologiforståelse og et blikk for den beste anvendelsen av teknologien

Opptak

Generell studiekompetanse (GSK)
Dersom du ikke har GSK og fyller 25 år eller mer i søknadsåret kan søke på bakgrunn av
realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Programmets innhold

Studiet vil gi deg en innføring i viktige sider ved moderne databehandling og digitalisering. Ved å forstå teknologien vil du lettere se mulighetene og begrensningene. Det vil gjøre deg i stand til å delta i IT-prosjekter, og til å forstå hvordan IT kan utnyttes til å forenkle og forbedre arbeidsoppgaver. Samtidig vil du få trening i bruk av sentrale verktøy. Vi planlegger også å ha design av webapplikasjoner, mobil IT og kybernetikk for industrien i studieplanen, sammen med innføring i industrielt internett, maskinlæring og «big data».

Innhold og oppbygging av studiet

Studiet vil gi deg en innføring i viktige sider ved moderne databehandling og digitalisering. Det vil gjøre deg i stand til å delta i IT-prosjekter, der denne teknologien utvikles, og til å forstå hvordan IT kan utnyttes til å forenkle og forbedre arbeidsoppgaver. Samtidig vil du få trening i bruk av sentrale verktøy for styring av virksomheter, analyse av store datamengder og innovasjon. Du blir utdannet til å kunne håndtere mange ulike arbeidsoppgaver innenfor offentlig og privat sektor.

Det vil gis anledning til å hente inn valgfag fra logistikk, økonomi, organisasjonsutvikling mm. i studieprogrammet, avhengig av emner som til enhver tid gis i våre øvrige studieprogrammer.

Jobbmuligheter

Noen typer arbeidsplasser kommer antageligvis til å forsvinne som en del av den tekniske og økonomiske utviklingen. IT gjør dette mulig, i noen tilfeller uunngåelig og ofte ønskelig, fordi jobbene som skal erstattes enten er farlige, kjedelige eller lite lønnsomme. I kjølvannet av dette vil det skapes nye jobber.

Forståelse for og kunnskap om gode IT-systemer er en av mulighetene for å lykkes i det nye jobbmarkedet. Som IT-student vil du kunne være med å lage gode IT-systemer og vite hvordan bedrifter og privatpersoner skal få brukt dem på en best mulig måte.

  • Integrasjonsarkitekt, med ansvar for analyse, design og innføring av komplekse løsninger bestående av flere ulke IT-systemer

  • Prosjektleder for utvikling og innføring av nye IT-systemer

  • Produktansvarlig, forretningsutvikler eller kundeansvarlig for alle typer varer eller tjenester der IT er en del av løsningen

  • Planlegger, fagansvarlig eller innkjøper

  • Systemdesigner, -utvikler eller programmerer

  • Konsulent i veldig mange ulike bransjer og segmenter

  • Gründer og entreprenør

  • Spesialrådgiver i store selskaper og offentlige virksomheter

  • Foruten en rekke forsker- og undervisningsstillinger, dersom du i tillegg velger pedagogisk tilleggsutdannelse

Videre studier

Med en bachelor i IT og digitalisering kan du søke opptak på enkelte av masterprogrammene på Høgskolen i Molde og andre høyere institusjoner i Norge og utlandet.

Studiemodell

Vår 2020

Velg studieretning for å se emner

Høst 2020

Obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Vår 2021

Velg studieretning for å se emner

Høst 2021

Obligatoriske emner

  • IBE321 Information Security and Risk Management Emneside mangler 7.5 stp
  • IBE400 Machine Learning 7.5 stp
  • IBE405 The Internet of Things and Smart Cities Emneside mangler 7.5 stp

Valgbare emner 6. semester

Velg enten IBE600 bacheloropgave, eller to av følgende emner:

  • IBE600 Bacheloroppgave Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2022

Valgbare emner 6. semester

Velg enten IBE600 bacheloropgave, eller to av følgende emner:

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 04:39:37