Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
2 år
Organisering:
Deltid 50%
Studiested:
Molde
Studienivå:
Videreutdanning høyere grad

Studieplan for Videreutdanning i habilitering og miljøarbeid (2024–2026)

Informasjon om studiet

Videreutdanning i habilitering og miljøarbeid (VHM) er en tverrfaglig videreutdanning, organisert som et deltidsstudium som løper over to år (fire semestre).

VHM er rettet mot tjenester for mennesker med funksjonshemminger, med spesielt fokus på autisme, utviklingshemming og utfordrende atferd. Personer med ulike funksjonshemminger eller funksjonsvansker har ressurser og utviklingsmuligheter som må sees og anerkjennes. Personenes individuelle behov må bli møtt med tilpassa hjelp og en forståelse for kontekstens betydning. Miljøterapeutisk arbeid overfor personer som trenger tjenester og tiltak skal være målrettet, kunnskapsbasert og holde høy faglig kvalitet. VHM har et mestringsfokus, og vektlegger brukermedvirkning. VHM skal bidra til at studentene spisser sin kompetanse og øker sin faglige refleksjonsevne.

Studiet skal gi innsikt i hvordan man kan arbeide for å bedre livskvaliteten for tjenestemottakerne. Innsikten skal føre fram til handlingskompetanse, bygget på en relasjonell forståelse. Studiet vil møte kompetansebehov knyttet til tverrprofesjonelt samarbeid, dette for å sikre koordinerte og gode tjenester.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Studentens læringsutbytte etter bestått studium

Kunnskap:

  • ha avansert kunnskap i systematisk og målrettet arbeid rettet mot personer med utviklingshemming, autismespekterforstyrrelser og utfordrende atferd

  • ha inngående kunnskap om funksjonshemming, inkludering og deltakelse

  • ha inngående kunnskap om fagspesifikke kliniske og pedagogiske tilnærmingsmåter innen funksjonshemmingsfeltet

Ferdigheter:

  • kunne planlegge og evaluere tiltaks-/endringsarbeid for og med mennesker med funksjonshemming

  • kunne bruke relevante metoder for forskning og fagutvikling på en selvstendig måte

  • kunne initiere og vedlikeholde relasjoner bygget på forståelse og respekt for brukernes erfaringsverden

Generell kompetanse:

  • kunne anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid på nye områder innenfor fagfeltet

  • kunne anvende relasjonskompetansen overfor funksjonshemmede med ulike utfordringer, familier og hjelpeapparat

  • kunne beherske fagområdets uttrykksformer og utøve omfattende selvstendig arbeid

  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger innen fagområdet, og utøve kritisk og etisk refleksjon

Opptak

Fullført og bestått relevant bachelorgrad.

Aktuelle profesjonsutdanninger kan være vernepleier, sykepleier, barnevernspedagog, sosionom, barnehagelærer, lærer, velferdsarbeider, fysioterapeut og ergoterapeut. Andre med utdanninger tilsvarende en bachelor innen helse -og sosialfag eller pedagogiske fag kan bli vurdert for opptak.

Oppbygging og gjennomføring

Innhold og oppbygging av studiet

Studiet er organisert som et deltidsstudium.

Videreutdanning i habilitering og miljøarbeid, kan inngå som del 1(60 studiepoeng) i mastergradsstudiet i helse- og sosialfag ved Høgskolen i Molde eller gjennomføres som egen selvstendig utdanning. Det gis egen karakterutskrift etter fullført videreutdanning.

Studiet har til sammen 12 samlinger. Det gjennomføres tre samlinger a fire dager pr. semester. Studentene vil bli organisert i faste refleksjonsgrupper (delvis veiledet).

I fjerde semester skal det skrives en fordypningsoppgave med praksisnært tema. Studentene skal arbeide på ulike måter med emnene i studiet, blant annet gjennom muntlige presentasjoner og skriftlige oppgaver. De skal øve seg på å gi og motta tilbakemelding på muntlig og skriftlig arbeid, og lære problemløsende holdning gjennom å jobbe med case som beskriver utfordringer de kan møte i praksis.

Organisering og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar, refleksjonsgrupper, ferdighetstrening, selvstudium, arbeidskrav knytta til egen praksis, bruk av E-læringsressurser, skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner.

Evaluering av studiet

Studiet blir, i tråd med kravene i kvalitetssystemet, evaluert ved midten og slutten av hvert semester, dette gjøres ved egne evalueringsskjema inne på Canvas. Der vil også studentens løpende evaluering, i form av referat fra kulltimer, ligge åpent tilgjengelig for de som har adgang til videreutdanningens rom på Canvas. Referater fra jevnlige møter referater fra Kvalitetsteamet, bestående av studentrepresentant og fagansvarlig, vil også ligge tilgjengelig i Canvas.

Vurdering

Hjemmeeksamen i gruppe, gruppeeksamen med muntlig presentasjon, skriftlig individuell hjemmeeksamen, fordypningsoppgave med muntlig presentasjon. Refleksjonsnotat er et obligatorisk arbeidskrav som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnene VHM720 og VHM733.

Videre studier

Videreutdanning i habilitering og miljøarbeid kan inngå som første del av masterstudiet i helse- og sosialfag ved Høgskolen i Molde

For informasjon om master del 2, se

https://www.himolde.no/studier/program/helse-sosialfag-master/index.html

Dersom en søker har karakter C i snitt, eller høyere, fra bachelorutdanningen, vil en ved opptak til videreutdanningen også være kvalifisert til andre del av mastergradsstudiet i helse- og sosialfag, del 2 (60 studiepoeng). Dersom dette kravet ikke er innfridd ved opptak til videreutdanningen, vil kravet for opptak til del 2 i mastergradstudiet forutsette et karakterkrav på gjennomsnitt C, eller bedre, fra videreutdanningen samt karakter C, eller bedre, på fordypningsoppgaven i videreutdanningen.

Studiet kan også kvalifisere for innpass ved andre mastergradsstudier ved andre høgskoler og universiteter. Slik godkjenning må gis av den institusjonen som tilbyr mastergradsstudiet.

Studiemodell

Høst 2025

Velg studieretning for å se emner

Vår 2026

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 06:22:07