Oppbygging og gjennomføring (2024–2026)

Informasjon om studiet

Videreutdanning i habilitering og miljøarbeid (VHM) er en tverrfaglig videreutdanning, organisert som et deltidsstudium som løper over to år (fire semestre).

VHM er rettet mot tjenester for mennesker med funksjonshemminger, med spesielt fokus på autisme, utviklingshemming og utfordrende atferd. Personer med ulike funksjonshemminger eller funksjonsvansker har ressurser og utviklingsmuligheter som må sees og anerkjennes. Personenes individuelle behov må bli møtt med tilpassa hjelp og en forståelse for kontekstens betydning. Miljøterapeutisk arbeid overfor personer som trenger tjenester og tiltak skal være målrettet, kunnskapsbasert og holde høy faglig kvalitet. VHM har et mestringsfokus, og vektlegger brukermedvirkning. VHM skal bidra til at studentene spisser sin kompetanse og øker sin faglige refleksjonsevne.

Studiet skal gi innsikt i hvordan man kan arbeide for å bedre livskvaliteten for tjenestemottakerne. Innsikten skal føre fram til handlingskompetanse, bygget på en relasjonell forståelse. Studiet vil møte kompetansebehov knyttet til tverrprofesjonelt samarbeid, dette for å sikre koordinerte og gode tjenester.

Innhold og oppbygging av studiet

Studiet er organisert som et deltidsstudium.

Videreutdanning i habilitering og miljøarbeid, kan inngå som del 1(60 studiepoeng) i mastergradsstudiet i helse- og sosialfag ved Høgskolen i Molde eller gjennomføres som egen selvstendig utdanning. Det gis egen karakterutskrift etter fullført videreutdanning.

Studiet har til sammen 12 samlinger. Det gjennomføres tre samlinger a fire dager pr. semester. Studentene vil bli organisert i faste refleksjonsgrupper (delvis veiledet).

I fjerde semester skal det skrives en fordypningsoppgave med praksisnært tema. Studentene skal arbeide på ulike måter med emnene i studiet, blant annet gjennom muntlige presentasjoner og skriftlige oppgaver. De skal øve seg på å gi og motta tilbakemelding på muntlig og skriftlig arbeid, og lære problemløsende holdning gjennom å jobbe med case som beskriver utfordringer de kan møte i praksis.

Organisering og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar, refleksjonsgrupper, ferdighetstrening, selvstudium, arbeidskrav knytta til egen praksis, bruk av E-læringsressurser, skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner.

Evaluering av studiet

Studiet blir, i tråd med kravene i kvalitetssystemet, evaluert ved midten og slutten av hvert semester, dette gjøres ved egne evalueringsskjema inne på Canvas. Der vil også studentens løpende evaluering, i form av referat fra kulltimer, ligge åpent tilgjengelig for de som har adgang til videreutdanningens rom på Canvas. Referater fra jevnlige møter referater fra Kvalitetsteamet, bestående av studentrepresentant og fagansvarlig, vil også ligge tilgjengelig i Canvas.

Vurdering

Hjemmeeksamen i gruppe, gruppeeksamen med muntlig presentasjon, skriftlig individuell hjemmeeksamen, fordypningsoppgave med muntlig presentasjon. Refleksjonsnotat er et obligatorisk arbeidskrav som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnene VHM720 og VHM733.

Studiemodell

Høst 2025

Velg studieretning for å se emner

Vår 2026

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 04:39:24