Fakta om programmet

Studiepoeng:
90
Studiets varighet:
3 år
Organisering:
Deltid 50%
Studiested:
Molde
Undervisningsspråk:
Norsk
Studienivå:
Mastergrad iht §5 (erf.bas.), 1,5-2 år

Studieplan for Erfaringsbasert master i helselogistikk - nettbasert (2024–2027)

Informasjon om studiet

Endringer i samfunn og rammevilkår er vesentlig faktorer som øker behovet for å anvende nye metoder og løsninger i helsevesenet. I dette studiet vil studentene lære hvordan logistikk kan benyttes til å møte nåværende og fremtidige utfordringer i kommune- og spesialisthelsetjenesten. Mastergraden vektlegger et helhetlig systemperspektiv. Dette innebærer å forstå hvordan ulike deler av helsetjenesten påvirker hverandre, og hvordan man kan optimalisere samspillet mellom ulike enheter for å oppnå bedre resultater.

Studiet gir avansert kunnskap og forståelse for pasient- og informasjonsflyt gjennom hele verdikjeden, dvs. fra sykdom oppstår til pasienter er ferdigbehandlet. Studentene vil få kompetanse i logistikk gjennom analyse og forståelse av problemer og løsninger knyttet opp til ulike problemstillinger. Gjennom en erfaringsbasert tilnærming vil studentene lære av og reflektere over egne erfaringer og utfordringer. Samlet vil dette gi kunnskap om hvordan man kan identifisere og løse problemer i praksis.

Erfaringsbasert master i helselogistikk er på 90 studiepoeng og gjennomføres normalt på deltid over seks semestre (3 år).

Undervisningen foregår i hovedsak på norsk, men enkelte fag undervises på engelsk. Masteroppgaven kan skrives på norsk eller engelsk. Det er ønskelig at masteroppgaven knyttes til en problemstilling på egen arbeidsplass. I arbeidet med masteroppgaven inngår det et fem-dagers digitalt seminar i forskningsmetode (LOG904-101 Research Design).

I tillegg er det obligatorisk å skrive en forstudie (LOG904-100 Proposal), som skal forsvares muntlig og godkjennes av veileder og en uavhengig sensor. Det forventes at studentene selv tar ansvar for å planlegge studiet i samråd med arbeidsgiver.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskaper:

  • ha god oversikt over teori og sentrale forskningsområder i helselogistikk

  • ha spesialisert kunnskap innenfor utvalgte emner innen helselogistikk

  • ha avansert kunnskap om hvordan logistikk er relatert til problemstillinger innenfor helse- og omsorgsektoren

Ferdigheter:

  • kunne anvende og kombinere ulike teorier for å løse logistikkutfordringer i en virksomhet.

  • Kunne utforme planer for bedring av ressursutnyttelse

  • kunne lede tverrfaglige prosjekt relatert til forbedring av prosesser og utnyttelse av ressurser innenfor virksomhetens strategiske mål.

  • kunne delta i forskningsprosjekter for å framskaffe ny kunnskap innenfor fagområdet.

Generell kompetanse:

  • kunne kommunisere faglige problemstillinger innenfor helselogistikk både på et faglig ekspertnivå og overfor personer med annen fagbakgrunn.

  • kunne sette seg inn i ny forskningslitteratur innen logistikk og vurdere denne på en kritisk og reflektert måte

Opptak

Fullført relevant bachelorgrad med snittkarakter C eller bedre. I tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis etter fullført bachelorgrad.

Relevant praksis kan være at du har jobbet med direkte pasientarbeid, administrativt i et helseforetak, administrativt i helse- og omsorgssektoren i en kommune eller som konsulent hvor arbeidet har vært relatert til helse- og omsorgssektoren etc. Høgskolen vurderer hva som er relevant yrkespraksis. 

 

Her kan du lese mer om ulike typer dokumentasjon for opptak.

 

Flere opplysninger om våre masterprogram i logistikk.

Oppbygging og gjennomføring

Organisering og læringsformer

Studiet er deltidsbasert og kan kombineres med jobb.

Undervisningen er digital og gjennomføres via Høgskolen læringsplattform. Studentene får også tilgang til opptak av forelesningene. Arbeidsform veksler mellom forelesninger, arbeid med oppgaver (individuelt og i gruppe), diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Enkelte forelesninger vil være obligatoriske. Obligatoriske forelesninger blir kunngjort i hvert enkelt kurs. Hvert semester starter med en fysisk dagsamling.

Undervisningsformen stiller krav til at studentene tar ansvar for egenstudier og læring.

Krav til studieprogresjon

Studenter som i løpet av et studieår oppnår mindre enn 50 % av normert studieprogresjon, mister normalt retten til å fortsette på studiet, og får status som emnestudent

Videre studier

Ved å bygge på med 30 studiepoeng med metode og fordypningsemner kan studiet kvalifisere til PhD studier i Norge og utlandet.

Studiemodell

Høst 2026

Velg studieretning for å se emner

Vår 2027

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 04:39:22