Regler for antrekk i praksis

Revidert desember 2018 ved ledergruppen avdeling HS. 

Formålet med arbeidsdrakten er å ha et antrekk som er hygienisk og praktisk i bruk, gir et estetisk og nøytralt inntrykk og som identifiserer deg som yrkesutøver. Studenten har ansvar for å følge prosedyren "Regler for antrekk i praksis".  Dette gjelder i øvingsavdelingen og i kliniske studier.

Ved bruk av praksisstedets arbeidsklær/uniformer

  • Studenten skal bruke standard arbeidstøy for den enkelte institusjon/avdeling.
  • Antrekk (frakk/buksedress) skal skiftes daglig eller i samsvar med de regler som gjelder ved det enkelte praksissted
  • Knestrømper/strømper i nøytral farve. Det er ikke tillatt å gå barbent.
  • Egnede arbeidssko som sandaler eller joggesko
  • Navneskilt med høgskolens logo, med fullt navn og tittel

Ved bruk av privat tøy (på de praksissteder der sivilt tøy er tillatt.)

  • Klær skal være rene, hele og ikke utfordrende.
  • Klærne skal være i samsvar med de situasjoner og aktiviteter som brukere/pasienter deltar i
  • Joggeantrekk tillates ikke som alminnelig antrekk. Kun dersom situasjonen tilsier det (ved fysisk aktivitet sammen med bruker/pasient)
  • Privat tøy skal ikke kombineres med arbeidstøyet.
  • Vask/skift tøyet etter hver arbeidsdag (det frarådes å bruke arbeidstøyet hjemme)
  • Ved stell av pasienter benyttes frakker/stellefrakker

Generelle bestemmelser

  • Hår:  Skal være rent og velstelt. Langt hår må settes opp eller flettes.  Skjegg skal være kort og velstelt
  • Negler:  Skal være kortklipte og uten neglelakk. Kunstige negler tillates ikke.
  • Smykker:  Halssmykker, ørepynt (store/henger), synlige piercinger, fingerringer, armbånd, armbåndsur/sportsklokker er ikke tillatt. Små, diskre øredobber kan tillates hvis det ikke kommer i konflikt med kravene til hygiene, estetiske hensyn og sikkerhet.
  • Sminke:  Skal være diskret og nøytral
  • Hodeplagg:  Hijab og andre religiøse/kulturelle hodeplagg kan benyttes. Det forutsettes at det skiftes til rent hodeplagg daglig. Hodeplagget skal være i en lys/nøytral farge.

Andre forhold

  • Antrekket skal være romslig og behagelig å arbeide i
  • Snus og tyggegummi er ikke tillatt
  • Sterke lukter som røyk, parfyme, kroppslukter (svette, dårlig ånde ect) må unngås
  • Ta hensyn til allergi hos pasienter
  • Privat mobiltelefon tillates ikke brukt i arbeidssituasjonen

Unntak fra bestemmelsene:

Det kan gjøres unntak fra bestemmelsene ved enkelte studiesituasjoner.

Publisert 14. mai 2020 12:56 - Sist endret 30. juni 2023 11:29