Bestemmelser i Forskrift om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (studiekvalitetsforskriften) og Forskrift om tilsyn med studiekvaliteten (studietilsynsforskriften) sammen med forventninger i Stortingsmeldingen «Kultur for kvalitet i høyere utdanning», krever at Høgskolen i Molde arbeider systematisk for å utvikle kvaliteten i utdanningen ytterligere. Som en del av kvalitetsarbeidet er det ønskelig at Høgskolens årlige kvalitetsrapport blir mer overordnet og gir en mer helhetlig vurdering av utdanningskvaliteten ved Høgskolen i Molde.
Arbeidet med studiekvalitet på studieprogrammene er knyttet til målepunktene rammekvalitet, prosesskvalitet og resultatkvalitet
Rammekvalitet
Områder som omfattes av rammekvalitet er inntakskvalitet, infrastruktur/fysisk læringsmiljø, studieadministrative verktøy og tjenester samt pedagogisk kompetanse og personalressurser.
Eksempler på områder som avdelingene kan velge å fokusere på innen rammekvalitet:
- Søkertall, rekruttering
- Undervisningslokaler, klasserom, møteplasser, lys og ventilasjon
- Pedagogisk kompetanse
Programkvalitet
Områder som omfattes av programkvalitet er utvikling av undervisnings- og læringskvalitet og vurderingsformer som støtter studentenes læringsarbeid, læringsutbytte i studieprogrammene og bruk av digitale verktøy for å støtte læring i studieprogrammene.
Eksempler på områder som avdelingene kan velge å fokusere på innen programkvalitet:
- Digital eksamen, digital undervisning og simulering
- Studielederrollen
- Tilbakemeldinger fra studentene
- Læringsutbyttebeskrivelser
- Emneevalueringer
- Vurderingsordninger for sensur
- Forskningsrelevans
Resultatkvalitet
Områder som omfattes av resultatkvalitet er frafall, gjennomføring, strykprosent, kandidatproduksjon samt samfunns- og arbeidslivsrelevans
Eksempler på områder som avdelingene kan velge å fokusere på innen resultatkvalitet:
- Hvordan er gjennomføringsgraden og er utviklingen tilfredsstillende?
- Andel som fullfører på normert tid?
- Når i studieløpet skjer frafall? Årsaker til frafall? Tiltak mot frafall?
- Utvikling i strykprosent?
- Vurdering av relevansen for arbeidsliv og samfunnets kompetansebehov
- Kobling til arbeidslivet
Avdelingene rapporterer årlig i årsrapport om studiekvalitet. Studieutvalget gjennomgår rapporten og foreslår tiltak for kommende studieårs arbeid med studiekvalitet, før den legges frem for styret til behandling.