Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi og samfunnsvitenskap
Emneansvarlig:
Sølve Mikal Krekvik Nerland
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

SAF300 Organisasjon og politikk (Vår 2027)

Om emnet

Dette er et fordypningsemne i organisasjon og politikk. Sentralt i organisasjonsdelen er ulike organisasjonsteoretiske perspektiver og begreper, med utgangspunkt i både instrumentelle og ny-institusjonelle tilnærminger, og andre handlingslogikker i organisasjoner. Det er i denne delen også vektlagt å lære om historisk utvikling og hovedformer av organisasjonsformer i industrien og i offentlig sektor.

I politikkdelen av emnet legges det vekt på studier av reformer og tiltak i offentlig sektor og i grenseflater mellom offentlig, privat og ideell sektor. Det er også vektlagt å lære om tradisjonelle og nyere trender innen styring av offentlig sektor, samt å se nærmere på makt, interessekamp og politikkutforming i arbeidslivet.

Et viktig siktemål med emnet er å se organisasjons- og politikkdeler i emnet i sammenheng, blant annet ved å anvende organisasjonsteoretiske perspektiver i studier av bakgrunn for, og iverksetting og effekter av, reformer og tiltak i offentlig sektor. Likedan å se nærmere på hvordan makt, politikk og interessekamp i arbeidslivet har hatt betydning for bl.a. utvikling av organisasjonsformer i industrien og styringsformer i offentlig sektor.

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

Emnet kan kun tas av studenter som er opptatt på bachelor i politikk, juss og administrasjon, normalt i siste semester. Må ha fullført ADM100 Organisasjonsteori og -psykologi, ADM110 Stats- og kommunalkunnskap, ADM111 Politiske prosesser og SAF140 Politisk teori. Bør ha fullført ADM205 Endringsledelse.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SAF220 – Offentlig politikk 7.5
SAF210 – Organisasjonsteori og offentlig politikk 7.5
ADM515 – Kunnskap og organisasjonslæring 7.5

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten skal etter fullført emne ha oppnådd:

Kunnskaper:

  • ha innsikt i viktige organisasjonsteoretiske perspektiver, samt sentrale organisasjonsteoretiske begrep, tema og problemstillinger, samt andre handlingslogikker i organisasjoner

  • ha innsikt i noen sentrale reformer og tiltak i offentlig politikk

  • ha kjennskap til tradisjonelle og nyere trender innen styring av offentlig sektor

  • ha innsikt i hybride organisasjonsformer med ulik grad av offentlig/privat/ideell sektor.

  • har forståelse av hvordan endring i organisasjonsformer og maktforhold har betydning for ansattes arbeidsvilkår

Ferdigheter:

  • kunne anvende organisasjonsteori til å analysere ulike organisasjonsformer, endringer og utfordringer for offentlig sektor og i grenseflatene mellom offentlig, privat og ideell sektor

  • kunne si noe om under hvilke forutsetninger vi kan styre og påvirke politikk gjennom organisering

  • kunne beskrive nettverk og partnerskap, og gjenkjenne det offentlige som en av flere sentrale aktører

  • kunne redegjøre for hvorfor og hvordan offentlig politikk står i et spenningsforhold mellom det politiske systemet og samfunnet

  • kan diskutere forskjellige perspektiver og begreper i emnet opp mot hverandre, og forholde seg kritisk til teori og praksis

  • kan formidle kunnskaper fra emnet muntlig og skriftlig

Generell kompetanse:

  • kunne gjenkjenne, analysere og beskrive ulike reformer, vedtak og tiltak i offentlig politikk, ved hjelp av ulike teoretiske utgangspunkt og perspektiver

  • ha en helthetlig forståelse for hvordan organisering har betydning for innhold og utfall av offentlig politikk

  • kunne se kompleksiteten i organisering av offentlig politikk i et helhetlig perspektiv

  • ha utviklet kritiske holdninger til problematikker innen organisering av offentlig sektor og politikk

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter i egne konkrete handlingssituasjoner i organisasjoner eller i nettverk

  • Muntlig og skriftlig formidling av faglige verktøy og anvendelse av disse

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning fire - fem timer per uke, diskusjon, hjemmeoppgave, gruppearbeid og presentasjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Innlevering: en innleveringsoppgave som kan utføres individuelt eller sammen med en medstudent. Noe høyere krav til omfang hvis gjennomført individuelt.

Muntlig presentasjon: en presentasjon forberedt gjennom gruppearbeid der alle i gruppa må bidra både i forberedelser og i fremføring. Noe høyere krav til omfang hvis individuell presentasjon.

Fremmøtekrav: deltakelse på minst 50 % av undervisningen totalt i løpet av månedene januar, februar og mars, inkludert økten hvor du/din gruppe holder presentasjon.

Arbeidskravene over vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav må utføres i samme semester som emnet foreleses, og gir da tilgang til ordinær eksamen. Godkjente arbeidskrav gir også tilgang til første "Ny og utsatt eksamen" dersom slik eksamen arrangeres. Arbeidskrav er ikke gyldige lenger fram i tid. Det betyr at studenter som tar emnet på nytt, må gjøre obligatorisk arbeidskrav på nytt.

Eksamen

Individuell digital skoleeksamen i 6 timer med bokstavkarakter (A-F) som teller 100 % av karakteren i emnet. Hjelpemidler: Kun generell ordbok morsmål/norsk/engelsk i papirformat.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i tråd med Høgskolen i Molde sitt kvalitetssystem.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 15. aug. 2024 00:22:42