Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi og samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Turid Aarseth
- Undervisningsspråk:
- Norsk
ADM799 Ledelse i helse-og sosialtjenesten (Høst 2024)
Om emnet
Studiet er gruppert i hovedtemaer. Disse temaene skal samlet bidra til å sette ledelse og lederatferd inn i en organisatorisk og samfunnsmessig kontekst, og klargjøre sentrale rammefaktorer for ledelse i helse- og sosialtjenesten.
Styring, organisasjon og ledelse i helse- og sosialtjenesten
institusjonelle særtrekk og styringsformer i helse- og sosialtjenesten
kultur, struktur og sosiale prosesser i helse- og sosialtjenestens organisasjoner
profesjon, makt og konflikt
ledelse og management
Endring og ledelse
endringsledelse
læring og organisasjonsutvikling
reformer og reformimplementering
samordning, samarbeid og samhandling
Personalledelse
psykososialt arbeidsmiljø
destruktiv ledelse
medarbeidersamtalen
ledelse av profesjonelle medarbeidere
kommunikasjon og konflikt
håndtering av mangfold
Juss i helse- og sosialtjenesten
arbeidsgiverfunksjonen i offentlig virksomhet
juridiske rammer for endring og omstilling i helse- og sosialtjenesten
Økonomistyring i helse- og sosialtjenesten
økonomistyring og ledelse i helse- og sosialtjenesten
ressursforvaltning og prioritering
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Videreutdanning i ledelse i helse- og sosialtjenesten
- Master i samfunnsendring, organisasjon og ledelse
- Master i helseledelse
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten skal etter fullført emne:
Kunnskap
- ha inngående kunnskap om ulike ledelsesperspektiver - ha kunnskap om juridiske problemstillinger, økonomiske og politiske rammefaktorer
- ha kunnskap om teorier og metoder for å analysere komplekse problemstillinger innen feltet på en systematisk og reflektert måte
Ferdigheter
- kan anvende integrert kunnskap på ledelsesutfordringer i helse- og sosialtjenesten
- kan analysere sammenhenger mellom organisasjonsmessige forhold og egen lederrolle
- kan bidra aktivt til samarbeid på tvers av profesjoner, organisasjoner og sektorer
- kan gå aktivt inn i ulike lederroller, med særlig vekt på ledelse av endringsprosesser
- kan utøve lederrollen på en måte som fremmer engasjement, effektivitet og kvalitet
Generell kompetanse
- kan bidra til at arbeidsgiver-, medarbeider- og bruker/pasientperspektivet blir ivaretatt
- kan bidra til innovasjon og endringsarbeid i sin virksomhet og egen lederrolle
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen organiseres i 8 samlinger, vanligvis av to dagers varighet. Mellom samlingene arbeider studentene med litteraturstudier, oppgaveløsninger og deleksamener. Undervisningsmetodene vil variere i forhold til tema. Siden studieprogrammet utfordrer til personlig og faglig vekst, forutsettes involvering og aktiv deltakelse fra studentene. Målet med studiet er å kvalifisere ledere både gjennom refleksjon over erfaringer og ved nye perspektiver fra teori og forskning, er erfaringsutveksling sentralt.
Forholdet mellom teori og praksis Forholdet mellom praksis og teori viktig. Dette kommer til uttrykk på flere måter:
problemstillinger og faglige perspektiver som trekkes opp skal være gjenkjennelige i forhold til lederes hverdag
studentenes erfaringsbakgrunn og studentgruppens tverrfaglige sammensetning utgjør en viktig ressurs i undervisning og veiledning
fokus på ledelse, samarbeid og endring tilsier at studenten både vil lære å reflektere over organisatoriske problemstillinger, og samtidig utvikle handlekraft og evne til å omsette beslutninger i praksis
En av visjonene for studiet er dermed å lære av praksis, og samtidig endre og dermed forbedre praksis på bakgrunn av nye, teoretiske perspektiver.
Eksamen
Vurderingsform: Hjemmeeksamen
Andel: 25%
Varighet: 1 Semester
Gruppering: Individuell
Karakterskala: Bokstavkarakter
Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
Kommentar: Individuell hjemmeoppgave på ca. 3000 ord i høstsemesteret
-
Vurderingsform: Hjemmeeksamen
Andel: 25%
Varighet: 1 Semester
Gruppering: Gruppe
Karakterskala: Bokstavkarakter
Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
Kommentar: I vårsemesteret skal det skrives en gruppeoppgave på ca. 6000 ord der hovedtemaet er ledelse
-
Vurderingsform: Hjemmeeksamen
Andel: 50%
Varighet: 6 Timer
Gruppering: Individuell
Karakterskala: Bokstavkarakter
Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler