Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi og samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Roar Lervik
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
ADM300 Foretaksstrategi (Høst 2024)
Om emnet
Foretaksstrategi handler om å forstå og gjennomføre strategiprosesser i ulike typer organisasjoner. Emnet inneholder blant annet:
- en historisk utvikling av strategifaget
- utforming av visjoner, forretningsideer og mål
- strategiske analyser, herunder analyse av organisasjonens interne ressurser samt eksterne faktorer
- grunnleggende forståelse av hvordan verdiskapingen skjer i ulike typer organisasjoner og hvordan organisasjonen bør utvikle denne
- utvikling av ulike strategiske valg og hvordan disse kan utvikles
- strategiske valg, organisering samt implementering og oppfølging av strategiske valg
- særtrekk ved ulike typer organisasjoner og hvordan dette påvirker den strategiske jobbingen i disse organisasjonene
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Bachelor i logistikk og SCM
- Bachelor i økonomi og administrasjon
- Emnestudenter
- Bachelor i regnskap og revisjon
- Bachelor i Sport Management (idrettsledelse)
- Bachelor i bærekraftig logistikk og sirkulær økonomi
- Bachelor i politikk, juss og administrasjon
- Årsstudium i organisasjon og personalledelse
Anbefalte forkunnskaper
Ingen spesielle
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten skal ved fullført emne:
Kunnskap:
- ha grunnleggende kunnskap om strategiske problemstillinger i ulike typer av organisasjoner
- ha tilegnet seg kunnskap om gjennomføring av en strategiprosess.
- ha oversikt over relevante teorier
- kjenne til hovedelementene i en forretningsplan, og hvilke analyser som ligger til grunn for denne
- kjenne til hvilke strategiske problemstillinger en nystartet bedrift står ovenfor
- ha fått god forståelse for hvilke valg en bedrift må ta for å sikre sin konkurranseevne
- ha kunnskap om hva som bestemmer en organisasjons konkurranseevne
Ferdigheter:
- være i stand til å gjennomføre en komplett strategiprosess i en organisasjon
- anvende ulike verktøy som anvendes til strategiske analyser (både interne og eksterne analyser)
- sette opp strategiske alternativer og velge blant disse
Undervisnings- og læringsformer
2 timer forelesning per uke
Eksamen
- Vurderingsform: Hjemmeeksamen
- Andel: 100%
- Varighet: 2 uker
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bokstavkarakter (A - F)
- Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
Pensum
Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
16. juli 2024 04:36:43