Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for logistikk
- Emneansvarlig:
- Geir Arne Svenning
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
PET401 Nettverk og kontraktsinngåelse (Høst 2018)
Om emnet
Emnet fokuserer på praktisk gjennomføring av innkjøpet i en nettverkskontekst. Det omfatter også dannelsen av strategisk forståelse av nettverksstruktur samt fremheve rollen til kontrakt i mer eller mindre utviklede forretningsrelasjoner. Bruk av anbud som grunnlag for kontraktsinngåelse i risikofylte innkjøp vektlegges.
- Bedriftsnettverk og relasjoner
- Strategisk outsourcing og insourcing i globale nettverk
- Hvordan man setter sammen anskaffelsesteam
- Hvordan man gjennomfører behovsavklaringer
- Hvordan man gjennomfører forespørselsprosesser
- Hvordan man gjennomfører evalueringer, avklaringer og forhandlinger
- Anbud og forhandling
- Samhandling mellom selger og innkjøper
- Lover og regler i forbindelse med anbud og kontrakt
- Nøkkeltallsmålinger som verktøy i leverandøroppfølging/-utvikling og innkjøpsaktiviteter.
- Utvikling av lønnsomt innkjøp
- Bruk av "innkjøps verktøykassen"
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Anbefalte forkunnskaper
LOG505 Innkjøpsledelse og forhandling
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SCM401 – Nettverk og kontraktsinngåelse med anvendelse i forsyningskjeder | 7.5 |
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten skal etter fullført emne:
- kjennskap til hvordan innkjøpet er en funksjon som utføres i et globalt bedriftsnettverk
- ha kunnskap om hvordan man setter opp en behovsverifikasjon
- ha kunnskap om hvordan man gjennomfører en forespørselsprosess
- ha kunnskap om evalueringsmåter
- ha kunnskap om spesifikasjonsformer
- grunnleggende kunnskap om kontraktsinngåelse
- ha kunnskap om hvordan prosessen fra et behov oppstår til kontrakt inngås
- kjenne til hvorfor kontrakter benyttes og hvordan slike lages
- kunne kontrollere økonomien ved innkjøpsfunksjonen
- kunne utføre praktisk innkjøpsledelse av ulike typer innkjøp
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, bedriftscase, gruppearbeid, studentpresentasjoner
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
- Antall arbeidskrav: 2
- Påkrevde arbeidskrav: 2
- Fremmøte: Ikke påkrevd
- Kommentar: Caseoppgaver i gruppeObligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav må utføres i samme semester som emnet foreleses, og gir da tilgang til ordinær eksamen. Godkjente arbeidskrav gir også tilgang til første ”Ny og utsatt eksamen” dersom slik eksamen arrangeres. Arbeidskrav er ikke gyldige lenger fram i tid. Det betyr at studenter som tar emnet på nytt, må gjøre obligatorisk arbeidskrav på nytt.
Eksamen
- Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen
- Andel: 100%
- Varighet: 4 Timer
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bokstavkarakter
- Hjelpemidler: Kun generell ordbok morsmål/norsk/engelsk i papirformat