Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Mathias Forsberg Brobakken
Undervisningssemester:
Vår
Varighet:
½ år

VFT100 Fysisk trening for aerob utholdenhet, muskelstyrke og helse (Vår 2025)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper (knowledge):

Kandidaten

  • Har bred kunnskap om begrensninger i oksygentransport og effektive treningsmetoder for forbedret aerob utholdenhetsprestasjon

  • Har bred kunnskap om begrensninger i nevromuskulær styrke og effektive treningsmetoder for forbedret muskelstyrke

  • Har forståelse for hvilke begrensninger som ligger til grunn i sirkulasjon og utnyttelse av oksygen under arbeid i pasientgrupper

  • Har forståelse for hvilke begrensninger som ligger til grunn for redusert nevromuskulær styrke og kraftutvikling i pasientgrupper

  • Har kunnskap om effekten av utholdenhets- og styrketrening på utholdenhetsprestasjon, nevromuskulær styrke, og fysisk funksjon i pasientgrupper

 

Ferdigheter (skills):

Kandidaten

  • Kan beskrive fysiologiske tilpasninger som følge av effektiv utholdenhetstrening og virkningene på helse i pasientgrupper

  • Kan beskrive fysiologiske tilpasninger som følge av effektiv styrketrening og virkningene på helse i pasientgrupper

  • Kan identifisere og foreskrive effektive utholdenhets- og styrketreningstiltak for forbedret helse og funksjon i pasientgrupper

  • Kan planlegge og gjennomføre vitenskapelige metoder for å måle maksimalt oksygenopptak, maksimal muskelstyrke, kraftutvikling og relevante ferdigheter for å gjennomføre testene i laboratorium

  • Kan formidle resultater av vitenskapelig arbeid gjennom skriftlig rapport, og kritisk evaluere og diskutere disse resultatene imot relevant helsefaglig kontekst

 

Generell kompetanse (general competence):

Kandidaten

  • Kan anvende kunnskap om fysiologiske effekter av utholdenhets- og styrketrening til relevante helsefaglige problemstillinger på selvstendig vis

  • Kan anvende ferdigheter i vitenskapelig metode (e.g., relatert til testmetodikk, kritisk gjennomgang av faglitteratur m.fl.) til relevante helsefaglige problemstillinger på selvstendig vis

  • Viser evne til selvstendig, kritisk tenkning og refleksjon rundt relevante treningsfysiologiske perspektiver og helsefaglige problemstillinger

Undervisnings- og læringsformer

Det skal tilrettelegges for å kunne følge undervisningen gjennom semesteret digitalt, dvs. uten oppmøte på Molde Campus.

Forelesninger/spørretime:

  • Hybrid undervisningsløsning: studenter oppmeldt til eksamen kan følge forelesningene både på campus og gjennom strømmeløsning (fortrinnsvis Zoom)

  • 1 dobbel-time forelesning per uke fra uke 3-18 (januar-mai): totalt 15 x 2 t = 30 t x 4 (vekting) = 120 t per semester

  • Ikke obligatorisk

Digital læringssti:

  • Det legges opp til en digital læringssti i Canvas parallelt med tilbudet om ukentlig forelesning/spørretime

  • Emne vil bli delt opp i tema som bygger på hverandre frem mot sluttkompetansen

  • Hver modul må gjennomgås for å låse opp neste modul

  • Dette planlegges for å sikre en kontinuerlig progresjon og jevn arbeidsinnsats gjennom semesteret

  • Totalt 100 t

  • Ikke obligatorisk

Laboratoriebasert gruppeoppgave:

  • Alle studenter får tilbud om å delta i denne gruppeoppgaven som skal gjennomføres i fysiologisk testlaboratorium på Molde Campus

  • 2 gruppeoppgaver á en arbeidsuke hver

  • 1: Muskelstyrke og helse

  • 2: Aerob utholdenhet og helse

  • 1 dag i laboratorium med underviser, 2 dager i laboratorium med med-studenter, 2 dager med skriving av lab-rapporter

  • Det lages en alternativ oppgave til de som ikke kan møte fysisk

  • Totalt 2 x 5 dager x 8 t = 80 t

  • Ikke obligatorisk

Eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen

  • Tilgjengelig tid: 1 uke (5 arbeidsdager)

  • Individuell eksamen

  • Tillatte hjelpemidler: alle

  • Karakterskala: A-F

  • Del av samlet vurdering: 100 %

Pensum

  1. Lærebok: Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance, 9. ed. (2023), av McArdle, W.; Katch, VL., Katch, FI. Utgiver: Wolters Kluwer Health.

  2. Samling vitenskapelige artikler

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 07:21:15