Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Mathias Forsberg Brobakken
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- ½ år
VFT100 Fysisk trening for aerob utholdenhet, muskelstyrke og helse (Vår 2025)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper (knowledge):
Kandidaten
-
Har bred kunnskap om begrensninger i oksygentransport og effektive treningsmetoder for forbedret aerob utholdenhetsprestasjon
-
Har bred kunnskap om begrensninger i nevromuskulær styrke og effektive treningsmetoder for forbedret muskelstyrke
-
Har forståelse for hvilke begrensninger som ligger til grunn i sirkulasjon og utnyttelse av oksygen under arbeid i pasientgrupper
-
Har forståelse for hvilke begrensninger som ligger til grunn for redusert nevromuskulær styrke og kraftutvikling i pasientgrupper
-
Har kunnskap om effekten av utholdenhets- og styrketrening på utholdenhetsprestasjon, nevromuskulær styrke, og fysisk funksjon i pasientgrupper
Ferdigheter (skills):
Kandidaten
-
Kan beskrive fysiologiske tilpasninger som følge av effektiv utholdenhetstrening og virkningene på helse i pasientgrupper
-
Kan beskrive fysiologiske tilpasninger som følge av effektiv styrketrening og virkningene på helse i pasientgrupper
-
Kan identifisere og foreskrive effektive utholdenhets- og styrketreningstiltak for forbedret helse og funksjon i pasientgrupper
-
Kan planlegge og gjennomføre vitenskapelige metoder for å måle maksimalt oksygenopptak, maksimal muskelstyrke, kraftutvikling og relevante ferdigheter for å gjennomføre testene i laboratorium
-
Kan formidle resultater av vitenskapelig arbeid gjennom skriftlig rapport, og kritisk evaluere og diskutere disse resultatene imot relevant helsefaglig kontekst
Generell kompetanse (general competence):
Kandidaten
-
Kan anvende kunnskap om fysiologiske effekter av utholdenhets- og styrketrening til relevante helsefaglige problemstillinger på selvstendig vis
-
Kan anvende ferdigheter i vitenskapelig metode (e.g., relatert til testmetodikk, kritisk gjennomgang av faglitteratur m.fl.) til relevante helsefaglige problemstillinger på selvstendig vis
-
Viser evne til selvstendig, kritisk tenkning og refleksjon rundt relevante treningsfysiologiske perspektiver og helsefaglige problemstillinger
Undervisnings- og læringsformer
Det skal tilrettelegges for å kunne følge undervisningen gjennom semesteret digitalt, dvs. uten oppmøte på Molde Campus.
Forelesninger/spørretime:
-
Hybrid undervisningsløsning: studenter oppmeldt til eksamen kan følge forelesningene både på campus og gjennom strømmeløsning (fortrinnsvis Zoom)
-
1 dobbel-time forelesning per uke fra uke 3-18 (januar-mai): totalt 15 x 2 t = 30 t x 4 (vekting) = 120 t per semester
-
Ikke obligatorisk
Digital læringssti:
-
Det legges opp til en digital læringssti i Canvas parallelt med tilbudet om ukentlig forelesning/spørretime
-
Emne vil bli delt opp i tema som bygger på hverandre frem mot sluttkompetansen
-
Hver modul må gjennomgås for å låse opp neste modul
-
Dette planlegges for å sikre en kontinuerlig progresjon og jevn arbeidsinnsats gjennom semesteret
-
Totalt 100 t
-
Ikke obligatorisk
Laboratoriebasert gruppeoppgave:
-
Alle studenter får tilbud om å delta i denne gruppeoppgaven som skal gjennomføres i fysiologisk testlaboratorium på Molde Campus
-
2 gruppeoppgaver á en arbeidsuke hver
-
1: Muskelstyrke og helse
-
2: Aerob utholdenhet og helse
-
1 dag i laboratorium med underviser, 2 dager i laboratorium med med-studenter, 2 dager med skriving av lab-rapporter
-
Det lages en alternativ oppgave til de som ikke kan møte fysisk
-
Totalt 2 x 5 dager x 8 t = 80 t
-
Ikke obligatorisk
Eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen
-
Tilgjengelig tid: 1 uke (5 arbeidsdager)
-
Individuell eksamen
-
Tillatte hjelpemidler: alle
-
Karakterskala: A-F
-
Del av samlet vurdering: 100 %
Pensum
-
Lærebok: Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance, 9. ed. (2023), av McArdle, W.; Katch, VL., Katch, FI. Utgiver: Wolters Kluwer Health.
-
Samling vitenskapelige artikler