Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Undervisningsspråk:
- Norsk
VPR500 Fordypningskompetanse: Kommunikasjon, relasjon- og samhandling (Høst 2025)
Om emnet
Faglig innhold
Emnet bygger på VPR100, og utdyper temaene derifra om kommunikasjon, relasjon og samhandling. De psykoterapeutiske perspektivene (selvpsykologi, personsentrert og kognitiv terapi) utdypes i dette emnet og relateres til hjelperelasjoner som er krevende for hjelperen og være i, og legge til rette for vekst i. I tillegg utdypes familie- og nettverksperspektivet på psykisk helse-, rus- og avhengighetsutfordringer. Nyere behandlingsperspektiver presenteres og knyttes til de fra før kjente psykoterapeutiske perspektivene. Som i VPR100 står deltakelse i veiledede refleksjonsgrupper sentralt. Studentene har fra VPR400 kunnskap om krevende livserfaringer, og i dette emnet vektlegges samspill, kommunikasjon og refleksjon over egen rolle i møte med pasienter/ brukere som har opplevd eller står i krevende livserfaringer. Pasientens/brukerens og pårørendes opplevelse av tilhørighet og mening er vektlagt gjennomgående i dette emnet med tanke på å kunne legge til rette for bedringsprosesser
Tema
Videreføring og utdyping av tema fra VPR100:
• Bruk av psykoterapeutiske behandlingsperspektiver i hjelper- pasient/bruker-relasjonen. Hvordan kan hjelperen anvende kommunikasjon, basert på disse perspektivene, for å skape hjelperelasjoner som legger til rette for at krevende livserfaringer erkjennes, deles og bearbeides?
• Sammenhenger mellom kommunikasjon og psykiske-, rus- og avhengighetsutfordringer
• Hjelperelasjonen overfor sårbare grupper: herunder makt, maktmisbruk og myndighetsutøvelse
• Bevisstgjøring av personlig og faglig kompetanse
• Bevisstgjøring av egen rolle og sensitivitet i samhandling med brukere
• Kommunikasjon og samspill i et utviklingsperspektiv
• Kommunikasjonsbegreper og teori fra familieterapitradisjonen
• Åpne reflekterende prosesser i et språk- og samtaleperspektiv og nettverksperspektiv
• Systemisk intervjumetodikk
• Sammenhenger mellom kommunikasjon/samspillforståelse og behandlingsperspektiv
• Nyere behandlingsformer som f. eks motiverende intervju, recovery og acceptance and commitment therapy (ACT) knyttes til de psykoterapeutiske behandlingsperspektivene
• Migrasjon og psykisk helse
• Menneskerettigheter i møte med mennesker med psykisk helse-, rus- eller avhengighetsutfordringer
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Master i helse- og sosialfag - Kliniske hjelperelasjoner overfor sårbare grupper
- Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
• har inngående kunnskap om relasjonens betydning i møte med mennesker med psykisk helse, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familie og nettverk
• har avansert kunnskap om sentrale psykoterapeutiske perspektiv i relasjon, kommunikasjon og samhandling
• har avansert kunnskap om kommunikasjon og samspill i et utviklingsperspektiv
• har inngående kunnskap om system- og nettverksperspektiv, herunder hovedforskjellene mellom første og andre ordens terapeutposisjon
• har kunnskap om reflekterende prosesser i systemisk andre ordens perspektiv
• har inngående kunnskap om brukermedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå
• har inngående kunnskap om etikk, maktforhold og asymmetri i hjelperelasjonen
• har inngående kunnskap om kommunikasjon som fremmer likeverd og maktbalanse i hjelperelasjonen
Ferdigheter
Kandidaten:
• kan anvende avansert kommunikasjon basert på psykoterapeutiske perspektiv i kliniske situasjoner med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer og deres familie og nettverk
• kan initiere en dialog, med basis i ulike psykoterapeutiske perspektiv, som fremmer autonomi og medvirkning, også i situasjoner som medfører gjennomføring av inngripende tiltak
• kan analysere og anvende kommunikasjon fra første og andre ordens system- og nettverksperspektiv på en etisk forsvarlig måte, slik at de det gjelder kan uttrykke sine opplevelser og erfaringer, og at dette danner utgangspunkt for utforming av hjelp og støtte
• kan identifisere, analysere og håndtere etiske problemstillinger i praksis i møte med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer og deres familie og nettverk
• kan analysere og reflektere kritisk over asymmetri og maktforhold i hjelperelasjonen.
• kan evaluere utfordrende kliniske samspillsituasjoner med tanke på å identifisere hindringer i ens egen tilnærmingsmåte, eller andre i organisasjonens tilnærminger. Og
med basis i psykoterapeutiske tilnærmingsmåter finne alternativer som kan åpne opp for vekstfremmende samspill
Generell kompetanse
Kandidaten:
• kan anvende avansert kommunikasjon basert på psykoterapeutiske perspektiv i kliniske situasjoner med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer og deres familie og nettverk
• kan initiere en dialog, med basis i ulike psykoterapeutiske perspektiv, som fremmer autonomi og medvirkning, også i situasjoner som medfører gjennomføring av inngripende tiltak
• kan analysere og anvende kommunikasjon fra første og andre ordens system- og nettverksperspektiv på en etisk forsvarlig måte, slik at de det gjelder kan uttrykke sine opplevelser og erfaringer, og at dette danner utgangspunkt for utforming av hjelp og støtte
• kan identifisere, analysere og håndtere etiske problemstillinger i praksis i møte med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer og deres familie og nettverk
• kan analysere og reflektere kritisk over asymmetri og maktforhold i hjelperelasjonen
• kan evaluere utfordrende kliniske samspillsituasjoner med tanke på å identifisere hindringer i ens egen tilnærmingsmåte, eller andre i organisasjonens tilnærminger. Og med basis i psykoterapeutiske tilnærmingsmåter finne alternativer som kan åpne opp for vekstfremmende samspill
Undervisnings- og læringsformer
Ressursforelesninger, gruppearbeid, veilede refleksjonsgrupper, selvstudier
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Eksamen
Muntlig individuell eksamen. Bokstavkarakter A-F
Pensum
Oppgis i Leganto