Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Undervisningsspråk:
Norsk

VPR400 Fordypningskompetanse: Avsluttende oppgave i psykisk helse, rus og avhengighetsarbeid (Høst 2025)

Om emnet

Emnet er et stort emne, 15 studiepoeng, som strekker seg fra forebygging på individ- og samfunnsnivå til behandling på individnivå. Emnet gjør bruk av kunnskap studenten har fra de foregående emnene. I VPR200 ble det gitt en innføring i ulike psykiske, rus- og avhengighetsproblem og lidelser. I ressursforelesninger og pensumlitteratur videreføres denne tematikken til å omhandle krevende livserfaringer som for eksempel seksuelle overgrep, vold og traumer. I tilknytning til forelesningene arbeider studentene i grupper med case som omhandler aktuelle krevende livserfaringer. Her brukes teorigrunnlaget fra VPR100 om kommunikasjon aktivt i case-analysene.

En betydelig del av studietiden brukes i arbeid med skriftlig oppgave i et selvvalgt tema som ligger innenfor læringsutbyttene i dette emnet. I forbindelse med arbeid med oppgaven gis innføring i litteratursøk og kunnskap om å vurdere relevans og kvalitet av ulike kunnskapskilder. Den skriftlige oppgaven er klinisk rettet og tar utgangspunkt i en selvvalgt erfaring (vignett) fra hjelperelasjonen i klinisk praksis. Tematikken belyses med fag og forskningslitteratur, der en redegjør for utvikling, forebygging og behandlingsmuligheter. Videre vektlegges en diskusjon som søker å forstå pasienten/ brukeren og pårørende (fra vignetten), og legge til rette for vekst og mestring.

Oppgaven legger til rette for klinisk kunnskapsutvikling på to nivå: Studenten får, igjennom å fordype seg i en tematikk fra klinisk praksis, utviklet kliniske ferdigheter og kunnskap for sin egen del. For det andre skal den skriftlige oppgaven kunne bidra til klinisk kunnskapsutvikling for de som leser oppgaven.

Tema

• Demografi og sosiokulturell kontekst og psykisk helse-, rus- og avhengighetsutfordringer, med fokus på forståelse av utvikling, opprettholdelse og kommunikasjonsbarrierer: kjønn, alder, utdanning, levekår, økonomi, arbeid, boforhold, minoritetskulturer og sosial deltakelse

• Helse-, omsorgs og velferdstilbud til pårørende og etterlatte, herunder barn som pårørende og etterlatte

• Videreføring av sentrale tema fra VPR100 og VPR200: Forståelse av, og kunnskap om kommunikasjon i situasjoner der følgende temaer er aktualisert:

o seksuelle overgrep

o vold i nære relasjoner

o ulike kriser og tap

o selvmordsproblematikk, forebygging og ivaretakelse av pårørende og etterlatte

o rus-relaterte dødsfall, forebygging og ivaretakelse av pårørende og etterlatte

o barns behov og rettigheter som pårørende og etterlatt, rus, avhengighet,

o personlighetsforstyrrelser

o spiseforstyrrelser

o rusavhengighet

o andre avhengighetsutfordringer

o selvskadingsproblematikk

o aggresjons- og voldsproblematikk i møte med profesjonelle

• Litteratursøk og kritisk vurdering av kunnskapskilder

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Læringsutbytte

 

Kunnskap

Kandidaten:

 

• har avansert kunnskap om hvordan psykisk helse kan påvirke rusmiddelbruk og avhengighet

• har avansert kunnskap om hvordan rusmiddelbruk og ulike typer avhengighet kan påvirke psykisk og fysisk helse

• har avansert kunnskap om sammenhenger mellom fysisk helse og livsbelastninger hos mennesker med psykisk helse-, rus- og avhengighetsutfordringer

• har inngående kunnskap om hvordan demografi og sosiokulturell kontekst, herunder minoritetskulturer, har betydning for utvikling og opprettholdelse av utfordringer knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet

• har inngående kunnskap om behov og rettigheter til pårørende og etterlatte, herunder barn

• har inngående kunnskap om organisering av tjenester, og hvordan dette påvirker makt, myndighetsutøvelse og risiko for maktmisbruk

• har avansert kunnskap om hvordan kommunikasjons- og samspillsteori kan fremme brukermedvirkning i utfordrende samspillsituasjoner

• har kunnskap om metoder for å finne og kritisk vurdere relevans og kvalitet av ulike kunnskapskilder og kunne ta kunnskap i bruk

Ferdigheter

Kandidaten:

• kan analysere og reflektere kritisk over hjelpeapparatets rolle og organisering av tjenester i forhold til myndighetsutøvelse og risiko for maktmisbruk

• kan analysere samspillet mellom demografi og sosiokulturell kontekst, herunder minoritetskulturer, og problemer knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, og anvende kunnskapen for å møte differensierte hjelpebehov

• kan analysere samspillet mellom psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, og fysisk helse og livsbelastninger, herunder kriser, vold, tap og seksuelle overgrep og bruke dette til å gjennomføre avansert psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

• kan identifisere og analysere komplekse samspillsituasjoner og anvende kommunikasjons- og samspillteorier på en kontekstsensitiv måte

• kan anvende kunnskap om pårørende og etterlattes rettigheter og behov, herunder barn som pårørende og etterlatte, og bidra til proaktiv, kontinuerlig og helhetlig oppfølging

• kan kritisk identifisere og anvende relevante kunnskapskilder, for å analysere aktuelle kliniske problemstillinger

Generell kompetanse

Kandidaten:

• kan kommunisere, analysere og reflektere kritisk over ulike arbeidsmåter og anvende relevante arbeidsmåter til å planlegge, gjennomføre og lede psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

• kan analysere og reflektere kritisk over relasjonens betydning i arbeid med mennesker med psykisk helse, rus og/eller avhengighetsutfordringer

• kan formulere problemstilling relevant for arbeid med mennesker med psykisk helse, rus og/eller avhengighetsproblemer, herunder kritisk vurdere relevant teori og kunne reflektere og drøfte komplekse samspillsituasjoner

• kan analysere, kritisk vurdere og formidle aktuell forskning relevant for yrkesutøvelsen

Undervisnings- og læringsformer

Ressursforelesninger, gruppearbeid med klinisk caseløsning,

individuell skriftlig fordypningsoppgave med selvvalgt tema

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

-

Eksamen

Individuell hjemme-eksamen

Bestått/ikke bestått

Pensum

Oppgis i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 06:21:16