Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Kjellaug Klock Myklebust
- Undervisningsspråk:
- Norsk
VPR300 Kliniske studier i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid (Høst 2025)
Om emnet
Faglig innhold
Emnet innehar 6 ukers klinisk praksis og ressursforelesninger. Emnet VIPHRA 3 forutsetter at VFM001, VPR100 og VPR200 er bestått, da læringsutbyttene i disse emnene danner grunnlaget for å oppnå læringsutbytte i VPR300. Brukermedvirkning er sentralt i dette emnet. I klinisk praksis gjør studenten bruk av kommunikasjons- og relasjonsferdigheter fra VPR100, og disse ferdighetene danner basis for å legge til rette for reell medvirkning i pasient-/ bruker-/pårørende- hjelper- relasjonen. Kunnskap og ferdigheter om lovverk fra VPR200 danner grunnlag for analyse og kritisk refleksjon over etiske og juridiske problemstillinger i praksis, og at disse problemstillingene blir håndtert på en systematisk og sensitiv måte.
Emnet gir inngående kunnskap i tverrprofesjonelt og tverrfaglig samarbeid, og i klinisk praksis legges det opp til at studenten ser sine styrker og begrensninger i en tverrfaglig og tverrprofesjonell sammenheng, og får videreutviklet ferdigheter og kompetanse i dette samarbeidet. Studenten kan velge mellom to alternativ for klinisk praksis:
Alternativ 1: Klinisk praksis i 6 uker på en praksisplass studenten fra før ikke har noen tilknytning.
Studentene skal være 30 timer i gjennomsnitt pr. uke ved det aktuelle praksisstedet. 1 av de 6 ukene kan studenten benytte til hospitering, men bare hvis de 5 øvrige praksisukene blir avviklet sammenhengende. Studenten har i gjennomsnitt 1 dag til selvstudier pr uke. Se mer informasjon om klinisk praksis i retningslinjer i Canvas.
Alternativ 2: Klinisk utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass
Studenten skal gjennomføre 6 ukers klinisk utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass. Det forutsettes
da at studenten fritas fra alle ordinære arbeidsoppgaver slik at praksisperioden i sin helhet dedikeres til det kliniske utviklingsprosjektet. Studenten må søke HiM ved emneansvarlig for
VPR300 om å få gjennomføre «klinisk utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass» ved å levere inn en prosjektskisse medio 2. semester. Se mer informasjon om klinisk praksis i retningslinjer i Canvas. Tema
• Tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid
• Endringsstrategier og kvalitetsutvikling
• Lovverk og retningslinjer knyttet til bruk av tvang, avvergeplikt og vurdering av samtykkekompetanse
• Brukerperspektiv /brukermedvirkning
• Brukeres erfaringer med og forståelser av psykisk helse-, rus- og avhengighetsutfordringer
• Frivillige, likepersonshjelp, selvhjelps- og brukerstyrte tilbud
• Ulike kartleggings- og tilbakemeldingsverktøy og hvordan tilrettelegge for god kommunikasjon og brukerens perspektiv med slike redskap som basis
• Undervisning og refleksjoner om kunnskapsbasert praksis: forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap
• Forståelse og kommunikasjon i møte med mennesker med biologisk betingede kommunikasjonsutfordringer
• Utfordringer knyttet til migrasjon
• Videreføring og utdypning fra VPR100:
o Ansvarsgrupper og nettverksmøter, med særlig vekt på et andre ordens systemisk perspektiv
o Etiske refleksjoner knyttet til komplekse situasjoner
• Videreføring og utdypning av tema fra VPR200:
o Komorbiditet: Fysisk helse, somatiske sykdommer, psykisk helse-, rus- og avhengighets-utfordringer
o Risiko for tidlig død ved psykiske-, rus- og avhengighets lidelser
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Master i helse- og sosialfag - Kliniske hjelperelasjoner overfor sårbare grupper
- Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
• har inngående kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivå, for å sikre gode løsninger i brukerens bedringsprosess
• har avansert kunnskap om kunnskapsbaserte metoder for å kartlegge, utrede, behandle og gi støtte til gode hverdagsliv og sosial deltakelse
• har inngående kunnskap om systematiske tilbakemeldinger for å sikre faglig forsvarlig kvalitet og brukermedvirkning
• har avansert kunnskap om risiko for tidlig død knyttet til psykisk helse-, rus- og avhengighetsutfordringer, kunnskapsbaserte metoder for å forebygge dødsfall
• har avansert kunnskap om hvordan skape en dialog, basert på psykoterapeutiske perspektiver, for å tilrettelegge for bedring, gode hverdagsliv, sosial deltakelse og støttende relasjoner, og der ressurser hos dem det gjelder og i deres sosiale nettverk anerkjennes
• har kunnskap om systematisk fagutviklingsarbeid og om vilkårene for fag- og utviklingsarbeid innen både psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
Ferdigheter
Kandidaten:
• kan anvende kunnskap om, og lede tverrprofesjonelt samarbeid og fag- og utviklingsprosjekter for å etablere og stimulere samarbeid på ulike nivå, for å støtte brukerens bedringsprosess
• kan anvende kunnskap om kommunikasjon for å tilrettelegge for bedring, gode hverdagsliv, sosial deltakelse og støttende relasjoner der ressurser hos dem det gjelder, og ressurser i sosiale nettverk anerkjennes.
• kan analysere samspill mellom fysisk og psykisk helse, rusmiddelbruk, avhengighet og livsbelastninger og anvende kunnskapen slik at den det gjelder opplever seg møtt og forstått og at dette fremmer bedringsprosesser.
• kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapsbaserte arbeidsmåter på individ, gruppe og samfunnsnivå for å fremme bedringsprosesser, gode hverdagsliv og sosial deltakelse i for eksempel skole og arbeidsliv for dem det gjelder, deres familie og nettverk.
• kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapsbaserte arbeidsmåter og anvende disse i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging for å forebygge og redusere problemutvikling og forebygge dødsfall.
Generell kompetanse
Kandidaten:
• kan anvende kunnskap og ferdigheter i arbeidsformer som gjennom dialog og samarbeid mobiliserer ressurser hos dem det gjelder og deres nettverk og fremmer bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
• kan analysere og anvende kunnskap om samspill mellom fysisk og psykisk helse, rusmiddelbruk, avhengighet og livsbelastninger og kan anvende kunnskapen til å gjennomføre avansert psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
• kan identifisere, systematisere, og dokumentere behov, i tillegg til å gjennomføre og evaluere tiltak i samarbeid med den det gjelder, med solid etisk og juridisk forankring
Undervisnings- og læringsformer
Ressursforelesninger, klinisk praksis, refleksjonsgrupper,selvstudier
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskrav: Deltakelse i 5 veiledede refleksjonsgrupper á 5 timer, godkjent for å få vurdert klinisk praksis. Klinisk praksis inklusive godkjente skriftlige arbeidskrav.
Eksamen
Bestått/ikke bestått |
Pensum
Oppgis i Leganto