Fakta om emnet

Studiepoeng:
7.5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Kjellaug Klock Myklebust
Undervisningsspråk:
Norsk

VPR300 Kliniske studier i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid (Høst 2025)

Om emnet

Faglig innhold

Emnet innehar 6 ukers klinisk praksis og ressursforelesninger. Emnet VIPHRA 3 forutsetter at VFM001, VPR100 og VPR200 er bestått, da læringsutbyttene i disse emnene danner grunnlaget for å oppnå læringsutbytte i VPR300. Brukermedvirkning er sentralt i dette emnet. I klinisk praksis gjør studenten bruk av kommunikasjons- og relasjonsferdigheter fra VPR100, og disse ferdighetene danner basis for å legge til rette for reell medvirkning i pasient-/ bruker-/pårørende- hjelper- relasjonen. Kunnskap og ferdigheter om lovverk fra VPR200 danner grunnlag for analyse og kritisk refleksjon over etiske og juridiske problemstillinger i praksis, og at disse problemstillingene blir håndtert på en systematisk og sensitiv måte.

Emnet gir inngående kunnskap i tverrprofesjonelt og tverrfaglig samarbeid, og i klinisk praksis legges det opp til at studenten ser sine styrker og begrensninger i en tverrfaglig og tverrprofesjonell sammenheng, og får videreutviklet ferdigheter og kompetanse i dette samarbeidet. Studenten kan velge mellom to alternativ for klinisk praksis:

Alternativ 1: Klinisk praksis i 6 uker på en praksisplass studenten fra før ikke har noen tilknytning.

Studentene skal være 30 timer i gjennomsnitt pr. uke ved det aktuelle praksisstedet. 1 av de 6 ukene kan studenten benytte til hospitering, men bare hvis de 5 øvrige praksisukene blir avviklet sammenhengende. Studenten har i gjennomsnitt 1 dag til selvstudier pr uke. Se mer informasjon om klinisk praksis i retningslinjer i Canvas.

Alternativ 2: Klinisk utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass

Studenten skal gjennomføre 6 ukers klinisk utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass. Det forutsettes

da at studenten fritas fra alle ordinære arbeidsoppgaver slik at praksisperioden i sin helhet dedikeres til det kliniske utviklingsprosjektet. Studenten må søke HiM ved emneansvarlig for

 

VPR300 om å få gjennomføre «klinisk utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass» ved å levere inn en prosjektskisse medio 2. semester. Se mer informasjon om klinisk praksis i retningslinjer i Canvas. Tema

• Tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid

• Endringsstrategier og kvalitetsutvikling

• Lovverk og retningslinjer knyttet til bruk av tvang, avvergeplikt og vurdering av samtykkekompetanse

• Brukerperspektiv /brukermedvirkning

• Brukeres erfaringer med og forståelser av psykisk helse-, rus- og avhengighetsutfordringer

• Frivillige, likepersonshjelp, selvhjelps- og brukerstyrte tilbud

• Ulike kartleggings- og tilbakemeldingsverktøy og hvordan tilrettelegge for god kommunikasjon og brukerens perspektiv med slike redskap som basis

• Undervisning og refleksjoner om kunnskapsbasert praksis: forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap

• Forståelse og kommunikasjon i møte med mennesker med biologisk betingede kommunikasjonsutfordringer

• Utfordringer knyttet til migrasjon

• Videreføring og utdypning fra VPR100:

o Ansvarsgrupper og nettverksmøter, med særlig vekt på et andre ordens systemisk perspektiv

o Etiske refleksjoner knyttet til komplekse situasjoner

• Videreføring og utdypning av tema fra VPR200:

o Komorbiditet: Fysisk helse, somatiske sykdommer, psykisk helse-, rus- og avhengighets-utfordringer

o Risiko for tidlig død ved psykiske-, rus- og avhengighets lidelser

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Læringsutbytte

 

Kunnskap

Kandidaten:

• har inngående kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivå, for å sikre gode løsninger i brukerens bedringsprosess

• har avansert kunnskap om kunnskapsbaserte metoder for å kartlegge, utrede, behandle og gi støtte til gode hverdagsliv og sosial deltakelse

• har inngående kunnskap om systematiske tilbakemeldinger for å sikre faglig forsvarlig kvalitet og brukermedvirkning

• har avansert kunnskap om risiko for tidlig død knyttet til psykisk helse-, rus- og avhengighetsutfordringer, kunnskapsbaserte metoder for å forebygge dødsfall

• har avansert kunnskap om hvordan skape en dialog, basert på psykoterapeutiske perspektiver, for å tilrettelegge for bedring, gode hverdagsliv, sosial deltakelse og støttende relasjoner, og der ressurser hos dem det gjelder og i deres sosiale nettverk anerkjennes

• har kunnskap om systematisk fagutviklingsarbeid og om vilkårene for fag- og utviklingsarbeid innen både psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

 

Ferdigheter

Kandidaten:

• kan anvende kunnskap om, og lede tverrprofesjonelt samarbeid og fag- og utviklingsprosjekter for å etablere og stimulere samarbeid på ulike nivå, for å støtte brukerens bedringsprosess

• kan anvende kunnskap om kommunikasjon for å tilrettelegge for bedring, gode hverdagsliv, sosial deltakelse og støttende relasjoner der ressurser hos dem det gjelder, og ressurser i sosiale nettverk anerkjennes.

• kan analysere samspill mellom fysisk og psykisk helse, rusmiddelbruk, avhengighet og livsbelastninger og anvende kunnskapen slik at den det gjelder opplever seg møtt og forstått og at dette fremmer bedringsprosesser.

• kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapsbaserte arbeidsmåter på individ, gruppe og samfunnsnivå for å fremme bedringsprosesser, gode hverdagsliv og sosial deltakelse i for eksempel skole og arbeidsliv for dem det gjelder, deres familie og nettverk.

• kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapsbaserte arbeidsmåter og anvende disse i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging for å forebygge og redusere problemutvikling og forebygge dødsfall.

Generell kompetanse

Kandidaten:

• kan anvende kunnskap og ferdigheter i arbeidsformer som gjennom dialog og samarbeid mobiliserer ressurser hos dem det gjelder og deres nettverk og fremmer bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse

• kan analysere og anvende kunnskap om samspill mellom fysisk og psykisk helse, rusmiddelbruk, avhengighet og livsbelastninger og kan anvende kunnskapen til å gjennomføre avansert psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

• kan identifisere, systematisere, og dokumentere behov, i tillegg til å gjennomføre og evaluere tiltak i samarbeid med den det gjelder, med solid etisk og juridisk forankring

Undervisnings- og læringsformer

Ressursforelesninger, klinisk praksis, refleksjonsgrupper,selvstudier

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskrav: Deltakelse i 5 veiledede refleksjonsgrupper á 5 timer, godkjent for å få vurdert klinisk praksis. Klinisk praksis inklusive godkjente skriftlige arbeidskrav.

Eksamen

 

Bestått/ikke bestått

Pensum

Oppgis i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 06:21:16