Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- ½ år
VPH710 Vitenskapsteori og forskningsmetode (Høst 2025)
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske posisjoner som positivisme, hermeneutikk, fenomenologi og postmodernistiske perspektiver. Innholdet i emnet gir studenten grunnlag for å se sammenhengen mellom ulike vitenskapsteoretiske perspektiver, forskningstradisjoner og kunnskaps- og menneskesyn. Videre gis det en innføring i forskningsprosessen, forskningsetikk og utvalgte kvalitative og kvantitative design. I tilknytning til ressursforelesningen arbeider studentene i grupper med kritisk analyse av kvalitative og kvantitative forskningsartikler. Emnet er et basisemne (emne utdypes i del II av master i kliniske hjelperelasjoner for de som tar full master).
Tema
• Vitenskapelige tradisjoner, klinisk forskning og forskningsmetoder innenfor helse- og sosialsektoren
• Sammenheng mellom vitenskapsteoretiske perspektiver og forklaringsmodeller og praksis i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
• Kritisk analyse av forskningslitteratur
• Internasjonale, nasjonale og regionale føringer for forskning
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
• har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske perspektiv og forskningsmetoder for å utøve og videreutvikle både psykisk helse- rus- og avhengighetsarbeid
• har kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder for å identifisere og kritisk vurdere kunnskapskilder som er relevante for psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
Ferdigheter
Kandidaten:
• kan analysere sammenhenger mellom ulike vitenskapsteoretiske posisjoner og menneskesyn, forklaringsmodeller, forskning på og behandling av psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblemer
• kan bruke relevante metoder for å finne og kritisk vurdere relevans og kvalitet av ulike kunnskapskilder og kunne ta kunnskap i bruk
Generell kompetanse
Kandidaten:
• kan kommunisere om vitenskapsteoretiske perspektiv og forskningsmetoder
• kan kommunisere, vurdere og analysere forskningsetiske problemstillinger i utvikling og bruk av kunnskap og forskning relatert til fagområdet
• Kan formidle eget fag og forskning i møte med befolkning, samarbeidspartnere og beslutningstakere
• kan bidra til nytenkning og fagutvikling innen sitt fagområde
Undervisnings- og læringsformer
Ressursforelesninger, gruppearbeid, selvstudier
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Obligatorisk arbeidskrav: Oppmøte til undervisning
-
Antall arbeidskrav:
-
Påkrevde arbeidskrav:
-
Fremmøte: Påkrevd
-
Kommentar: Forelesninger, gruppearbeid, refleksjonsgrupper med kasusbaserte rollespill, veiledning og selvstudier.
Eksamen
Individuell hjemme-eksamen
Bestått/ikke bestått