Fakta om emnet

Studiepoeng:
7.5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Undervisningssemester:
Vår, Høst
Varighet:
½ år

VPH710 Vitenskapsteori og forskningsmetode (Høst 2025)

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske posisjoner som positivisme, hermeneutikk, fenomenologi og postmodernistiske perspektiver. Innholdet i emnet gir studenten grunnlag for å se sammenhengen mellom ulike vitenskapsteoretiske perspektiver, forskningstradisjoner og kunnskaps- og menneskesyn. Videre gis det en innføring i forskningsprosessen, forskningsetikk og utvalgte kvalitative og kvantitative design. I tilknytning til ressursforelesningen arbeider studentene i grupper med kritisk analyse av kvalitative og kvantitative forskningsartikler. Emnet er et basisemne (emne utdypes i del II av master i kliniske hjelperelasjoner for de som tar full master).

Tema

• Vitenskapelige tradisjoner, klinisk forskning og forskningsmetoder innenfor helse- og sosialsektoren

• Sammenheng mellom vitenskapsteoretiske perspektiver og forklaringsmodeller og praksis i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

• Kritisk analyse av forskningslitteratur

• Internasjonale, nasjonale og regionale føringer for forskning

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Læringsutbytte

 

Kunnskap

Kandidaten:

• har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske perspektiv og forskningsmetoder for å utøve og videreutvikle både psykisk helse- rus- og avhengighetsarbeid

• har kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder for å identifisere og kritisk vurdere kunnskapskilder som er relevante for psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

 

Ferdigheter

Kandidaten:

• kan analysere sammenhenger mellom ulike vitenskapsteoretiske posisjoner og menneskesyn, forklaringsmodeller, forskning på og behandling av psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblemer

• kan bruke relevante metoder for å finne og kritisk vurdere relevans og kvalitet av ulike kunnskapskilder og kunne ta kunnskap i bruk

 

Generell kompetanse

Kandidaten:

• kan kommunisere om vitenskapsteoretiske perspektiv og forskningsmetoder

 

• kan kommunisere, vurdere og analysere forskningsetiske problemstillinger i utvikling og bruk av kunnskap og forskning relatert til fagområdet

• Kan formidle eget fag og forskning i møte med befolkning, samarbeidspartnere og beslutningstakere

• kan bidra til nytenkning og fagutvikling innen sitt fagområde

Undervisnings- og læringsformer

Ressursforelesninger, gruppearbeid, selvstudier

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppmøte til undervisning

  • Antall arbeidskrav:

  • Påkrevde arbeidskrav:

  • Fremmøte: Påkrevd

  • Kommentar: Forelesninger, gruppearbeid, refleksjonsgrupper med kasusbaserte rollespill, veiledning og selvstudier.

Eksamen

Individuell hjemme-eksamen

Bestått/ikke bestått

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 06:21:16