Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Emmy Elizabeth Langøy
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
VHM733 Kliniske og pedagogiske tilnærminger (Høst 2025)
Om emnet
Emnet har fokus på handlingskompetanse og det å kunne anvende tilegnet kunnskap i direkte pasient -og brukerrelatert arbeid. Det legges vekt på å inkludere pasient/bruker og tilrettelegging for utvikling i samarbeid og forståelse med den som mottar hjelpen. Kunnskapsbasert praksis og etisk refleksjon står sentralt.
Delemner:
-
Kommunikasjon og relasjonsarbeid: Betydningen av kommunikasjon og relasjon, non-verbal kommunikasjon, ulike kommunikasjonsformer og kommunikasjonshjelpemidler, alternativ og supplerende kommunikasjon og inkluderende språkmiljø
-
Miljøterapeutisk arbeid: Sentrale prinsipper i anvendt atferdsanalyse,ulike kartleggings- og registreringsmetoder, funksjonell analyse og strategier innen anvendt atferdsanalyse
-
Utfordrende atferd: Årsaker/atferdens funksjon, metoder og tilnærmingsmåter, alternativer til tvang og makt, konflikthåndtering, forebygge og forhindre skade, farlighetsvurdering og risikoanalyse
-
Spesielle utfordringer knyttet til sårbarhet hos mennesker med utviklingshemming: Seksuelle overgrep, sorgreaksjoner, rusmisbruk, psykiske lidelser og aldring
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Videreutdanning i habilitering og miljøarbeid
- Master i helse- og sosialfag - Kliniske hjelperelasjoner overfor sårbare grupper
Anbefalte forkunnskaper
Individuelt refleksjonsnotat må være godkjent før eksamen i VHM733.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten skal etter fullført emne:
Kunnskaper
-
ha kunnskap om miljøterapeutisk arbeid og anvendt atferdsanalyse
-
ha kunnskap om ulike kommunikasjonsformer og kommunikasjonshjelpemidler
-
ha kunnskap om årsaker og ulike former for utfordrende atferd
-
ha kunnskap om hvordan forebygge og finne andre løsninger enn tvang
-
ha kunnskap om ulike utfordringer knyttet til sårbarhet hos mennesker med utviklingshemming
Ferdigheter
-
kan anvende prinsipper for relasjonsskapende miljøarbeid
-
kunne utforme og iverksette strategier for å forebygge og håndtere utfordrende atferd
Generell kompetanse
-
ha kunnskap om hvordan tilrettelegge for kommunikasjon, deltakelse og livsutfoldelse
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, veiledede refleksjonsgrupper, gruppearbeid, arbeid med situasjoner og problemstillinger fra egen praksis, sjølstudier og arbeide med eget eksamensarbeid (fordypningsoppgaven VHM724).
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Obligatorisk arbeidskrav: Rapport(er)
-
Antall arbeidskrav:
-
Påkrevde arbeidskrav: 1
-
Fremmøte: Ikke påkrevd
-
Kommentar: Refleksjonsnotat er et obligatorisk arbeidskrav som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet VHM733.
Eksamen
-
Vurderingsform: Hjemmeeksamen
-
Andel: 100%
-
Varighet: 4 uker
-
Gruppering: Individuell
-
Karakterskala: Bokstavkarakter (A - F)
-
Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
Pensum
Pensumoversikt