Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

MHP755 Vitenskapsteori og forskningsmetode (Høst 2025)

Om emnet

Emnet gir inngående kunnskap om fagområdets historie, og vitenskapsteoretiske perspektiver og metoder relevante for helsesykepleiers fagområde. I emnet inngår forskningsetiske normer og retningslinjer for forskning og kritisk analyse av relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger. Emnet gir kompetanse til å anvende ulike forskningsdesign og metoder, kritisk vurdere forskningsmetoder av relevans for fagområdet, og evne til å kommunisere om faglige problemstillinger innen helsesykepleiefaget. Innhenting av relevant forskningsbasert kunnskap og kritisk vurdering av kvalitet, resultater og konklusjon herunder vurdering av overførbarhet og implikasjoner for egen praksis.

 

Tema:

  • Vitenskapsteoretiske perspektiver og metoder i helsefaglig forskning

  • Positivisme, fenomenologi og hermeneutikk, kritisk teori og pragmatisme

  • Ulike design og metoder i kvalitativ forskning

  • Ulike design og metoder i kvantitativ forskning

  • Begrepene validitet, reliabilitet og refleksivitet

  • Internasjonale, nasjonale og regionale føringer for forskning

--

Individuelt arbeid

Helsesykepleier med innpass til mastergrad har i tillegg 2,5 stp. for å få 10 stp. i emnet.
De resterende studiepoengene vil bli satt inn på timeplanen, en eller to dager, i samlingsuker med vitenskapsteori og forskningsmetode.

2,5 stp

  • Vitenskapelig skriving

  • Kritisk vurdering av artikler

  • Forklaring av ulike vitenskapelig begrep

  • Jobbe med eget tema

  • Teoretisk rammeverk

  • Poster

  • Ulike analysemetoder

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om hoved-posisjoner innen vitenskapsteori

  • har inngående kunnskap om forskningsetikk

  • har inngående kunnskap om forskningsdesign og metode

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende relevante forskningsdesign og metoder for datainnsamling

  • kan analysere kvalitative og kvantitative data

  • kan analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelig publisering

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan forstå og anvende sentral vitenskapsteoretisk kunnskap

  • kan anvende kvalitative eller kvantitative forskningsmetoder

  • kan gjøre etiske refleksjoner og analyser av forskning og kunnskapsformidling

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger work-shop, selvstudier

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Undervisning (80% tilstedeværelse). Refleksjonsrapport

Eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 07:21:12