Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
MHP755 Vitenskapsteori og forskningsmetode (Høst 2025)
Om emnet
Emnet gir inngående kunnskap om fagområdets historie, og vitenskapsteoretiske perspektiver og metoder relevante for helsesykepleiers fagområde. I emnet inngår forskningsetiske normer og retningslinjer for forskning og kritisk analyse av relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger. Emnet gir kompetanse til å anvende ulike forskningsdesign og metoder, kritisk vurdere forskningsmetoder av relevans for fagområdet, og evne til å kommunisere om faglige problemstillinger innen helsesykepleiefaget. Innhenting av relevant forskningsbasert kunnskap og kritisk vurdering av kvalitet, resultater og konklusjon herunder vurdering av overførbarhet og implikasjoner for egen praksis.
Tema:
-
Vitenskapsteoretiske perspektiver og metoder i helsefaglig forskning
-
Positivisme, fenomenologi og hermeneutikk, kritisk teori og pragmatisme
-
Ulike design og metoder i kvalitativ forskning
-
Ulike design og metoder i kvantitativ forskning
-
Begrepene validitet, reliabilitet og refleksivitet
-
Internasjonale, nasjonale og regionale føringer for forskning
--
Individuelt arbeid
Helsesykepleier med innpass til mastergrad har i tillegg 2,5 stp. for å få 10 stp. i emnet.
De resterende studiepoengene vil bli satt inn på timeplanen, en eller to dager, i samlingsuker med vitenskapsteori og forskningsmetode.
2,5 stp
-
Vitenskapelig skriving
-
Kritisk vurdering av artikler
-
Forklaring av ulike vitenskapelig begrep
-
Jobbe med eget tema
-
Teoretisk rammeverk
-
Poster
-
Ulike analysemetoder
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Kandidaten
-
har avansert kunnskap om hoved-posisjoner innen vitenskapsteori
-
har inngående kunnskap om forskningsetikk
-
har inngående kunnskap om forskningsdesign og metode
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan anvende relevante forskningsdesign og metoder for datainnsamling
-
kan analysere kvalitative og kvantitative data
-
kan analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelig publisering
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan forstå og anvende sentral vitenskapsteoretisk kunnskap
-
kan anvende kvalitative eller kvantitative forskningsmetoder
-
kan gjøre etiske refleksjoner og analyser av forskning og kunnskapsformidling
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger work-shop, selvstudier
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Undervisning (80% tilstedeværelse). Refleksjonsrapport
Eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen