Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlige:
-
- Signe Gunn Julnes
- Aud Jorun Orøy
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
MAK750 Helsefremming, forebygging og rehabilitering, samt faglig ledelse og koordinering i pasientforløp, klinisk praksis (Vår 2024)
Om emnet
Emnet skal gi studenten bred kunnskap om grunnleggende tenkning i forhold til helsefremming, forebygging og rehabilitering med fokus på helsekompetanse, pasientopplæring, veiledning samt mestring av funksjonssvikt.
Emnet er inndelt i en teoridel og 4 uker direkte klinisk praksis + 2 uker faglig ledelse i klinisk praksis.
Det legges vekt på en helhetlig tilnærming til helse og sykdom, og tema som innhenting av helsehistorie og bruk av ulike screeningsverktøy for å kartlegge og vurdere funksjonsnivå og behov for helsehjelp. Sentralt i dette er gjennomføring av helsefremmende og forebyggende tiltak, tidlig oppdage tegn på endringer og iverksette intervensjoner før akutte forverrelser inntrer, samt utvikle planer for oppfølging ved bruk av e-helse og velferdsteknologi, undervisning og veiledning, samt understøtte pasient/bruker og pårørendes evne til mestring og egenomsorg. Sentralt i dette er også faglig ledelse, tverrprofesjonelt samarbeid samt koordinering i pasientforløp.
Sammen med MAK 700 – 740 legger emnet grunnlag for at studenten skal utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i helsefremming, forebygging og rehabilitering som kan bedre pasientens symptomhåndtering, funksjonsnivå, mestringsevne og øke helserelatert livskvalitet.
Tema
Helse, sykdom og helsekompetanse
- AKS’ rollen i et helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende perspektiv
- Faglig ledelse og koordinering i pasientforløpet
- Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse
Kartlegging og avansert klinisk vurdering av helsetilstand
- Ulike screeningsverktøy, kartlegging og vurdering av funksjon og behov, utvikling av planer
- Oppfølging av medisinsk behandling
- Kost og ernæring
- Syn, hørsel, og tannhelse
- Søvn, hvile, smerte og fysisk aktivitet
- Stress, mestring, myndiggjøring og livskvalitet
Kommunikasjon, samhandling og samarbeid
- Pedagogiske prinsipper og metoder for undervisning og læring
- Brukerinvolvering, familie og nettverk
- Tverrprofesjonelt samarbeid
- E-helse og velferdsteknologi
- Dokumentasjon i EPJ
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
MAK 700 Avansert klinisk allmennsykepleie- kunnskapsgrunnlag i et sykepleie- og samfunnsvitenskapelig perspektiv
MAK 710 Patofysiologi ved akutte- og kroniske sykdommer og helseproblemer
MAK 720 Farmakologi og medikamentell behandling ved akutte- og kroniske sykdommer og helseproblemer
MAK 730 Helsehistorie og avansert klinisk helsevurdering
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Etter fullført emne forventes det at studenten har:
- Inngående kunnskap om helsefremming, forebygging og rehabilitering
- Inngående kunnskap om multimorbiditet, symptomkombinasjoner og behandling
- Inngående kunnskap om funksjonsnivå og tidlige tegn på endringer i helsetilstand
- Inngående kunnskap om reaksjoner og behov ved sykdom og lidelse
- Inngående kunnskap om helsepedagogikk, kartlegging og aktivering av individuelle ressurser og mestringsstøttende intervensjoner
- Inngående kunnskap om koordinering, tilrettelegging og tilpasning av helsehjelp i samarbeid med pasient/bruker og pårørende
- Bred kunnskap om pandemier, smittestoffer, smitterisiko, antibiotikabruk, resistensutvikling og infeksjonsforebyggende tiltak
Ferdigheter
Etter endt emne forventes det at studenten kan:
- Anvende relevante kartleggingsverktøy for å vurdere helse, grad av fysisk, psykisk, sosial og kognitiv funksjon, samt behov for hjelp
- Identifisere og tidlig oppdage tegn til funksjonssvikt og/eller endring i pasientens helsetilstand, gjøre kvalifiserte vurderinger, føre faglige resonnement og iverksette relevante sykepleiefaglige intervensjoner, alene eller i samarbeid med andre profesjoner
- Kartlegge levevaner, ressurser, mestringsevne og sosial situasjon i lys av språklig og kulturelle bakgrunn
- Anvende kunnskap og helsepedagogiske metoder i undervisning og veiledning av bruker/pasient/pårørende for å aktivere ressurser og tilrettelegge for livsmestring
- Koordinere helsetjenesten for å fremme helhetlige pasientforløp og bidra til kontinuitet på tvers av tjenester og nivå i helsetjenesten
- Anvende kunnskaper om smittestoffer, smitterisiko og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak
- Dokumentere i pasientjournal (EPJ)
Generell kompetanse
Etter endt emne forventes det at studenten kan:
- Anvende kunnskaper og ferdigheter i undervisning og veiledning av pasient/bruker og pårørende til å ta informerte beslutninger som fremmer funksjon, mestring og livskvalitet
- Kommunisere faglige problemstillinger med andre profesjoner for å bidra til forsvarlige- og kvalitative gode helsetjenester
- Anvende kunnskap og ferdigheter i å lede team, har forståelse for egne grenser og kompetanse, innsikt i andres og vite når disse bør involveres
- Innhente og anvende kunnskap for å utvikle egen kompetanse, som kan fremme kvalitet på klinisk arbeid
Undervisnings- og læringsformer
Ressurs forelesning, gruppearbeid med caseløsning, ferdighetstrening med bruk av ulike screenings-verktøy, simulere opptak av helsehistorie samt kommunikasjon og samhandling om helsefremmede tiltak.
Veiledet praksis er på 6 uker. Praksissteder kan være hjemmebaserte helse- og omsorgstjenester, kommunale dagtilbud, boliger til barn og unge med omfattende helsebehov, lavterskeltilbud med fokus på psykisk helse og rus, læring- og mestringssenter og sykehjem.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar: Log knyttet til praksis.
Eksamen
- Vurderingsform: Muntlig skoleeksamen
- Andel: %
- Varighet: 1 timer
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bestått/ikke bestått
- Hjelpemidler: Ingen hjelpemidler tillatt
- Vurderingsform: Kliniske studier
- Andel: %
- Varighet: 6 uker
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bestått/ikke bestått
- Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
Evaluering av emnet
Evaluering i Canvas.