Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlige:
  • Signe Gunn Julnes
  • Aud Jorun Orøy
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

MAK750 Helsefremming, forebygging og rehabilitering, samt faglig ledelse og koordinering i pasientforløp, klinisk praksis (Vår 2024)

Om emnet

Emnet skal gi studenten bred kunnskap om grunnleggende tenkning i forhold til helsefremming, forebygging og rehabilitering med fokus på helsekompetanse, pasientopplæring, veiledning samt mestring av funksjonssvikt.

Emnet er inndelt i en teoridel og 4 uker direkte klinisk praksis + 2 uker faglig ledelse i klinisk praksis. 

Det legges vekt på en helhetlig tilnærming til helse og sykdom, og tema som innhenting av helsehistorie og bruk av ulike screeningsverktøy for å kartlegge og vurdere funksjonsnivå og behov for helsehjelp. Sentralt i dette er gjennomføring av helsefremmende og forebyggende tiltak, tidlig oppdage tegn på endringer og iverksette intervensjoner før akutte forverrelser inntrer, samt utvikle planer for oppfølging ved bruk av e-helse og velferdsteknologi, undervisning og veiledning, samt understøtte pasient/bruker og pårørendes evne til mestring og egenomsorg. Sentralt i dette er også faglig ledelse, tverrprofesjonelt samarbeid samt koordinering i pasientforløp.

Sammen med MAK 700 – 740 legger emnet grunnlag for at studenten skal utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i helsefremming, forebygging og rehabilitering som kan bedre pasientens symptomhåndtering, funksjonsnivå, mestringsevne og øke helserelatert livskvalitet.

Tema

Helse, sykdom og helsekompetanse

  • AKS’ rollen i et helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende perspektiv
  • Faglig ledelse og koordinering i pasientforløpet
  • Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse 

Kartlegging og avansert klinisk vurdering av helsetilstand

  • Ulike screeningsverktøy, kartlegging og vurdering av funksjon og behov, utvikling av planer
  • Oppfølging av medisinsk behandling 
  • Kost og ernæring
  • Syn, hørsel, og tannhelse
  • Søvn, hvile, smerte og fysisk aktivitet
  • Stress, mestring, myndiggjøring og livskvalitet

Kommunikasjon, samhandling og samarbeid

  • Pedagogiske prinsipper og metoder for undervisning og læring
  • Brukerinvolvering, familie og nettverk
  • Tverrprofesjonelt samarbeid
  • E-helse og velferdsteknologi
  • Dokumentasjon i EPJ

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

MAK 700 Avansert klinisk allmennsykepleie- kunnskapsgrunnlag i et sykepleie- og samfunnsvitenskapelig perspektiv

MAK 710 Patofysiologi ved akutte- og kroniske sykdommer og helseproblemer

MAK 720 Farmakologi og medikamentell behandling ved akutte- og kroniske sykdommer og helseproblemer   

MAK 730 Helsehistorie og avansert klinisk helsevurdering

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Etter fullført emne forventes det at studenten har:

  • Inngående kunnskap om helsefremming, forebygging og rehabilitering
  • Inngående kunnskap om multimorbiditet, symptomkombinasjoner og behandling
  • Inngående kunnskap om funksjonsnivå og tidlige tegn på endringer i helsetilstand
  • Inngående kunnskap om reaksjoner og behov ved sykdom og lidelse
  • Inngående kunnskap om helsepedagogikk, kartlegging og aktivering av individuelle ressurser og mestringsstøttende intervensjoner
  • Inngående kunnskap om koordinering, tilrettelegging og tilpasning av helsehjelp i samarbeid med pasient/bruker og pårørende
  • Bred kunnskap om pandemier, smittestoffer, smitterisiko, antibiotikabruk, resistensutvikling og infeksjonsforebyggende tiltak

 

Ferdigheter

Etter endt emne forventes det at studenten kan:

  • Anvende relevante kartleggingsverktøy for å vurdere helse, grad av fysisk, psykisk, sosial og kognitiv funksjon, samt behov for hjelp
  • Identifisere og tidlig oppdage tegn til funksjonssvikt og/eller endring i pasientens helsetilstand, gjøre kvalifiserte vurderinger, føre faglige resonnement og iverksette relevante sykepleiefaglige intervensjoner, alene eller i samarbeid med andre profesjoner
  • Kartlegge levevaner, ressurser, mestringsevne og sosial situasjon i lys av språklig og kulturelle bakgrunn
  • Anvende kunnskap og helsepedagogiske metoder i undervisning og veiledning av bruker/pasient/pårørende for å aktivere ressurser og tilrettelegge for livsmestring
  • Koordinere helsetjenesten for å fremme helhetlige pasientforløp og bidra til kontinuitet på tvers av tjenester og nivå i helsetjenesten
  • Anvende kunnskaper om smittestoffer, smitterisiko og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak
  • Dokumentere i pasientjournal (EPJ)

    Generell kompetanse

    Etter endt emne forventes det at studenten kan:

  • Anvende kunnskaper og ferdigheter i undervisning og veiledning av pasient/bruker og pårørende til å ta informerte beslutninger som fremmer funksjon, mestring og livskvalitet
  • Kommunisere faglige problemstillinger med andre profesjoner for å bidra til forsvarlige- og kvalitative gode helsetjenester
  • Anvende kunnskap og ferdigheter i å lede team, har forståelse for egne grenser og kompetanse, innsikt i andres og vite når disse bør involveres
  • Innhente og anvende kunnskap for å utvikle egen kompetanse, som kan fremme kvalitet på klinisk arbeid

Undervisnings- og læringsformer

Ressurs forelesning, gruppearbeid med caseløsning, ferdighetstrening med bruk av ulike screenings-verktøy, simulere opptak av helsehistorie samt kommunikasjon og samhandling om helsefremmede tiltak.

Veiledet praksis er på 6 uker. Praksissteder kan være hjemmebaserte helse- og omsorgstjenester, kommunale dagtilbud, boliger til barn og unge med omfattende helsebehov, lavterskeltilbud med fokus på psykisk helse og rus, læring- og mestringssenter og sykehjem.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav:
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Log knyttet til praksis.

Eksamen

  • Vurderingsform: Muntlig skoleeksamen
  • Andel: %
  • Varighet: 1 timer
  • Gruppering: Individuell
  • Karakterskala: Bestått/ikke bestått
  • Hjelpemidler: Ingen hjelpemidler tillatt
  • Vurderingsform: Kliniske studier
  • Andel: %
  • Varighet: 6 uker
  • Gruppering: Individuell
  • Karakterskala: Bestått/ikke bestått
  • Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler

Evaluering av emnet

Evaluering i Canvas.

Pensum

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 05:21:08