Fakta om emnet

Studiepoeng:
12.5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Kjellaug Klock Myklebust
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

VPR100 Basiskompetanse: Kommunikasjon, relasjon og samhandling (Høst 2024)

Om emnet

Faglig innhold

Emnet er et basisemne der hovedmålet er utvikling av kommunikasjons-, relasjons- og samhandlingskompetanse. For å nå dette målet er utvalgte psykoterapeutiske forståelses- og tilnærmingsmåter vektlagt. I tillegg bygger emnet på et systemisk fundament, der mennesket forstås og hjelpes i et nettverks- og samhandlingsperspektiv. Disse to fundamentene er utfyllende og til dels overlappende. Felles for dem er at de er redskaper for å åpne lukket eller begrensende kommunikasjon, og at de gjennom dette kan fremme vekst og utvikling. Forståelser og begreper fra utvalgte psykoterapeutiske perspektiv og system- og nettverksperspektiv danner med dette basis for at studentene skal utvikle ferdigheter i kommunikasjon, relasjon og samhandling med pasienter/ brukere, pårørende og nettverk. Innføring i sentrale begreper i disse perspektivene gis i ressursforelesninger. I dette emnet deltar studentene i faste veiledede tverrfaglige refleksjonsgrupper der de har med seg case fra egenopplevde samspill med pasienter/ brukere. Se beskrivelse side x om refleksjonsgrupper og retningslinjer i Canvas. Aktiv deltakelse i refleksjonsgruppe inkludert referat er arbeidskrav i dette emnet.

Sammen med VPR200 legger emnet grunnlag for at studenten skal utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i kommunikasjon og samhandling for å kunne tilrettelegge for positive samspill i møte med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer, og deres familie og nettverk. Målet er at disse samspillene støtter opp om brukernes bedringsprosesser, bidrar til livskvalitet eller virker forebyggende.

 

Tema

• Relasjonens betydning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

• Basal kommunikasjons- og samspillsteori

• Kommunikasjon og samspill i et utviklingsperspektiv

 

• Innføring i ulike psykoterapeutiske behandlingsperspektiver med særlig vektlegging av selvpsykologi, personsentrert psykoterapi, kognitiv terapi

• Bevisstgjøring i hvordan egne erfaringer, verdier og væremåter kan hemme vs. fremme terapeutiske samspill

• Etiske dilemma

• Kommunikasjonsbegreper og teori fra familieterapitradisjonen med særlig vektlegging av andre ordens systemisk forståelse

• System og nettverksperspektiv

• Første og andre orden

• Systemisk intervjumetodikk

• Genogram og nettverkskart

• Brukeres erfaringer med psykisk helse-, rus- og avhengighets-utfordringer og deres erfaringer med helsetjenestene

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Læringsutbytte

 

Kunnskap

Kandidaten:

• har kunnskap om sentrale psykoterapeutiske perspektiv i relasjon, kommunikasjon og samhandling

• har kunnskap om hvordan kommunikasjons- og samspillforståelse forstås og vektlegges i de sentrale psykoterapeutiske perspektiv

• har inngående kunnskap om den betydning personlig engasjement, væremåte og verdier har for hjelpearbeidet

• har kunnskap om system- og nettverksperspektiv, herunder hovedforskjellene mellom første og andre ordens terapeutposisjon

• har inngående kunnskap om genogram og nettverkskart

Ferdigheter

Kandidaten:

• kan anvende kommunikasjon basert på psykoterapeutiske perspektiv i kliniske situasjoner med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer og deres familie og nettverk

• kan initiere en ivaretakende dialog, med basis i ulike psykoterapeutiske perspektiv, som ivaretar brukeren og pårørende, og som kan åpne for ny vekst og utvikling

• kan kritisk reflektere over den betydning personlig engasjement, væremåte, erfaring og verdier har i møte med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer og deres familie og nettverk

• kan anvende basale ferdigheter i systemisk intervjumetodikk i samspill med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer og deres familie og nettverk

• kan bruke genogram og nettverkskart og benytte disse i terapeutiske relasjoner med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer og deres familie og nettverk

Generell kompetanse

Kandidaten:

 

• kan anvende kunnskaper og ferdigheter om relasjonens betydning i møte med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familie og nettverk

• kan anvende kunnskaper og ferdigheter om psykoterapeutiske perspektiver i møte med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer, og deres familie og nettverk

• kan kritisk vurdere hvordan egne holdninger, verdier og væremåter kan innvirke på arbeid med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer og, deres familie og nettverk

Undervisnings- og læringsformer

Ressursforelesning, gruppearbeid med caseløsning, tverrfaglige

refleksjonsgrupper og selvstudie

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Obligatorisk frammøte, minimum 80% i samlingsbasert undervisning.

Aktiv deltakelse i 10 veiledede refleksjonsgrupper á 5 timer, godkjent før eksamen. Obligatorisk deltakelse i refleksjonsgrupper er minimum 90%.

Eksamen

Skriftlig individuell skoleeksamen 6 t.

BokstavkarakterA-F

Pensum

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 06:21:08