Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 12.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Kjellaug Klock Myklebust
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
VPR100 Basiskompetanse: Kommunikasjon, relasjon og samhandling (Høst 2024)
Om emnet
Faglig innhold
Emnet er et basisemne der hovedmålet er utvikling av kommunikasjons-, relasjons- og samhandlingskompetanse. For å nå dette målet er utvalgte psykoterapeutiske forståelses- og tilnærmingsmåter vektlagt. I tillegg bygger emnet på et systemisk fundament, der mennesket forstås og hjelpes i et nettverks- og samhandlingsperspektiv. Disse to fundamentene er utfyllende og til dels overlappende. Felles for dem er at de er redskaper for å åpne lukket eller begrensende kommunikasjon, og at de gjennom dette kan fremme vekst og utvikling. Forståelser og begreper fra utvalgte psykoterapeutiske perspektiv og system- og nettverksperspektiv danner med dette basis for at studentene skal utvikle ferdigheter i kommunikasjon, relasjon og samhandling med pasienter/ brukere, pårørende og nettverk. Innføring i sentrale begreper i disse perspektivene gis i ressursforelesninger. I dette emnet deltar studentene i faste veiledede tverrfaglige refleksjonsgrupper der de har med seg case fra egenopplevde samspill med pasienter/ brukere. Se beskrivelse side x om refleksjonsgrupper og retningslinjer i Canvas. Aktiv deltakelse i refleksjonsgruppe inkludert referat er arbeidskrav i dette emnet.
Sammen med VPR200 legger emnet grunnlag for at studenten skal utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i kommunikasjon og samhandling for å kunne tilrettelegge for positive samspill i møte med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer, og deres familie og nettverk. Målet er at disse samspillene støtter opp om brukernes bedringsprosesser, bidrar til livskvalitet eller virker forebyggende.
Tema
• Relasjonens betydning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
• Basal kommunikasjons- og samspillsteori
• Kommunikasjon og samspill i et utviklingsperspektiv
• Innføring i ulike psykoterapeutiske behandlingsperspektiver med særlig vektlegging av selvpsykologi, personsentrert psykoterapi, kognitiv terapi
• Bevisstgjøring i hvordan egne erfaringer, verdier og væremåter kan hemme vs. fremme terapeutiske samspill
• Etiske dilemma
• Kommunikasjonsbegreper og teori fra familieterapitradisjonen med særlig vektlegging av andre ordens systemisk forståelse
• System og nettverksperspektiv
• Første og andre orden
• Systemisk intervjumetodikk
• Genogram og nettverkskart
• Brukeres erfaringer med psykisk helse-, rus- og avhengighets-utfordringer og deres erfaringer med helsetjenestene
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Master i helse- og sosialfag - Kliniske hjelperelasjoner overfor sårbare grupper
- Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
• har kunnskap om sentrale psykoterapeutiske perspektiv i relasjon, kommunikasjon og samhandling
• har kunnskap om hvordan kommunikasjons- og samspillforståelse forstås og vektlegges i de sentrale psykoterapeutiske perspektiv
• har inngående kunnskap om den betydning personlig engasjement, væremåte og verdier har for hjelpearbeidet
• har kunnskap om system- og nettverksperspektiv, herunder hovedforskjellene mellom første og andre ordens terapeutposisjon
• har inngående kunnskap om genogram og nettverkskart
Ferdigheter
Kandidaten:
• kan anvende kommunikasjon basert på psykoterapeutiske perspektiv i kliniske situasjoner med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer og deres familie og nettverk
• kan initiere en ivaretakende dialog, med basis i ulike psykoterapeutiske perspektiv, som ivaretar brukeren og pårørende, og som kan åpne for ny vekst og utvikling
• kan kritisk reflektere over den betydning personlig engasjement, væremåte, erfaring og verdier har i møte med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer og deres familie og nettverk
• kan anvende basale ferdigheter i systemisk intervjumetodikk i samspill med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer og deres familie og nettverk
• kan bruke genogram og nettverkskart og benytte disse i terapeutiske relasjoner med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer og deres familie og nettverk
Generell kompetanse
Kandidaten:
• kan anvende kunnskaper og ferdigheter om relasjonens betydning i møte med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familie og nettverk
• kan anvende kunnskaper og ferdigheter om psykoterapeutiske perspektiver i møte med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer, og deres familie og nettverk
• kan kritisk vurdere hvordan egne holdninger, verdier og væremåter kan innvirke på arbeid med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og/ eller avhengighetsproblemer og, deres familie og nettverk
Undervisnings- og læringsformer
Ressursforelesning, gruppearbeid med caseløsning, tverrfaglige
refleksjonsgrupper og selvstudie
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Obligatorisk frammøte, minimum 80% i samlingsbasert undervisning.
Aktiv deltakelse i 10 veiledede refleksjonsgrupper á 5 timer, godkjent før eksamen. Obligatorisk deltakelse i refleksjonsgrupper er minimum 90%.
Eksamen
Skriftlig individuell skoleeksamen 6 t.
BokstavkarakterA-F
Pensum
Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i LegantoGjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto