Fakta om emnet

Studiepoeng:
34.5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlige:
  • Gunn-Elin Sundberg
  • Bjørn Kjetil Larsen
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
2 år

VPL033 Miljø og relasjoner (Høst 2024)

Om emnet

EMNE:  MILJØ OG RELASJONER

  • Delemne 8:    Vernepleierens Arbeidsmodell - VerA 2 
  • Delemne 9:    Helse og omsorg 2                       
  • Delemne 11:  Psykisk helse
  • Delemne 12:  Funksjonshemning, aktivitet og deltakelse
  • Delemne 14:  Utfordrende atferd

Miljø og relasjoner

Delemnene er forankret i et sammenhengende perspektiv på mennesket og relasjonene mellom menneske og miljø. Studenten skal gjennom arbeid med delemnene utvikle forståelse for sammenhengende og helhetlig tenkning, og kunne anvende vernepleierens arbeidsmodell i nært samarbeid med brukeren.

Studenten skal ha kunnskap om ulike teorier og metoder for arbeid med relasjoner og samspillprosesser. Forståelse for normalisering og evne til refleksjon over rettsikkerhet og etikk er sentralt. Studenten skal kunne gjennomføre systematisk miljøarbeid, basert på faglige, juridiske og etiske vurderinger, og hvor brukerens interesser står i sentrum.

Studenten skal over tid opparbeide seg innsikt og erfaring med balansegangen mellom handling og refleksjon. Gjennom de to praksisperiodene skal studenten få kunnskap og ferdigheter innenfor henholdsvis pleie og miljøarbeid og i samarbeid med mennesker med utviklingshemming. Tenkning og tilnærminger i forhold til funksjonsvansker og funksjonshemning står sentralt, og kunnskap om forebyggende og helsebringende arbeid ved psykiske vansker.

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

Har bestått første studieår - 60 studiepoeng 

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Delemne 8:    Vernepleierens Arbeidsmodell - VerA 2  (10 studiepoeng)

Kunnskap: Kandidaten

  • har bred kunnskap om miljøarbeid og miljøterapi som grunnlag for vernepleierens miljøterapeutiske arbeid
  • kunnskap om samtykkeproblematikk og personvern i kartleggingsarbeid
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • har kunnskap om fremstilling av data, og kjennskap til medforskning og ulike vitenskapelige design.
  • har kunnskap om gyldighet og nøyaktighet (validitet og reliabilitet)

Ferdigheter: Kandidaten

  • har øvelse i å planlegge, vurdere, iverksette og evaluere målrettede tiltak
  • kan anvende ulike typer kartleggings-, klassifiserings- og analysemetoder
  • kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling

Generell kompetanse: Kandidaten

  • kan tilrettelegge for brukermedvirkning, deltakelse og selvbestemmelse i forhold til alle ledd i arbeidsmodellen
  • har innsikt i relevante faglige og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
  • kan dokumentere og kvalitetssikre metodisk arbeid

 

Delemne 9:    Helse og omsorg 2 (5 studiepoeng)

Kunnskap: Kandidaten

  • kan gjøre rede for ulike sykdommers årsaker og utviklingsmekanismer, sykdommers virkning på kroppen sine funksjoner og behandling av sykdommer
  • kan beskrive menneskers nevroanatomi og gjøre rede for nevrologiske sykdommers årsaker og utviklingsmekanismer, virkning på kroppen og behandling
  • har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming, funksjonsnedsettelse og sykdom i et individ-, samfunns-, og livsløpsperspektiv
  • har kunnskap om helsepersonells ansvar i legemiddelhåndtering, og kan oppdatere denne
  • har bred kunnskap om normale aldringsprosesser (gerontologi), eldre sin helse, geriatri og demens
  • har kunnskap om omsorg for døende og palliasjon
  • har kunnskap om relevant lovgivning for helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om standardiserte pasientforløp, herunder pakkeforløp

Ferdigheter: Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap om livreddende førstehjelp, NEWS, ABCDE og ISBAR
  • kan anvende faglig kunnskap for å bidra til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging i et livsløpsperspektiv

Generell kompetanse: Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med brukere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov

 

Delemne 11:  Psykisk helse  (6 studiepoeng)

Kunnskap: Kandidaten

  • kan identifisere og beskrive de vanligste psykiske vanskene hos voksne og barn, herunder utfordringer ved utviklingshemming og psykiske vansker
  • kjenner til de vanligste behandlingsformene ved psykiske vansker, herunder miljøterapi, familie og nettverksarbeid
  • har kunnskap om lokalsamfunnsorientering til psykisk helse, og psykisk helsearbeid i kommunene
  • har kunnskap om recovery/ kompetanse
  • har bred kompetanse om kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og har kunnskap om hvordan språk og kultur påvirker dette
  • har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing, rus- og sosioøkonomiske problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet
  • har kunnskap om barn og unge, og er en utøver som kan ivareta deres behov for behandling og/eller tjenester, og sikre deres medvirkning og rettigheter
  • har kunnskap om tilknytning og tilknytningsforstyrrelser, og forholdet til relasjonsskapende arbeid
  • kan beskrive viktige sider ved barnevernets arbeidsområde og metoder
  • har kunnskap om avhengighetsproblematikk med vekt på rus, og sentrale behandlingsformer

Ferdigheter: Kandidaten

  • kan anvende grunnleggende metoder i kommunikasjon og kontaktetablering
  • kan anvende faglig kunnskap for å bidra til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging i et livsløpsperspektiv

Generell kompetanse: Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, og kulturkompetanse

 

Delemne 12:  Funksjonshemning, aktivitet og deltakelse (9 studiepoeng)

Kunnskap: kandidaten

  • har bred kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse, funksjonshemming og hvordan funksjonshemmende barrierer kan bygges ned
  • har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion, livssyn, kultur, funksjonsnedsettelse, diagnose, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
  • har kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk i tjenestene for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter
  • har bred kunnskap om konvensjoner, lover og regler for å sikre funksjonshemmedes rettigheter, deriblant samiske brukeres rettigheter som urfolk
  • har grunnleggende innsikt i temaet seksualitet og funksjonshemming, samt menneskerettighets- og helseaspektet ved seksualitet
  • har kjennskap til temaet utviklingshemming og sosiale medier, muligheter og utfordringer

Ferdigheter: Kandidaten

  • kan legge til rette for kommunikasjon med mennesker med sammensatte og omfattende funksjonsvansker
  • kan legge til rette for aktivitets- og trivselsfremmende tiltak
  • kan anvende og utvikle individuelle planer i samarbeid med brukere for å sikre helhetlige- og koordinerte tjenester

Generell kompetanse: Kandidaten

  • har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse, overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
  • kan utveksle synspunkter om muligheter og utfordringer ved bruk av digitale løsninger på individ-, og systemnivå, har kunnskap om digital sikkerhet og kan anvende digital kompetanse i utviklingen av gode tjenester

 

Delemne 14:  Utfordrende atferd (4 studiepoeng)

Kunnskap: Kandidaten

  • har kunnskap om brukers rettsikkerhet, og særskilt om tvangsbruk overfor mennesker med utviklingshemming
  • har bred kunnskap om pedagogiske teorier, ulike læringssyn og didaktiske prinsipper
  • har kunnskap om kjennetegn og tilnærminger ved atferdsproblemer i skolen
  • har kunnskap om, og kan forholde seg til reglene om taushetsplikt

Ferdigheter: Kandidaten

  • har ferdigheter til å forebygge og håndtere konflikt og utagering
  • kan identifisere, kartlegge og planlegge tilnærminger til utfordrende atferd
  • har ferdigheter i saksbehandling av vedtak om tvangsbruk i forhold til relevant lovverk

Generell kompetanse: Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til forebygging av tvang og utvikling av faglig forsvarlig praksis

Undervisnings- og læringsformer

Læringsformene vil variere mellom forelesninger, arbeid med mappekrav (skriftlige oppgaver, individuelt og i gruppe), selvstudier, basisgruppevirksomhet, prosjektarbeid, individuelle arbeidskrav, ferdighetstrening/øvelser, utviklingssamtaler, praksisstudier osv. Gjennom hele året vil studenten kunne utvikle sine arbeider gjennom bl.a. tilbakemelding og veiledning fra lærere og medstudenter. Deler av undervisningen er nettstøttet, i form av videoforelesninger på nett, lærerveiledning og diskusjonsfora via læringsplattformen Canvas, osv

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Mappe
  • Antall arbeidskrav: 7
  • Påkrevde arbeidskrav: 7
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Ulike mappekrav med ulik form og faginnhold.
  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
  • Antall arbeidskrav: 4
  • Påkrevde arbeidskrav: 4
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Arbeidskrav må være gjennomført for å få gå opp til eksamen og ut i praksis. Spesielt for arbeidskrav er at studenten har rett på inntil tre forsøk.Obligatorisk innleveringsoppgave vurderes som gjennomført/ikke gjennomført.

Eksamen

Vurderingsform: Mappevurdering Andel: 100% Varighet: 2 semester Gruppering: Individuell Karakterskala: Bokstavkarakter Hjelpemidler: Vurderingsmappe. 

Skriftlig vurderingsmappe og digital skoleeksamen

Kommentar:Studenten skal fra eksamensmappen velge ut to (2) mappekrav: et individuelt mappekrav og et gruppemappekrav. Studenter på samme basisgruppe skal levere samme gruppemappekrav. Alle gruppemappekrav skal ha et individuelt vedlegg. Høgskolen velger ut to (2) mappekrav: Et individuelt mappekrav og et gruppemappekrav med individuelt vedlegg. Refleksjonsoppgave for hele studieåret.

Studenten får en (1) samlekarakter for vurderingsmappa og skriftlig digital skoleeksamen. Både skriftlig vurderingsmappe og skoleeksamen må være vurdert til bestått for at eksamen skal bli bestått.

Evaluering av emnet

Emnet blir evaluert i samsvar med høgskolens rutiner for kvalitetsarbeid.

• Elektronisk evaluering av undervisningsaktivitet, egen innsats og opplevd læringsutbytte.

• Elektronisk evaluering av informasjon og samarbeid med høgskolen.

• Kvalitetsteam med studenter og lærere.

• Studentene har egne kulltimer, og rapporterer til kullansvarlig. Kullansvarlig deltar jevnlig. Studieleder deltar på kulltimer ved behov.

• Tillitsvalgt har tett samarbeid med kullansvarlig.

• Årlig rapportering.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 05:21:07