Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Emmy Elizabeth Langøy
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- ½ år
VHM710 Vitenskapsteori og forskningsmetode (Høst 2024)
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske posisjoner som positivisme og hermeneutikk. Innholdet i emnet gir studenten grunnlag for å se sammenhengen mellom ulike vitenskapsteoretiske perspektiver, forskningstradisjoner og kunnskaps- og menneskesyn. Videre gis det en innføring i forskningsprosessen, forskningsetikk og utvalgte kvalitative og kvantitative design. I tilknytning til ressursforelesningen arbeider studentene i grupper med kritisk analyse av kvalitative og kvantitative forskningsartikler. Emnet er et basisemne (emne utdypes i del II av master i kliniske hjelperelasjoner for de som tar full master).
Tema
• Vitenskapelige tradisjoner, klinisk forskning og forskningsmetoder innenfor helse- og sosialsektoren
• Sammenheng mellom vitenskapsteoretiske perspektiver og forklaringsmodeller og praksis i habilitering og miljøterapeutisk arbeid
• Kritisk analyse av forskningslitteratur
• Internasjonale, nasjonale og regionale føringer for forskning
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Videreutdanning i habilitering og miljøarbeid
- Master i helse- og sosialfag - Kliniske hjelperelasjoner overfor sårbare grupper
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
VFM001 – Vitenskapsteori og forskningsmetode | 7.5 |
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
• har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske perspektiv og forskningsmetoder for å utøve og videreutvikle habilitering og miljøterapeutisk arbeid
• har kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder for å identifisere og kritisk vurdere kunnskapskilder som er relevante for habilitering og miljøterapeutisk arbeid
Ferdigheter
Kandidaten:
• kan analysere sammenhenger mellom ulike vitenskapsteoretiske posisjoner og menneskesyn, forklaringsmodeller og forskning innen habilitering og miljøterapeutisk arbeid
• kan anvende relevante metoder for å søke vitenskapelig litteratur og kritisk vurdere relevans og kvalitet av ulike kunnskapskilder
Generell kompetanse
Kandidaten:
• kan kommunisere om vitenskapsteoretiske perspektiv og forskningsmetoder
• kan kommunisere, vurdere og analysere forskningsetiske problemstillinger i utvikling og bruk av kunnskap og forskning relatert til fagområdet
• Kan formidle eget fag og forskning i møte med befolkning, samarbeidspartnere og beslutningstakere
• kan bidra til nytenkning og fagutvikling innen sitt fagområde
Undervisnings- og læringsformer
Ressursforelesninger, gruppearbeid og sjølstudier.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppmøte til undervisning
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar: Forelesninger, veiledede refleksjonsgrupper, gruppearbeid, E-læringsressurser og sjølstudier.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen
Bestått / ikke bestått