Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlige:
-
- Cecilie Katrine Utheim Grønvik
- Trude Fløystad Eines
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
VEL200 Tjenestedesign og forbedringsarbeid (Høst 2024)
Om emnet
Emnet gjennomgår hvordan tjenestedesign kan brukes som metodisk tilnærming i utvikling-/forbedring av nye tjenester/ produkt i helse,- og omsorgstjenesten.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse (GSK). Søkere som ikke har GSK og fyller 25 år i søknadsåret, kan søke opptak med grunnlag i realkompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet kan tas som et delemne uten å ha gjennomført foregående delemener. Det er en fordel med erfaring fra helse og omsorgstjenesten.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført emne forventes det at kandidaten:
Kunnskap:
- har bred kunnskap om sentrale begrep innen tjenestedesign
- har bred kunnskap om metodisk tilnærming og faglige verktøy som brukes i tjeneste-/produktutvikling
- kjenner til forskning og utviklingsarbeid knyttet til tjeneste-/produktutvikling i helse- og omsorgstjenesten
Ferdigheter:
- behersker metodisk tilnærming og faglige verktøy som brukes innen tjenestedesign
- anvender faglig kunnskap og relevante resultat fra forsknings- og utviklingsarbeid i begrunnelse i besvarelse av praktiske og/eller teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse:
- har grunnleggende forståelse for hvorfor brukerinvolvering er viktig i utvikling/forbedring av produkt- eller tjenester i helse- og omsorgstjenesten
- viser grunnleggende forståelse for sammenheng mellom innsikt, idegenerering og konseptualisering i utvikling/forbedring av produkt- eller tjenester i helse- og omsorgstjenesten
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, feltarbeid, bruk av visuelle og kreative verktøy, presentasjoner, veiledning, refleksjon, selvstudier og skriftlige innleveringer. Det forventes oppmøte på samlinger. Mellom samlingene må studentene avsette tid til å lese pensum og gjennomføre arbeidskrav.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltagelse på samlingsdager
- To individuelle arbeidskrav må være godkjent for å avlegge eksamen
Eksamen
Vurderingsform: Skriftlig individuell hjemmeeksamen som leveres i Inspera innen oppgitt frist.
Omfang: 3000 ord +/- 10 %
Karakterskala: Bokstavkarakter
Evaluering av emnet
Muntlig evaluering etter hver samling. Digital skriftlig evaluering etter avsluttet emne.