Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Aud Jorun Orøy
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
MAK770 Vitenskapsteori, metode og forskningsetikk (Høst 2024)
Om emnet
Emnet skal gi studenten inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver og metoder relevant for sykepleiefaglig forskning, forskningsetiske normer og retningslinjer for forskning, samt begrepene validitet, reliabilitet og refleksivitet. Innholdet i emnet skal gi studenten grunnlag for å se sammenhengen mellom vitenskapteoretisk perspektiv og valg av forskningsdesign og metode. Emnet skal også gi innsikt kritisk vurdering av kvalitative- og kvantitative forskningsartikler av relevans for avansert klinisk allmennsykepleie.
Emner legger grunnlag for MAK 790 Masteroppgaven, og skal gi studenten styrket kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse til å gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid.
Tema:
Vitenskapsteorietiske perspektiver og metoder i sykepleie- og helsefaglig forskning
Positivisme, fenomenologi og hermeneutikk
Ulike design og metoder i kvalitativ forskning
Ulike design og metoder i kvantitativ forskning
Begrepene validitet, reliabilitet og refleksivitet
Internasjonale, nasjonale og regionale føringer for forskning
Forskningsprosessen
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
MAK 700 Avansert klinisk allmennsykepleie- kunnskapsgrunnlag i et sykepleie- og samfunnsvitenskapelig perspektiv
MAK 710 Patofysiologi ved akutte- og kroniske sykdommer og helseproblemer
MAK 720 Farmakologi og medikamentell behandling ved akutte- og kroniske sykdommer og helseproblemer
MAK 730 Helsehistorie og avansert klinisk helsevurdering
MAK 740 Akutte, ustabile og uavklarte kliniske situasjoner, samt faglig ledelse og koordinering i pasientforløp + klinisk praksis
MAK 750 Helsefremming, forebygging og rehabilitering, samt faglig ledelse og koordinering i pasientforløp + klinisk praksis
MAK 760 Kunnskapsbasert fagutvikling, tjenesteforbedring og innovasjon
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Etter fullført emne forventes det at kandidaten har:
Inngående kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for ulike forskningstradisjoner
Inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori, ulike forskningsdesign og metoder i sykepleiefaglig forskning
Inngående kunnskap om ulike forskningsdesign og metoder i kvalitativ og kvantitativ forskning
Inngående kunnskap om analysemetoder i kvalitative og kvantitative forskning
Bred kunnskap om begrepene validitet, reliabilitet og refleksivitet, samt generalisering og overførbarhet
Inngående kunnskap om forskningsprosessen
Inngående kunnskap om etiske retningslinjer og normer for forskning
Ferdigheter
Etter fullført emne forventes det at kandidaten kan:
Identifisere og beskrive kjennetegn ved ulike vitenskapsteoretiske perspektiver
Analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
Anvende ulike forskningsdesign og metoder i kvalitativ og kvantitativ forskning
Kritisk vurdere styrke og svakheter ved ulike forskningsdesign og metoder
Kritisk vurdere forhold som omhandler validitet, reliabilitet og refleksivitet, generaliserbarhet og overførbarhet i forskning
Formidle fag og forskningsresultat som er relevant for helse- og omsorgstjenesten
Generell kompetanse
Etter fullført emne forventes det at kandidaten kan:
Forstår og anvender vitenskapsteoretisk kunnskap
Anvende kunnskaper og ferdigheter om forskningsetisketiske problemstillinger, valg av metoder samt forskningens relevans og nytteverdi
- Kommunisere og vise faglig og etisk forståelse for forskningsprosessens ulike faser
Undervisnings- og læringsformer
Ressursforelesninger, litteratursøk og bruk av endnote, gruppearbeid, gjennomføre kvalitative intervju, deltakende observasjon og fokusgruppeintervju, analysere data og fremstille resultatene. Designe en kvantitativ studie, gjennomføre statistisk analyse i SPSS og fremstille resultatene.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Obligatorisk arbeidskrav: Øvelser
Antall arbeidskrav: 2
Påkrevde arbeidskrav: 2
Fremmøte: Påkrevd
Kommentar: Metodeøvelser.
Eksamen
Vurderingsform: Hjemmeksamen
Varighet: 2 uker
Gruppering: Individuell
Karakterskala: Bestått/ikke bestått
Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
Evaluering av emnet
Evalueres i Canvas.
Pensum
Legges i Leganto.