Fakta om emnet

Studiepoeng:
16.5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Inger Helen Solheim
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

VPLP15 Fordypningspraksis (Vår 2023)

Om emnet

Faglig fordypning av ulike aktuelle arbeidsområder for vernepleiere

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Emne 20:  Praksis 5 – Fordypningspraksis (Vplp05)                       (10 uker) 15 sp

Kunnskap: Kandidaten

  • har kunnskap om hvordan yrkesutøvere kan påvirke prosesser som har betydning for livssituasjonen til brukere og for egen yrkesutøvelse
  • har kunnskap om praksisplassens organisering, relasjon til og samarbeid med andre tjenestetilbud 

Ferdigheter: Kandidaten

  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan identifisere, reflektere over og håndtere faglige og etiske problemstillinger i sin tjenesteutøvelse gjennom faglig skjønn
  • kan reflektere over egen og andres faglige skjønnsutøvelse
  • kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte
  • kan samhandle med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse

Generell kompetanse: Kandidaten

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis innenfor fagområdet
  • har innsikt i metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap
  • kan planlegge, dokumentere og evaluere tiltak
  • har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
  • kan anvende kunnskap om innovasjon, dokumentasjon og kvalitetssikring

 

Undervisnings- og læringsformer

Det er et mål at studentene i denne praksisperioden skal kunne fordype seg i ett spesielt fagområde. Praksisområdet skal ha vernepleiefaglig relevans. Et sentralt målområde og arbeidskrav i denne perioden er anvendelse av vernepleierens arbeidsmodell på gruppe- eller organisasjonsnivå. Studenten skal utarbeide et forslag til tiltak rettet mot grupper eller rammebetingelser på praksisplassen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
  • Antall arbeidskrav: 3
  • Påkrevde arbeidskrav: 3
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: 1.Fokusplan for praksisperioden2.Samle oversikt over praksisplassens organisering (internt og eksternt), samt en oversikt over aktuell lovverk. Studenten skal videre vise til en oversikt over de ulike profesjoner på praksissted, samt hvilken rolle og funksjon disse innehar (vedlegg til praksisrefleksjonsnotatet) 3.Anvendelse av vernepleierens arbeidsmodell (mappekrav)4.Muntlig informasjon om tiltaket 5.Studentevaluering av praksisperioden i Fronter6.Muntlig studentevaluering av egenfungering og samarbeid i praksis i siste praksisbesøk. 7.Praksisrefleksjon på skolen.

Eksamen

  • Vurderingsform: Kliniske studier
  • Andel: %
  • Varighet: -
  • Gruppering: Individuell
  • Karakterskala: Bestått/ikke bestått
  • Hjelpemidler:
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 06:21:02