Fakta om emnet

Studiepoeng:
28.5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Inger Helen Solheim
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

VPL144 Velferd, organisering, ledelse og samarbeid (Vår 2023–Høst 2023)

Om emnet

         3. STUDIEÅR – HOVEDEMNE:  SAMFUNN OG SAMARBEID                                 

  •   Emne 15:  Vernepleierens Arbeidsmodell – VerA 3
  •   Emne 16:  Helse- og sos.pol. og vernepl. som h. og sos.pol.aktør                                                                                                                                      
  •   Emne 17:  Ledelse og organisering                                                                                                              
  •   Emne 18:  Samhandling og tverrprofesjonelt samarbeid
  •   Emne 19:  Juss og saksbehandling                                                                                                                       
  •   Emne 20:  Praksis 5 – Fordypningspraksis  (10 uker)
  •   Emne 21:  Vitenskapsteori, forskningsmet. og Bacheloroppgave 

 

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

Bestått 2 studieår -120 studiepoeng 

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Emne 15:    Vernepleierens Arbeidsmodell – VerA 3                                      4,5 stp

Kunnskap: Kandidaten

  • har bred kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse
  • har bred kunnskap om problemløsning på individ-, gruppe- og systemnivå gjennom observasjon, utredning, utforsking av verdier, ønsker og livsbetingelser, målutforming, tiltaksutforming og evaluering
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområde gjennom kunnskapsbasert praksis
  • kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid

 

Ferdigheter: Kandidaten

  • kan reflektere over faglig skjønnsutøvelse
  • kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere arbeidsprosesser og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
  • kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg

Generell kompetanse: Kandidaten

  • har innsikt i teorier, prosesser og metoder som kreves for å tilby koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming både selvstendig og i samarbeid med brukere og andre, i tråd med faglige føringer, standarder for kvalitetssikring, etiske krav og retningslinjer
  • kan ivareta brukeres rettssikkerhet i kartleggings- og tiltaksarbeid

 

Emne 16:  Helse- og sosialpolitikk og vernepleieren som helse- og sosialpolitisk aktør                                                                                                                      5 stp

Kunnskap: Kandidaten

  • har kunnskap om helse- og velferdssystemet
  • har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitiske føringer kan påvirke tjenesteutøvelsen og tjenestemottakeres livssituasjon
  • kjenner til politiske og administrative beslutningsprosesser
  • har kunnskap om barn og unges rettigheter
  • har bred kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning
  • kjenner til rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør og premissleverandør i forhold til myndigheter og hjelpeapparat

Ferdigheter: Kandidaten

  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne
  • kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltakelse i alle deler av samfunnslivet og i et livsløpsperspektiv
  • kan anvende faglig kunnskap for å iverksette nødvendige tiltak, og/eller behandling ved sosiale problemer eller henvise videre ved behov
  • ivaretar barn og unges behov for behandling og/eller tjenester, og kan sikre deres medvirkning og rettigheter

Generell kompetanse: Kandidaten

  • har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse, overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
  • kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser
  • kan bidra til selvbestemmelse, medvirkning og empowerment for personer med funksjonsnedsettelser
  • kan kritisk vurdere helse- og sosialpolitiske mål og virkemidler, herunder reformer
  • kunne identifisere, kritisk vurdere og handle i forhold til uheldige konsekvenser av helse- og sosialpolitikk

Emne 17:  Ledelse og organisering                                                                      7stp

Kunnskap: Kandidaten

  • har kunnskap om velferdsstatens strukturer og profesjoner
  • har kunnskap om ulike organisasjonsteoretiske perspektiver og ledelsesperspektiver
  • kjenner til de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester, og logistikktemaer knyttet til organisering og samarbeid
  • har kunnskap om standardiserte pasientforløp/pakkeforløp, og muligheter og begrensninger med disse
  • har kunnskap om hvordan organisering og ledelse kan påvirke tjenesteutøvelse og tjenestetilbud og brukermedvirkning
  • har kjennskap til konfliktforebygging og konfliktløsning
  • har kunnskap om tjenesteinnovasjon og organisasjonsendring; herunder implementering av velferdsteknologi

 

Ferdigheter: Kandidaten

  • kan reflektere over veiledning og ledelse i yrkesutøvelsen
  • kan reflektere over hvordan egen ledelseskompetanse kan utvikles
  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter 
  • kan anvende ulike organisasjonsteoretiske perspektiver for å analysere hvordan tjenesteutøvelse og brukere kan påvirkes av ulike former for organisering av g ledelse av velferdstjenester
  • kan identifisere, kritisk vurdere og handle i forhold til uheldige konsekvenser av organisering av tjenester

 

Generell kompetanse: Kandidaten

  • kan bidra til tjenesteinnovasjon og organisasjonsutvikling
  • kan bidra til systematisk kvalitetsutvikling ved å dokumentere og evaluere tjenesteutforming, både selvstendig og i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører
  • har innsikt i risikovurdering, kan vurdere uønskede hendelser og kjenner metoder for å følge opp dette systematisk gjennom varsling og avvikshåndteringssystemer
  • kan utveksle synspunkter om, og muligheter og utfordringer ved bruk av digitale løsninger på individ- og systemnivå
  • har kunnskap om digital sikkerhet og kan anvende digital kompetanse i utvikling av gode tjenester på systemnivå
  • kan analysere logistiske utfordringer/logistikkutfordringer i helse- og omsorgssektoren

Emne 18:  Samhandling og tverrprofesjonelt samarbeid                                6 stp

Kunnskap: Kandidaten

  • har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og har kunnskap om hvordan språk og kultur påvirker dette
  • har bred kunnskap om anerkjennelse og betydning av anerkjennelse i samarbeid internt og på tvers av fagfelt, profesjoner og sektorer.
  • har kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av virksomheter og nivåer

 

Ferdigheter: Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling og samarbeid
  • kan drøfte samarbeid og samordning i et brukerperspektiv, arbeidstakerperspektiv og organisasjonsperspektiv
  • kan anvende og utvikle individuelle planer i samarbeid med brukere for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester 

 

Generell kompetanse: Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse
  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter 
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom samhandling bidra til utvikling av god praksis innenfor fagområdet

 

Emne 19:  Juss og saksbehandling                                                                  4,5 stp

Kunnskap: Kandidaten

  • har bred kunnskap om konvensjoner, lover og regler for å sikre funksjonshemmedes rettigheter
  • har bred kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning
  • har kunnskap om gjeldende lov- og regelverk og veiledere innen fagområdet, spesielt helse- og omsorgssektoren, utdanning, opplæring og arbeid
  • har kunnskap om barn og unges og samers rettigheter
  • har kunnskap om rettssikkerhet, saksgang, og grunnleggende prinsipper i saksbehandlingsprosesser
  • har kunnskap om vergemål og samtykkekompetanse
  • har kunnskap om tvangslovgivning, spesielt Helse- og omsorgstjenestelovens kapittel 9: «Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med utviklingshemming» og Pasient- og brukerrettighetslovens kapittel 4A: Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelp

Ferdigheter: Kandidaten

  • kan anvende oppdatert kunnskap om lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne
  • kan utføre forsvarlig saksbehandling basert på forvaltningsmessige prinsipper og aktuelt lovverk som ivaretar brukernes rettigheter
  • kan gjøre faglige vurderinger ved utforming av vedtak etter tvangslovgivningen, spesielt Helse -og omsorgstjenestelovens kap 9.
  • er en yrkesutøver som ivaretar barn og unges behov for behandling/tjenester, og kan sikre deres medvirkning og rettigheter 

Generell kompetanse: Kandidaten

  • kan dokumentere og formidle faglige synspunkter knyttet til funksjonshemmedes rettigheter
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til utvikling av faglig forsvarlig praksis og forebygging av tvang
  • kan dokumentere brukeres og pasienters behov og evaluere tiltak og tjenester i tråd med faglige føringer, standarder for kvalitetssikring, etiske krav og retningslinjer

 

Emne 20:  Praksis 5 – Fordypningspraksis (Vplp05)                       (10 uker) 15 sp

Kunnskap: Kandidaten

  • har kunnskap om hvordan yrkesutøvere kan påvirke prosesser som har betydning for livssituasjonen til brukere og for egen yrkesutøvelse
  • har kunnskap om praksisplassens organisering, relasjon til og samarbeid med andre tjenestetilbud 

 

Ferdigheter: Kandidaten

  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan identifisere, reflektere over og håndtere faglige og etiske problemstillinger i sin tjenesteutøvelse gjennom faglig skjønn
  • kan reflektere over egen og andres faglige skjønnsutøvelse
  • kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte
  • kan samhandle med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse

 

Generell kompetanse: Kandidaten

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis innenfor fagområdet
  • har innsikt i metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap
  • kan planlegge, dokumentere og evaluere tiltak
  • har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
  • kan anvende kunnskap om innovasjon, dokumentasjon og kvalitetssikring

 

Emne 21:  Vitenskapsteori, forskningsmetode og bacheloroppgave                 18stp        

Kunnskap: Kandidaten

  • har kunnskap om forskningsmetode samt prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • har kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiv og kan se dette i sammenheng med forskningsmetoder

 

Ferdigheter: Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
  • kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe.

 

Generell kompetanse: Kandidaten

  • har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
  • har innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap

    t i forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap

Undervisnings- og læringsformer

Læringsformene vil variere mellom forelesninger, arbeid med mappekrav (skriftlige oppgaver, individuelt og i gruppe), selvstudier, basisgruppevirksomhet, prosjektarbeid, individuelle arbeidskrav, ferdighetstrening/øvelser, utviklingssamtaler, praksisstudier osv. Gjennom hele året vil studenten kunne utvikle sine arbeider gjennom bl.a. tilbakemelding og veiledning fra lærere og medstudenter (se kap. 8 for detaljer om mappevurdering som eksamensform). Deler av undervisningen er nettstøttet, i form av videoforelesninger på nett, lærerveiledning og diskusjonsfora via læringsplattformen Inspera, osv.

Gruppevirksomhet tillegges stor vekt, og det kreves at studentene arbeider i grupper. Formålet er både økt læring, og å utvikle samarbeidsevne.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Mappe
  • Antall arbeidskrav: 7
  • Påkrevde arbeidskrav: 7
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Ulike mappekrav med ulik faginnhold og form

Eksamen

  • Vurderingsform: Mappevurdering

  • Andel: 100%

  • Varighet: -

  • Gruppering: Individuell

  • Karakterskala: Bokstavkarakter (A - F)

  • Hjelpemidler: Vurderingsmappe. Disposisjon over muntlig presentasjon

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 06:21:02