Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 28.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Inger Helen Solheim
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
VPL144 Velferd, organisering, ledelse og samarbeid (Vår 2023–Høst 2023)
Om emnet
3. STUDIEÅR – HOVEDEMNE: SAMFUNN OG SAMARBEID
- Emne 15: Vernepleierens Arbeidsmodell – VerA 3
- Emne 16: Helse- og sos.pol. og vernepl. som h. og sos.pol.aktør
- Emne 17: Ledelse og organisering
- Emne 18: Samhandling og tverrprofesjonelt samarbeid
- Emne 19: Juss og saksbehandling
- Emne 20: Praksis 5 – Fordypningspraksis (10 uker)
- Emne 21: Vitenskapsteori, forskningsmet. og Bacheloroppgave
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 2 studieår -120 studiepoeng
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Emne 15: Vernepleierens Arbeidsmodell – VerA 3 4,5 stp
Kunnskap: Kandidaten
- har bred kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse
- har bred kunnskap om problemløsning på individ-, gruppe- og systemnivå gjennom observasjon, utredning, utforsking av verdier, ønsker og livsbetingelser, målutforming, tiltaksutforming og evaluering
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområde gjennom kunnskapsbasert praksis
- kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
Ferdigheter: Kandidaten
- kan reflektere over faglig skjønnsutøvelse
- kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere arbeidsprosesser og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
- kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
Generell kompetanse: Kandidaten
- har innsikt i teorier, prosesser og metoder som kreves for å tilby koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming både selvstendig og i samarbeid med brukere og andre, i tråd med faglige føringer, standarder for kvalitetssikring, etiske krav og retningslinjer
- kan ivareta brukeres rettssikkerhet i kartleggings- og tiltaksarbeid
Emne 16: Helse- og sosialpolitikk og vernepleieren som helse- og sosialpolitisk aktør 5 stp
Kunnskap: Kandidaten
- har kunnskap om helse- og velferdssystemet
- har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitiske føringer kan påvirke tjenesteutøvelsen og tjenestemottakeres livssituasjon
- kjenner til politiske og administrative beslutningsprosesser
- har kunnskap om barn og unges rettigheter
- har bred kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning
- kjenner til rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør og premissleverandør i forhold til myndigheter og hjelpeapparat
Ferdigheter: Kandidaten
- kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne
- kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltakelse i alle deler av samfunnslivet og i et livsløpsperspektiv
- kan anvende faglig kunnskap for å iverksette nødvendige tiltak, og/eller behandling ved sosiale problemer eller henvise videre ved behov
- ivaretar barn og unges behov for behandling og/eller tjenester, og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
Generell kompetanse: Kandidaten
- har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse, overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
- kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser
- kan bidra til selvbestemmelse, medvirkning og empowerment for personer med funksjonsnedsettelser
- kan kritisk vurdere helse- og sosialpolitiske mål og virkemidler, herunder reformer
- kunne identifisere, kritisk vurdere og handle i forhold til uheldige konsekvenser av helse- og sosialpolitikk
Emne 17: Ledelse og organisering 7stp
Kunnskap: Kandidaten
- har kunnskap om velferdsstatens strukturer og profesjoner
- har kunnskap om ulike organisasjonsteoretiske perspektiver og ledelsesperspektiver
- kjenner til de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester, og logistikktemaer knyttet til organisering og samarbeid
- har kunnskap om standardiserte pasientforløp/pakkeforløp, og muligheter og begrensninger med disse
- har kunnskap om hvordan organisering og ledelse kan påvirke tjenesteutøvelse og tjenestetilbud og brukermedvirkning
- har kjennskap til konfliktforebygging og konfliktløsning
- har kunnskap om tjenesteinnovasjon og organisasjonsendring; herunder implementering av velferdsteknologi
Ferdigheter: Kandidaten
- kan reflektere over veiledning og ledelse i yrkesutøvelsen
- kan reflektere over hvordan egen ledelseskompetanse kan utvikles
- kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
- kan anvende ulike organisasjonsteoretiske perspektiver for å analysere hvordan tjenesteutøvelse og brukere kan påvirkes av ulike former for organisering av g ledelse av velferdstjenester
- kan identifisere, kritisk vurdere og handle i forhold til uheldige konsekvenser av organisering av tjenester
Generell kompetanse: Kandidaten
- kan bidra til tjenesteinnovasjon og organisasjonsutvikling
- kan bidra til systematisk kvalitetsutvikling ved å dokumentere og evaluere tjenesteutforming, både selvstendig og i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører
- har innsikt i risikovurdering, kan vurdere uønskede hendelser og kjenner metoder for å følge opp dette systematisk gjennom varsling og avvikshåndteringssystemer
- kan utveksle synspunkter om, og muligheter og utfordringer ved bruk av digitale løsninger på individ- og systemnivå
- har kunnskap om digital sikkerhet og kan anvende digital kompetanse i utvikling av gode tjenester på systemnivå
- kan analysere logistiske utfordringer/logistikkutfordringer i helse- og omsorgssektoren
Emne 18: Samhandling og tverrprofesjonelt samarbeid 6 stp
Kunnskap: Kandidaten
- har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og har kunnskap om hvordan språk og kultur påvirker dette
- har bred kunnskap om anerkjennelse og betydning av anerkjennelse i samarbeid internt og på tvers av fagfelt, profesjoner og sektorer.
- har kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av virksomheter og nivåer
Ferdigheter: Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling og samarbeid
- kan drøfte samarbeid og samordning i et brukerperspektiv, arbeidstakerperspektiv og organisasjonsperspektiv
- kan anvende og utvikle individuelle planer i samarbeid med brukere for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester
Generell kompetanse: Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse
- kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom samhandling bidra til utvikling av god praksis innenfor fagområdet
Emne 19: Juss og saksbehandling 4,5 stp
Kunnskap: Kandidaten
- har bred kunnskap om konvensjoner, lover og regler for å sikre funksjonshemmedes rettigheter
- har bred kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning
- har kunnskap om gjeldende lov- og regelverk og veiledere innen fagområdet, spesielt helse- og omsorgssektoren, utdanning, opplæring og arbeid
- har kunnskap om barn og unges og samers rettigheter
- har kunnskap om rettssikkerhet, saksgang, og grunnleggende prinsipper i saksbehandlingsprosesser
- har kunnskap om vergemål og samtykkekompetanse
- har kunnskap om tvangslovgivning, spesielt Helse- og omsorgstjenestelovens kapittel 9: «Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med utviklingshemming» og Pasient- og brukerrettighetslovens kapittel 4A: Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelp
Ferdigheter: Kandidaten
- kan anvende oppdatert kunnskap om lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne
- kan utføre forsvarlig saksbehandling basert på forvaltningsmessige prinsipper og aktuelt lovverk som ivaretar brukernes rettigheter
- kan gjøre faglige vurderinger ved utforming av vedtak etter tvangslovgivningen, spesielt Helse -og omsorgstjenestelovens kap 9.
- er en yrkesutøver som ivaretar barn og unges behov for behandling/tjenester, og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
Generell kompetanse: Kandidaten
- kan dokumentere og formidle faglige synspunkter knyttet til funksjonshemmedes rettigheter
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til utvikling av faglig forsvarlig praksis og forebygging av tvang
- kan dokumentere brukeres og pasienters behov og evaluere tiltak og tjenester i tråd med faglige føringer, standarder for kvalitetssikring, etiske krav og retningslinjer
Emne 20: Praksis 5 – Fordypningspraksis (Vplp05) (10 uker) 15 sp
Kunnskap: Kandidaten
- har kunnskap om hvordan yrkesutøvere kan påvirke prosesser som har betydning for livssituasjonen til brukere og for egen yrkesutøvelse
- har kunnskap om praksisplassens organisering, relasjon til og samarbeid med andre tjenestetilbud
Ferdigheter: Kandidaten
- kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
- kan identifisere, reflektere over og håndtere faglige og etiske problemstillinger i sin tjenesteutøvelse gjennom faglig skjønn
- kan reflektere over egen og andres faglige skjønnsutøvelse
- kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte
- kan samhandle med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse
Generell kompetanse: Kandidaten
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis innenfor fagområdet
- har innsikt i metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap
- kan planlegge, dokumentere og evaluere tiltak
- har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
- kan anvende kunnskap om innovasjon, dokumentasjon og kvalitetssikring
Emne 21: Vitenskapsteori, forskningsmetode og bacheloroppgave 18stp
Kunnskap: Kandidaten
- har kunnskap om forskningsmetode samt prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiv og kan se dette i sammenheng med forskningsmetoder
Ferdigheter: Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe.
Generell kompetanse: Kandidaten
- har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
- har innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap
t i forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap
Undervisnings- og læringsformer
Læringsformene vil variere mellom forelesninger, arbeid med mappekrav (skriftlige oppgaver, individuelt og i gruppe), selvstudier, basisgruppevirksomhet, prosjektarbeid, individuelle arbeidskrav, ferdighetstrening/øvelser, utviklingssamtaler, praksisstudier osv. Gjennom hele året vil studenten kunne utvikle sine arbeider gjennom bl.a. tilbakemelding og veiledning fra lærere og medstudenter (se kap. 8 for detaljer om mappevurdering som eksamensform). Deler av undervisningen er nettstøttet, i form av videoforelesninger på nett, lærerveiledning og diskusjonsfora via læringsplattformen Inspera, osv.
Gruppevirksomhet tillegges stor vekt, og det kreves at studentene arbeider i grupper. Formålet er både økt læring, og å utvikle samarbeidsevne.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Mappe
- Antall arbeidskrav: 7
- Påkrevde arbeidskrav: 7
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar: Ulike mappekrav med ulik faginnhold og form
Eksamen
-
Vurderingsform: Mappevurdering
-
Andel: 100%
-
Varighet: -
-
Gruppering: Individuell
-
Karakterskala: Bokstavkarakter (A - F)
-
Hjelpemidler: Vurderingsmappe. Disposisjon over muntlig presentasjon