Fakta om emnet

Studiepoeng:
2.5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Kjellaug Klock Myklebust
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

VPH722 Utvikling og utøvelse av psykoterapautiske perspektiv 2 (Vår 2023)

Om emnet

Arbeidsmetoden i emne VPH722 Utvikling og utøvelse av psykoterapeutiske perspektiv-2 er refleksjonsgruppedeltakelse. Et hovedmål med Videreutdanning i psykisk helsearbeid er å videreutvikle studentenes relasjonskompetanse. Refleksjonsgrupper med rollespill er en sentral arbeidsmetode i dette. Fokus i gruppene er utvikling og utøvelse av psykoterapeutisk kompetanse gjennom felles refleksjon med utgangspunkt i kliniske samspill. Hva kan man si og gjøre for å skape en åpen dialog med mennesker med psykiske lidelser? En tilstreber en tverrfaglig sammensetning av gruppene og at deltakerne gjerne har ulik praksisbakgrunn. De fleste av studentene er ansatte i første- og andrelinjetjenester i løpet av studietiden. Dette gir gode muligheter til å integrere og kombinere eksempler fra praksis med det teoretiske lærestoffet. Det er studentene som har ansvaret for å ha med klinisk materiale til gruppetimene og ha gjennomgått aktuell litteratur på forhånd. Refleksjonsgruppene vil fungere rettledende og fylle rommet mellom praksis og teori. Deltakelse på refleksjonsgruppemøtene er obligatorisk og gruppene fungerer som faste enheter over to studieår.

Sentrale temaer som blir behandlet er:

  • Kommunikasjonsbegreper og teori fra familieterapitradisjonen med særlig vektlegging av andre ordens systemisk forståelse.
  • Åpne reflekterende prosesser i et språk- og samtaleperspektiv og nettverksperspektiv.
  • Systemisk intervjumetodikk.
  • Genogram og nettverkskart.
  • Ulike psykoterapeutiske behandlingsperspektiver med særlig vektlegging av selvpsykologi, personsentrert psykoterapi, kognitiv terapi og andre ordens systemisk terapi.
  • Brukerperspektivet /brukermedvirkning.
  • Etiske dilemma.

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Videreutdanning i psykisk helsearbeid utgjør en sammenhengende enhet bestående av 9 emner, som totalt sett gir 60 studiepoeng. Emne VPH 722 kan derfor ikke tas som et separat emne, men må sees i sammenheng med de andre emnene (VPH 720 -VPH 727).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kandidaten kan etter fullført emne:

  • Redegjøre for hvordan informasjon overføres og skaper mening.
  • Beskrive sammenhenger mellom relasjon, språk og kontekst.
  • Beskrive hvordan kommunikasjons- og samspillforståelse nedfelles og vektlegges i de ulike behandlingsperspektivene, og kunne anvende dette i et terapeutisk samspill.
  • Beskrive hovedforskjellene på første og andre ordens terapeutposisjon, og vise at denne kunnskapen får kliniske konsekvenser.
  • Anvende basale ferdigheter i systemisk intervjumetodikk.
  • Beskrive reflekterende prosesser.
  • Utarbeide genogram og nettverkskart og benytte disse i terapeutiske relasjoner.
  • Redegjøre for ulike psykoterapeutiske behandlingsperspektiver og knytte disse til kliniske situasjoner.
  • Initiere en dialog, med basis i ulike psykoterapeutiske perspektiv, som ivaretar brukeren og pårørende, og som kan åpne for ny vekst og utvikling.
  • Beskrive ulike psykoterapeutiske perspektiver og behandlingsmodeller knyttet til psykiske lidelser.

Undervisnings- og læringsformer

Refleksjonsruppene skal møtes minimum 5 ganger a 5 timer per semester (mellom ukes-samlingene). Veileder skal være tilstede på 4 av samlingene a 2,5 timer.

Innhold og arbeidsmetoder i refleksjonsgruppe-samlingene:

Del 1: Gjennomgang av sentrale begreper innenfor det valgte psykoterapeutiske perspektivet. I denne prosessen forventes det at studentene er aktive i dialog sammen med hverandre, og sammen med veileder. Det forutsettes at både student og veileder er forberedt i det aktuelle psykoterapeutiske perspektivet. Hjelpemidler som notater, støtteark fra forelesninger og pensumlitteratur kan brukes i gruppesamlinga.

Del 2: Rollespill med utgangspunkt i case/ situasjonsbeskrivelse der en forsøker å anvende spørsmål fra valgte psykoterapeutiske perspektiv. Studentene veksler på å ha brukerrolle, pårørenderolle, terapeutrolle og observatørrolle.

Veileder skal tilføre praktisk – klinisk kunnskap om de sentrale behandlingsretningene, fremme refleksjon og tydeliggjøre studentenes læringsforutsetninger.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav: 5
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Det skal skrives referat fra hver gruppesamling. Referatene leveres i egen mappe for refleksjonsgruppa. Veileder skal godkjenne/ikke-godkjenne referatet. Referentrollen går på omgang mellom studentene i gruppen.
  • Obligatorisk arbeidskrav: Øvelser
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav:
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Det er forventet at studenten aktivt deltar i rollespill og refleksjoner på refleksjonsgruppemøtene som en del av å få bestått refleksjonsgruppe.Veileder er pålagt å vurdere hver enkelt students innsats i form av forberedelse til, og aktiv deltakelse på hvert gruppemøte.
  • Obligatorisk arbeidskrav: Seminar-/samlingsdeltagelse
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav:
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Deltakelse på refleksjonsgruppene er obligatorisk.

Eksamen

  • Vurderingsform: Hjemmeeksamen
  • Andel: %
  • Varighet: semester
  • Gruppering: Individuell
  • Karakterskala: Bestått/ikke bestått
  • Hjelpemidler:

Pensum

Pensumliste utdeles ved semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 06:21:02