Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Helene Hoemsnes
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

VBU731 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (Vår 2023)

Om emnet

  • Kommunikasjon og samspill i et utviklingsperspektiv – tilknytning og selvdannelse.
  • Forebyggende og helsefremmende psykososialt arbeid med barn og unge.
  • Yrkesferdigheter knyttet til å styrke barn, unge og deres familier til initiativ og medvirkning.
  • Psykososial beskyttelse og risiko.
  • Perspektiver på barndom, ungdom og kultur – om oppvekstsvilkår, utviklingshistorie, identitetsdannelse, gruppetilhørighet, kropp, kjønn og seksualitet.
  • Barn og ungdom som lever i disharmoniske familier.
  • Barn og ungdom som lever i familier med alvorlige psykiske lidelser, familier med vold eller rusproblematikk, omsorgssvikt.
  • Migrasjon og psykisk helse.
  • Behovs – og brukerstyrt tjenesteutvikling som understøtter barn, ungdom og pårørendes kompetanser og ressurser.

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten skel etter fullført emne:

Kunnskaper:

  • ha inngående kjennskap til perspektiver på barndom, ungdom og oppvekstvilkår
  • ha avansert kunnskap om barn og unges kognitive, sosiale og emosjonelle utvikling
  • ha inngående kunnskap om beskyttelsesfaktorer og risikofaktorer som kan påvirke barns utvikling
  • ha omfattende kunnskap om reaksjoner og uttrykk for psykososiale utfordringer hos barn og unge

Ferdigheter:

  • kunne analysere faglige problemstillinger historiekritisk og reflektert i forhold til ulike perspektiver på normalitet og normalutvikling hos barn, ungdom og unge voksne og deres nærmiljø
  • kunne vise helhetlig forståelse for barn og ungdoms psykiske helse og kunne identifisere tegn på psykososiale problemer og psykisk uhelse
  • kunne anvende kunnskap om psykososial helse til å formulere og strukturere faglige resonnementer
  • kunne etablere helsefremmende og mestringsskapende relasjoner med barn, unge samt deres familie og nettverk

Generell kompetanse:

  • anvende kunnskap om helsefremmende arbeid overfor barn, ungdom, unge voksne og deres familier
  • anvende kunnskaper og ferdigheter på nye måter for å initiere og bidra til helhetlige og samhandlende tjeneste tilbud til barn, ungdom, unge voksne og familier 
  • vise forståelse for, og kunnskap om, grunnleggende vilkår for å fremme og videreutvikle barn og ungdoms evner til å mestre livskriser og psykososiale belastninger
  • kunne reflektere kritisk over barn og unges psykososiale helse knyttet til eget arbeid, og i samarbeid med andre instanser/profesjoner

 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, nettstudier, veiledningsgrupper, spesifiserte arbeidskrav og selvstudie.

Eksamen

  • Vurderingsform: Hjemmeeksamen
  • Andel: 100%
  • Varighet: semester
  • Gruppering: Individuell
  • Karakterskala: Bokstavkarakter (A - F)
  • Hjelpemidler:

Evaluering av emnet

Evalueres i Canvas.

Pensum

Pensumoversikt

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 07:20:58