Fakta om emnet

Studiepoeng:
5.5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Ragnhild Sættem
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

VPH723 Kliniske studier (Høst 2023–Vår 2024)

Om emnet

ALTERNATIV 1. KLINISK PRAKSIS

Studentene skal i 3. semester gjennomføre 7 ukers veiledede kliniske/brukerrettede studier med 30 timer i gjennomsnitt pr. uke ved ett praksissted. 1 av disse ukene kan studenten benytte til hospitering, men bare hvis de 6 øvrige praksisukene blir avviklet sammenhengende. All hospitering må være innen feltet psykisk helsearbeid og være dokumentert for å bli godkjent. Studietid pr. uke utgjør 40 timer hvorav 30 timer er praksistid. Det forutsettes at studenten ikke har et arbeidsforhold, eller nylig har hatt et arbeidsforhold, ved det aktuelle stedet klinisk praksis skal gjennomføres.

ALTERNATIV 2. KlINISK UTVIKLINGSPROSJEKT PÅ EGEN ARBEIDSPLASS
Som alternativ til ordinær klinisk praksis har studenten mulighet til å gjennomføre 7 ukers klinisk utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass. Det forutsettes da at studenten fritas fra alle ordinære arbeidsoppgaver slik at praksisperioden i sin helhet dedikeres til det kliniske utviklingsprosjektet. Arbeidsplassens ledelse må være innforstått med ovennevnte og være villig til å legge forholdene til rette for at et vellykket utviklingsprosjekt skal la seg gjennomføre. Studietiden per uke utgjør 40 timer og skal i sin helhet brukes til det kliniske utviklingsprosjektet.

Klinisk utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass skal bidra til faglig kunnskapsutvikling med relevans for kolleger, brukere, pårørende/ nettverk eller ulike systemer/ samarbeidspartnere aktuelle for arbeidsplassen. Klinisk utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass skal være utformet i tilknytning til minimum to læringsutbytter for VPH 723. Studenten skal i samarbeid med ledelsen, ansatte og brukere ved sin arbeidsplass innhente opplysninger om arbeidsplassens behov for kunnskapsutvikling og forbedring i forhold til ovennevnte læringsutbytter. Med dette som bakteppe skal studenten ferdigstille en prosjektskisse (maks 1500 ord) som skal levers fagansvarlig ved videreutdanningen i psykisk helsearbeid og ledelsen ved arbeidsplassen medio 2. semester. Prosjektskissen skal godkjennes både av høgskolen og av ledelsen ved den aktuelle arbeidsplassen.

Høgskolen oppnevner veileder, og det gis inntil en time veiledning i tilknytning til prosjektskissen i 2. semester. I 3. semester gis det inntil 4 timers veiledning i løpet av de 7 ukene prosjekt-perioden varer.

Økonomi:
Studentene må selv dekke eventuelle ekstraordinære utgifter (reise- og boutgifter) i forbindelse med praksis eller klinisk utviklingsprosjekt.

Sentrale tema for dette emnet (gjelder både alternativ 1 og 2):

  • Videreføring av tema fra VPH 720:
    • Åpne reflekterende prosesser i et språk- og samtaleperspektiv og nettverksperspektiv.
    • Systemisk intervjumetodikk.
    • Sammenhenger mellom kommunikasjon og psykopatologi.
    • Sammenhenger mellom kommunikasjon/samspillforståelse og behandlingsperspektiv.
    • Ulike psykoterapeutiske behandlingsperspektiver med særlig vektlegging av selvpsykologi, personsentrert psykoterapi, kognitiv terapi og andre ordens systemisk terapi.
    • Brukererfaringer og brukerperspektiv.
    • Etiske refleksjoner.
  • Forståelse og behandlingsmetoder av mennesker med: seksuelle overgrep, spiseforstyrrelser, rusavhengighet, selvskadingsproblematikk, aggresjons- og voldsproblematikk, selvmordsproblematikk, personlighetsforstyrrelser.
  • Psykisk helse og migrasjon.
  • Bevisstgjøring av personlig og faglig kompetanse.
  • Bevisstgjøring av egen rolle i samhandling med brukere.

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Videreutdanning i psykisk helsearbeid utgjør en sammenhengende enhet bestående av 9 emner, som totalt sett gir 60 studiepoeng. For å kunne ta emne VPH 723 må studiens basisemner være bestått (emnene VPH 720 - VPH 722), videre må dette emnet sees i sammenheng med de andre emnene for studiets andre år (VPH 724 - VPH 727).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kandidaten kan etter fullført emne:

  • Identifisere forbindelser mellom eget fag og egne personlige livs- og arbeidserfaringer og psykoterapeutiske behandlingsperspektiver.
  • Anvende og utvikle egen kreativitet og fleksibilitet i kliniske situasjoner.
  • Anvende familie- og nettverkssentrerte tilnærminger.
  • Kritisk analysere kliniske kontekster med ulike krav til tvang, kontroll og assistanse.
  • Anvende kunnskap om kommunikasjon i samspill med mennesker:
    • hvor temaer som seksuelle overgrep, spiseforstyrrelser, aggresjons- og voldsproblematikk, selvmordsproblematikk, rusavhengighet, personlighetsforstyrrelser og psykose er sentrale.
    • med biologisk betingede kommunikasjonsproblem.
    • med utfordringer knyttet til migrasjon.
    • i ansvarsgrupper og nettverksmøter.
  • Utrede, systematisere, identifisere og dokumentere behov, i tillegg til å gjennomføre og evaluere tiltak.
  • Utføre sitt arbeid med solid etisk og juridisk forankring.
  • Anvende psykoterapeutiske behandlingsperspektiver på en etisk forsvarlig måte i kliniske situasjoner.
  • Redegjøre for ulike forklaringsmodeller (biologiske, psykologiske, psykososiale) på psykisk helse og hvordan disse forklaringsmodellene henger sammen med ulike behandlingsperspektiver.
  • Evaluere utfordrende kliniske samspillsituasjoner med tanke på å identifisere hindringer i ens egen tilnærmingsmåte, eller andre i organisasjonens tilnærminger. Og med basis i psykoterapeutiske tilnærmingsmåter finne alternativer som kan åpne opp for vekstfremmende samspill.
  • Anvende psykoterapeutiske perspektiver i dialoger med brukere og pårørende som ivaretar deres autonomi og fremmer brukermedvirkning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav: 1
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: VED ORDINÆR KLINISK PRAKSIS:1: Veiledningskontrakt: Studenten skal skriftlig formulere mål ut fra hvilke læringsutbytter som synes aktuelle for det valgte praksisstedet. Målene skal dekke områder i læringsutbyttene for emne VPH723. Videre skal det gis en beskrivelse av hvordan hun/han tenker seg at disse målene kan nås. Disse beskrivelsene gjennomgås sammen med, og godkjennes av veileder og lærer senest 2 uker etter oppstart i klinisk praksis.2. Refleksjonsrapport: Refleksjonsrapporten skal ha fokus på en konkret klinisk situasjon fra praksis. Begreper hentet fra psykoterapeutiske perspektiver brukes for å forstå det som skjedde i situasjonen eller til å åpne opp for alternative, forståelser, handlinger og dialoger.Høgskolen skal ha mottatt refleksjonsrapporten innen to uker etter at klinisk praksis er avsluttet. Rapporten må ikke overstige 1500 ord. Studenten skal ivareta konfidensialitet. Rapporten evalueres til bestått/ ikke bestått i lys av læringsutbyttene for emne VPH723.VED KLINISK UTVIKLINGSPROSJEKT PÅ EGEN ARBEIDSPLASS:1. Studenten skal i samarbeid med ledelsen, ansatte og brukere ved sin arbeidsplass innhente opplysninger om arbeidsplassens behov for kunnskapsutvikling og forbedring i forhold til ett eller flere ovennevnte læringsutbytter. Med dette som bakteppe skal studenten ferdigstille en prosjektskisse (maks 1500 ord) som skal leveres fagansvarlig ved videreutdanningen i psykisk helsearbeid og ledelsen ved arbeidsplassen medio 2. semester. Prosjektskissen skal godkjennes både av høgskolen og av ledelsen ved den aktuelle arbeidsplassen.2. Studenten skal innen to uker etter endt prosjektperiode levere en individuell oppgave i form av en prosjektrapport. Prosjektrapporten skal leveres inn til høgskolen og til arbeidsplassen to uker etter endt praksisperiode. Prosjektrapporten skal inneholde:o Presentasjon av arbeidsplasseno Problemområde / området med utviklingspotensialo Formål for utviklingsprosjekteto Forankringsgrunnlaget hos ledelsen, ansatte og brukereo Teoretiske perspektivero Metoder brukt (intervjuer, møter, litteratursøk, dialogkonferanse, undervisning, samarbeid med ledelse, ansatte og brukere, utvikling av plandokumenter etc.)o Resultatero Aktuell litteratur og forskning på områdeto Videre arbeid med utviklingsprosjektetStudenten skal ivareta konfidensialitet. Rapporten må ikke overstige 4000 ord. Rapporten evalueres til bestått/ ikke bestått i lys av læringsutbyttene for emne VPH723.
  • Obligatorisk arbeidskrav: Kliniske studier
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav:
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar:

Eksamen

  • Vurderingsform: Kliniske studier
  • Andel: %
  • Varighet: semester
  • Gruppering: Individuell
  • Karakterskala: Bestått/ikke bestått
  • Hjelpemidler: -
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 06:20:55