Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Kristin Skei
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

SYH150 Grunnleggende sykepleie (Høst 2023)

Om emnet

  • Sykepleiens historie

  • Sentrale sykepleieteoretikere

  • Grunnleggende yrkesetikk, menneskesyn og estetikk

  • Sykepleierens funksjon ved ivaretakelse av menneskets grunnleggende behov

  • Helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende sykepleie

  • Sykepleiedokumentasjon

  • Mestring, kommunikasjon og veiledning

  • Helsejuss: taushetsplikt og opplysningsplikt

  • Kunnskapsbasert praksis og formidling etter gjeldende retningslinjer for akademisk

  • skriving

  • Kvalitativ metode

  • Generell hygiene og smittevern

  • Personlig hygiene

  • Vitale tegn

  • Grunnleggende systematisk klinisk undersøkelse og vurdering

  • ABCDE, NEWS

  • Aktivitet

  • Ergonomi og forflytning

  • Kateterisering

  • Måltid

  • Munnhygiene

  • Hjerte-lunge-redning med og uten hjertestarter

  • Sår

  • Kommunikasjon og samhandling

  • Etikk, taushetsplikt, estetikk og skikkethet

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • Har kunnskap om sykepleierens historiske utvikling og dens betydning for profesjonsog tjenesteutøvelse

  • Har kunnskap om sentrale sykepleieteoretikere sin betydning for utvikling av sykepleiefaget

  • Har kunnskap om yrkesetikk, sentrale verdier og begreper i sykepleie

  • Har kunnskap om menneskets grunnleggende behov

  • Har kunnskap om sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende,rehabiliterende, veiledende og lindrende funksjon

  • Har kunnskap om personsentrert sykepleie, mestring, veiledning og kommunikasjon

  • Har kunnskap om betydningen av å dokumentere sykepleie i daglig arbeid

  • Har kunnskap om sykepleie til pasienter med svikt i evnen til å ivareta sine grunnleggende behov

  • Har kunnskap om betydning av kultur- og språkbakgrunn for sykdomsforståelse og likeverdige tjenester

  • Har kunnskap om aktuelt lovverk for kommunehelsetjenesten

  • Har kunnskap om kvalitativ metode og akademisk skriving

  • Har kunnskap om menneskets grunnleggende behov i fagutøvelse

  • Har kunnskap om sykepleie til pasienter med svikt i evnen til å ivareta sine grunnleggende behov

  • Har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy for vurdering av pasientens helsetilstand

  • Har kunnskap om hjerte-lungeredning med og uten hjertestarter

  • Har kunnskap om generell hygiene og smittevern i fagutøvelsen

  • Har kunnskap om ergonomi i fagutøvelsen

  • Har kunnskap om kommunikasjon og samhandling

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • Kan anvende kunnskap om ulike veiledningsmetoder i møte med medstudenter i gruppearbeid og andre studentaktive metoder

  • Kan formidle kunnskap muntlig og skriftlig etter gjeldende retningslinjer

  • Kan identifisere og anvende forskningsbasert kunnskap

  • Anvender faglig og teoretisk kunnskap om sykepleie og kunnskap fra naturvitenskapelige emner i utførelsen av praktiske ferdigheter

  • Kan anvende verktøy for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak

  • Kan ivareta hygieniske prinsipper

  • Deltar aktivt i veiledningsprosesser

  • Reflekterer og vurderer over egen innsats i de studentaktive metodene

  • Anvender sykepleieprosessen for å ivareta pasientenes grunnleggende behov

  • Anvender personsentrert sykepleie i fagutøvelsen

  • Anvender kunnskap for å utøve hjerte-lungeredning med og uten hjertestarter

  • Reflekterer over egen evne til å kommunisere og samhandle med "pasienter/brukere" i rollespill og simulering, medstudenter og lærere

  • Kandidaten kan veilede seg selv og medstudenter i ulike prosedyrer, samt bli veiledet av medstudenter og lærere i ulike prosedyrer

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Har innsikt i menneskesyn, aktuelt lovverk og sykepleiens yrkesetiske retningslinjer

  • Har innsikt i planlegging, gjennomføring og vurdering av sykepleiebehovet til mennesker med ulik kulturbakgrunn

  • Kan arbeide selvstendig og sammen med medstudenter for å oppnå læringsutbyttene

  • Kjenner til etiske utfordringer ved utøvelse av sykepleie knyttet til pasientenes grunnleggende behov

  • Forbereder seg innfor hver ferdighetstrening og simulering

  • Overholder taushetsplikten og behandler sine medstudenter med respekt

  • Reflektere over kunnskap om samhandling og utvikling av relasjoner mellom mennesker

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger

  • Selvstudier

  • Studentaktive læringsmetoder

  • Obligatoriske forberedelser

  • Praktiske øvelser

  • Simulering og ferdighetstrening

  • Veiledning og refleksjon

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

 

  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppmøte til undervisning 

  • Antall arbeidskrav: 

  • Påkrevde arbeidskrav: 

  • Fremmøte: Påkrevd 

  • Kommentar: 70% tilstedeværelse i teoriundervisning 

 

  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r) 

  • Antall arbeidskrav: 6 

  • Påkrevde arbeidskrav: 6 

  • Fremmøte: Påkrevd 

  • Kommentar: Godkjente arbeidskrav 

 

  • Obligatorisk arbeidskrav: Simulering og ferdighetstrening 

  • Antall arbeidskrav: 8 

  • Påkrevde arbeidskrav: 8 

  • Fremmøte: Påkrevd 

  • Kommentar: Krav til forberedelse og 100% tilstedeværelse til ferdighetstrening 

Eksamen

  • Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen

  • Andel: 100%

  • Varighet: 4 Timer

  • Gruppering: Individuell

  • Karakterskala: A - F

  • Hjelpemidler: Studenter som følger et emne/undervisning som ikke går på deres morsmål,gis anledning til å bruke tospråklige ordbøker ved skriftlig skoleeksamen. Ordboka skal være i papirutgave og originalinnbundet

Pensum

Klikk her for pensumoversikt

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 07:20:51