Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Kristin Skei
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
SYH150 Grunnleggende sykepleie (Høst 2023)
Om emnet
-
Sykepleiens historie
-
Sentrale sykepleieteoretikere
-
Grunnleggende yrkesetikk, menneskesyn og estetikk
-
Sykepleierens funksjon ved ivaretakelse av menneskets grunnleggende behov
-
Helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende sykepleie
-
Sykepleiedokumentasjon
-
Mestring, kommunikasjon og veiledning
-
Helsejuss: taushetsplikt og opplysningsplikt
-
Kunnskapsbasert praksis og formidling etter gjeldende retningslinjer for akademisk
-
skriving
-
Kvalitativ metode
-
Generell hygiene og smittevern
-
Personlig hygiene
-
Vitale tegn
-
Grunnleggende systematisk klinisk undersøkelse og vurdering
-
ABCDE, NEWS
-
Aktivitet
-
Ergonomi og forflytning
-
Kateterisering
-
Måltid
-
Munnhygiene
-
Hjerte-lunge-redning med og uten hjertestarter
-
Sår
-
Kommunikasjon og samhandling
-
Etikk, taushetsplikt, estetikk og skikkethet
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
-
Har kunnskap om sykepleierens historiske utvikling og dens betydning for profesjonsog tjenesteutøvelse
-
Har kunnskap om sentrale sykepleieteoretikere sin betydning for utvikling av sykepleiefaget
-
Har kunnskap om yrkesetikk, sentrale verdier og begreper i sykepleie
-
Har kunnskap om menneskets grunnleggende behov
-
Har kunnskap om sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende,rehabiliterende, veiledende og lindrende funksjon
-
Har kunnskap om personsentrert sykepleie, mestring, veiledning og kommunikasjon
-
Har kunnskap om betydningen av å dokumentere sykepleie i daglig arbeid
-
Har kunnskap om sykepleie til pasienter med svikt i evnen til å ivareta sine grunnleggende behov
-
Har kunnskap om betydning av kultur- og språkbakgrunn for sykdomsforståelse og likeverdige tjenester
-
Har kunnskap om aktuelt lovverk for kommunehelsetjenesten
-
Har kunnskap om kvalitativ metode og akademisk skriving
-
Har kunnskap om menneskets grunnleggende behov i fagutøvelse
-
Har kunnskap om sykepleie til pasienter med svikt i evnen til å ivareta sine grunnleggende behov
-
Har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy for vurdering av pasientens helsetilstand
-
Har kunnskap om hjerte-lungeredning med og uten hjertestarter
-
Har kunnskap om generell hygiene og smittevern i fagutøvelsen
-
Har kunnskap om ergonomi i fagutøvelsen
-
Har kunnskap om kommunikasjon og samhandling
Ferdigheter
Kandidaten
-
Kan anvende kunnskap om ulike veiledningsmetoder i møte med medstudenter i gruppearbeid og andre studentaktive metoder
-
Kan formidle kunnskap muntlig og skriftlig etter gjeldende retningslinjer
-
Kan identifisere og anvende forskningsbasert kunnskap
-
Anvender faglig og teoretisk kunnskap om sykepleie og kunnskap fra naturvitenskapelige emner i utførelsen av praktiske ferdigheter
-
Kan anvende verktøy for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak
-
Kan ivareta hygieniske prinsipper
-
Deltar aktivt i veiledningsprosesser
-
Reflekterer og vurderer over egen innsats i de studentaktive metodene
-
Anvender sykepleieprosessen for å ivareta pasientenes grunnleggende behov
-
Anvender personsentrert sykepleie i fagutøvelsen
-
Anvender kunnskap for å utøve hjerte-lungeredning med og uten hjertestarter
-
Reflekterer over egen evne til å kommunisere og samhandle med "pasienter/brukere" i rollespill og simulering, medstudenter og lærere
-
Kandidaten kan veilede seg selv og medstudenter i ulike prosedyrer, samt bli veiledet av medstudenter og lærere i ulike prosedyrer
Generell kompetanse
Kandidaten
-
Har innsikt i menneskesyn, aktuelt lovverk og sykepleiens yrkesetiske retningslinjer
-
Har innsikt i planlegging, gjennomføring og vurdering av sykepleiebehovet til mennesker med ulik kulturbakgrunn
-
Kan arbeide selvstendig og sammen med medstudenter for å oppnå læringsutbyttene
-
Kjenner til etiske utfordringer ved utøvelse av sykepleie knyttet til pasientenes grunnleggende behov
-
Forbereder seg innfor hver ferdighetstrening og simulering
-
Overholder taushetsplikten og behandler sine medstudenter med respekt
-
Reflektere over kunnskap om samhandling og utvikling av relasjoner mellom mennesker
Undervisnings- og læringsformer
-
Forelesninger
-
Selvstudier
-
Studentaktive læringsmetoder
-
Obligatoriske forberedelser
-
Praktiske øvelser
-
Simulering og ferdighetstrening
-
Veiledning og refleksjon
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Obligatorisk arbeidskrav: Oppmøte til undervisning
-
Antall arbeidskrav:
-
Påkrevde arbeidskrav:
-
Fremmøte: Påkrevd
-
Kommentar: 70% tilstedeværelse i teoriundervisning
-
Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
-
Antall arbeidskrav: 6
-
Påkrevde arbeidskrav: 6
-
Fremmøte: Påkrevd
-
Kommentar: Godkjente arbeidskrav
-
Obligatorisk arbeidskrav: Simulering og ferdighetstrening
-
Antall arbeidskrav: 8
-
Påkrevde arbeidskrav: 8
-
Fremmøte: Påkrevd
-
Kommentar: Krav til forberedelse og 100% tilstedeværelse til ferdighetstrening
Eksamen
-
Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen
-
Andel: 100%
-
Varighet: 4 Timer
-
Gruppering: Individuell
-
Karakterskala: A - F
-
Hjelpemidler: Studenter som følger et emne/undervisning som ikke går på deres morsmål,gis anledning til å bruke tospråklige ordbøker ved skriftlig skoleeksamen. Ordboka skal være i papirutgave og originalinnbundet