Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Signe Gunn Julnes
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
AKS706 Avansert klinisk sykepleie - Kunnskapsbasert fagutvikling, tjenesteforbedring og innovasjon (Vår 2022)
Om emnet
Emnet skal gi studenten inngående kunnskap om endringsteori, endringsledelse og implementeringsteori, samt hvordan involvere pasient/bruker- og pårørende i forskning og/eller kvalitetsforbedringsarbeid. Sentralt i emnet er tema som faglig ledelse, vurdering av pasientsikkerhet, bruk av velferdsteknologi og medisinsk teknisk-utsyr, samt relevante metoder for kunnskapsbasert fagutvikling, tjenesteforbedring, innovasjon og forskning.
Sammen med MAKS 700 – 705 legger emnet grunnlag for at studenten kan analysere faglige og etiske problemstillinger innenfor eget fagområde, samt identifisere-, initiere-, lede- og/eller delta i kvalitetsforbedringsarbeid på egen arbeidsplass
Tema
Helsepolitikk, ressurser og prioritering:
- Lovverk og styringsdokumenter
- Ressurser, prioritering og nytenkning
Faglig ledelse
- Ansvar, makt og myndighet
- Kunnskapsbasert fagutvikling
- Kvalitetsarbeid, pasientsikkerhet og veiledning
Endringsarbeid, nytenkning og kvalitetsarbeid i klinisk praksis:
- Pasient/bruker- og pårørendemedvirkning
- Endringsteori og endringsledelse
- Metoder for kunnskapsbasert fagutvikling, tjenesteforbedring og innovasjon
- Implementeringsteori
Dialogen som redskap for å fremme samarbeid og samhandling
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Etter fullført emne forventes det at kandidaten har:
- Har avansert kunnskap om pasientsikkerhet, faglig ledelse og veiledning i arbeid med tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser
- Inngående kunnskap om prinsipper for kunnskapsbasert fagutvikling, samt metoder for systematisk innhenting, vurdering og implementering av ny kunnskap på individ og systemnivå
- Har inngående kunnskap om brukermedvirkning i forskning, utviklings- og forbedringsarbeid
- Inngående kunnskap om prioriteringer av helsehjelp i lys av nytte og tilgjengelige ressurser
Ferdigheter
Etter fullført emne forventes det at kandidaten kan:
- Anvende relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap i fagutvikling og kvalitetsforbedringsarbeid
- Kan anvende relevante metoder for å vurdere pasientsikkerhet og behov for forbedring av tjenesten
- Kan gjennomføre utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid med utgangspunkt i relevant fag- og forskningskunnskap, bruker- og erfaringskunnskap
Generell kompetanse
Etter fullført emne forventes det at kandidaten kan:
- Anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å implementere kunnskapsbasert praksis for å oppnå kvalitet på helsetjenesten
- Delta i relevant innovasjons- og forskningsarbeid for å bedre kommunale helse- og omsorgstjenester til pasienter/brukere
- Vurdere og bidra til at implementering av velferdsteknologi er faglig forsvarlig, og til forsvarlig bruk av medisinsk teknisk utstyr i samarbeid med pasient/bruker og pårørende
- Kommunisere om utfordringer knyttet til prioritering av helsehjelp, i forhold tilgjengelige ressurser og nytteverdi av fagutvikling
Undervisnings- og læringsformer
- Ressursforelesninger og gruppearbeid
Eksamen
- Vurderingsform: Hjemmeeksamen
- Andel: %
- Varighet: -
- Gruppering: Gruppe
- Karakterskala: Bestått/ikke bestått
- Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler