Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
VPLP04 Praksis med utviklingshemmede (Høst 2022)
Om emnet
Praksis med mennesker med utviklingshemning
- Målrettet miljøarbeid
- Anvendelse av arbeidsmodellen
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført første studieår
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Emne 13: Praksis 4 – Mennesker med utviklingshemming (Vplp04) (15p/10 u)
Kunnskap: Kandidaten
· har kunnskap om rammene for bruk av tvang og makt, og kan gjøre rede for rettssikkerhetsmessige og etiske hensyn som særskilt bør vurderes i arbeid med krevende atferd
· har oversikt over aktuelt lovverk og praksisplassens plassering i det offentlige systemet
Ferdigheter: Kandidaten
· kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak
· kan anvende Vernepleierens Arbeidsmodell (VerA) i habiliteringsprosessen
· har erfaring med brukermedvirkning og myndiggjøring i samvær med bruker
· kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte
· har ferdigheter i å tilrettelegge for læring, trivsel og livskvalitet
· viser evne til kommunikasjon og samarbeid, og til å etablere tillitsforhold, med brukeren for å oppnå størst mulig grad av trivsel, velferd og livskvalitet
· viser evne til kommunikasjon og samhandling med brukerens familie, pårørende og nærmiljø
· kan reflektere over egen yrkesutøvelse, og justere den under veiledning
· viser respekt for andre profesjoners kompetanse og ser viktigheten av tverrprofesjonelt samarbeid
Generell kompetanse: Kandidaten
· tar ansvar for egen læring, er pliktoppfyllende, pålitelig og samarbeidende
· kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med brukere og andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer
· kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering skriftlig og muntlig for å bidra til utvikling av god praksis
· kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon, for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører
Undervisnings- og læringsformer
Praksis sammen med mennesker med utviklingshemning gjennomføres i 4 semester (5. semester for deltid). Denne praksisperioden har spesielt fokus på: Livsverden, målretta miljøarbeid, og anvendelse av vernepleierens arbeidsmodell på individnivå. Studenten skal få kunnskaper og konkrete erfaringer med organisering og gjennomføring av helhetlige omsorgs- og opplæringstiltak for mennesker med utviklingshemming. Perioden skal gi studenten innsikt i sammenhengen mellom ideologi, mål og konkrete metoder, og gi han/henne øving i å anvende miljørelaterte virkemidler og evalueringsordninger i målrettet arbeid i forhold til mennesker med utviklingshemming.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
- Antall arbeidskrav: 3
- Påkrevde arbeidskrav: 3
- Fremmøte: Ikke påkrevd
- Kommentar: - fokusplan- praktiske oppg.- mappekrav
Eksamen
-
Vurderingsform: Kliniske studier
-
Andel: 100%
-
Varighet: 10 uker
-
Gruppering: Individuell
-
Karakterskala: Bestått/ikke bestått
-
Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
-
Kommentar: Veileder på praksisstedet innstiller praksisperioden til bestått/ikke bestått, og vernepleierutdanningen fastsetter den endelige vurderingen. Dersom det er fare for at studenten ikke vil bestå praksis skal student ha skriftlig melding om dette fra veileder og kontaktlærer senest tre uker før avsluttet periode