Fakta om emnet

Studiepoeng:
47.5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1½ år

VPL122D Samhandling og velferd (Høst 2022–Vår 2023)

Om emnet

1. STUDIEÅR – HOVEDEMNE:  SAMHANDLING, HELSE OG VELFERD

  •   Emne 1:    Studentrollen og vernepleierrollen                                                                                           
  •   Emne 2:    Vernepleierens yrkesrolle                                                                                                                        
  •   Emne 3:    Vernepleierens Arbeidsmodell – VerA 1
  •   Emne 4:    Samhandling, utvikling og læring   
  •   Emne 5:    Praksis 2: Oppvekst og inkludering                                                                                                                                                                                                    
  •   Emne 6:    Helse og omsorg 1
  •   Emne 7:    Funksjonshemning, inkludering, deltakelse og samfunn

Samhandling, helse og velferd

Emnene i første studieår skal gi studentene grunnlag til å arbeide med sin egen fungering, sine holdninger og evne til refleksjon i forhold til samhandling og kommunikasjon. Studenten skal få innsikt i egen profesjon og opparbeide seg en begynnende yrkesidentitet. Studenten skal ha kjennskap til andre yrkesgrupper, deres kompetanse og erfaring med samarbeid med ulike aktører. Studenten skal se sammenhengen mellom samfunnsutvikling, levekår og opplevde helse- og sosialproblemer. De skal videre ha kjennskap til politiske mål, virkemidler og velferdsordninger som regulerer tjenestene til mennesker med funksjonsnedsettelser.

Vernepleieren er autorisert helsepersonell etter helsepersonell loven. Dette setter store krav til den helsefaglige kompetansen i yrkesutøvelsen, og herunder kravet til faglig forsvarlighet. Kravet til forsvarlighet gjelder i alle situasjoner hvor vernepleieren opptrer. Første studieår vil derfor ha fokus på lovverk og teoretiske og praktiske emner som fremmer vernepleierens helsefaglige kompetanse. Studenten skal ha begynnende kunnskap om vernepleierens arbeidsmodell og gjennom arbeid med denne, utvikle forståelse for de ulike deler av prosessen. Gjennom de to praksisperiodene skal studenten få innblikk i vernepleierens arbeid. Studenten skal opparbeide seg ferdigheter i observasjon og registrering som metode for kartlegging av sammenhengen mellom individ og omgivelser.

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Emne 1:  Studentrollen og vernepleierprofesjon                          (11 studiepoeng)

Kunnskap: Kandidaten

·         har kunnskap om studentrollen, og studentens rettigheter og plikter

·         har bred kunnskap om vernepleierens rolle og funksjon i samarbeid med andre profesjoner.

·         har kunnskap om etiske teorier, verdioppfatninger, menneskesyn

·         kjenner til yrkesetisk grunnlagsdokument for vernepleiere og yrkesetikk som begrep

·         kjenner til rettssikkerhet, personvern, opplysningsplikt og taushetspliktsreglene

·         har kunnskap om menneskerettighetene og menneskerettighetserklæringen

·         kjenner til minoriteters rettigheter

·         har bred kunnskap om konvensjoner, lover og regler for å sikre funksjonshemmedes rettigheter, og samiske brukeres rettigheter som urfolk

·         har kunnskap om andre aktuelle profesjoner og yrkesgrupper

·         har kunnskap om vernepleie som profesjon, vernepleierens samfunnsansvar, fagområdets historie, kunnskapsgrunnlag, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.

 

Ferdigheter: Kandidaten

·         kan anvende drøfting, fag- og kildekritikk 

·         kan beherske ulike utfordringer i skriveprosessen

·         kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling

·         kan beherske samarbeidslæring med andre profesjoner

·         kan anvende ferdigheter i etisk og fagkritisk refleksjon

·         kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger

·         kan anvende retningslinjer for akademisk

 

Generell kompetanse: Kandidaten

·         kan planlegge og gjennomføre egen læring og har medansvar for medstudenters læring

·         kan utveksle synspunkter og erfaringer gjennom samarbeid i basisgrupper

·         kjenner til verdien av ulike former for læringsmetoder

                                              

 

Emne 2:  Vernepleierens yrkesrolle                  (1,5 stp/1 uke)                              

 

Kunnskap: Kandidaten

·         kjenner til andre profesjoner i samarbeidslæringen

·         har kunnskap om vernepleierens og profesjon

·         har bred kunnskap om sentrale etiske teorier for vernepleiefaglig arbeid

 

Ferdigheter: Kandidaten

·         kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger

·         kan anvende kunnskap om andre profesjoner i samarbeidslæringen

 

Generell kompetanse: Kandidaten

·         har innsikt i etiske verdier og prinsipper

·         har innsikt i etiske krav og retningslinjer for tjenesteutøvelsen

·         har innsikt i egne motiver for å gjennomføre en vernepleierutdanning

·         kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom samhandling bidra til utvikling av god praksis innenfor fagområdet.

 

 

 

Emne 3:  Vernepleierens Arbeidsmodell – VerA 1                                 (6 studiepoeng)                              

 

Kunnskap: Kandidaten

·         kjenner til gyldighet og nøyaktighet (validitet og reliabilitet)

·         kjenner til fremstilling av data og kjennskap til ulike vitenskapelige design

·         har bred kunnskap om problemløsning på individ-, gruppe- og systemnivå gjennom observasjon, utredning, utforsking av verdier, ønsker og livsbetingelser, målutforming, tiltaksutforming og evaluering.

·         har bred kunnskap om miljøarbeid og miljøterapi som grunnlag for vernepleierens miljøterapeutiske arbeid

 

Ferdigheter: Kandidaten

·         kan anvende Vernepleierens Arbeidsmodell

·         kan finne og beskrive ulike observasjons- og registreringsmetoder

·         kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak.

·         kan anvende dokumentasjon i kartleggingsprosessen

·         kan reflektere over og begrunne hvorfor de ulike observasjons- og registreringsmetoder er egnet for bestemte formål

 

Generell kompetanse: Kandidaten

·         kjenner til betydningen av kommunikasjon og samhandling i møtet med brukeren

·         har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn

·         kan planlegge og lage mål for egen fungering i forhold til utdanningens ulike læringsformer

 

                         

Emne 4:  Samhandling, utvikling og læring                                            (6 studiepoeng)                              

                                                                     

Kunnskap: Kandidaten

·         har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og har kunnskap om hvordan språk og kultur påvirker dette.

·         har kunnskap om betydningen av anerkjennelse

·         har kunnskap om hvordan omgivelser og samspill kan bidra til bedre fungering og økt mestringsopplevelse

·         har kunnskap om tilknytningsforstyrrelser hos barn og unge

·         har kunnskap om barn og unge utsatt for omsorgssvikt

·         har bred kunnskap om psykologisk og biologisk utvikling og læring i et livsløpsperspektiv.

·         har bred kunnskap om pedagogiske teorier, ulike læringssyn og didaktiske prinsipper

·         har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering

 

Ferdigheter: Kandidaten

·         kan anvende grunnleggende ferdigheter i kommunikasjon

·         kan beherske kommunikasjonsferdigheter i samhandling med medstudenter og veileder

 

Generell kompetanse: Kandidaten

·         har innsikt i hvordan egen atferd virker på andre                

·         har innsikt i menneskets normalutvikling, sosialisering, læring og motivasjon

 

 

Emne 5:  Praksis 2 – Oppvekst og inkludering             (Vplp02)  (10,5 stp/7 uker)                              

 

Kunnskap: Kandidaten

·         har kunnskap om inkludering, deltakelse, integrering, levekår og livskvalitet

·         har kunnskap om forholdet mellom funksjonshemming og funksjonsnedsettelse, og hvordan funksjonshemmedes barrierer kan bygges ned

·         har kunnskap om barn og unges rettigheter og er en utøver som kan ivareta barns behov for behandling og/eller tjenester og kan sikre barns medvirkningsprosesser

·         har kunnskap om sosialiseringsprosessen i skole/barnehage og utvikling av roller

·         har kunnskap om normalutvikling hos barn

·         har kunnskap om leik og leikens betydning for barn

·         kjenner til spesialpedagogikk og tilpasset opplæring

·         kjenner til aktuelle samarbeidspartnere for barnehage/ skole

·         har kunnskap om lovverk og rammeplan for barnehage/ læreplan for skole

·         har kunnskap om praksisplassens plassering i det offentlige systemet

 

Ferdigheter: Kandidaten

·         kan redegjøre for egne forventninger og ha en plan for å oppfylle disse

·         kan anvende ulike observasjons- og registreringsmetoder

·         kan reflektere over etikk og ulike etiske dilemma på praksisstedet

·         kan reflektere over betydningen av egen forforståelse og personlige erfaringer i yrkesutøvelsen

·         kan beherske kommunikasjon og samhandling med barn og ungdom, og deres pårørende

·         ferdigheter i tverrprofesjonelt samarbeid i skole og barnehage

·         kan beherske tilrettelegging av aktiviteter slik at alle barn og unge er inkludert og kan delta

·         kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltakelse i alle deler av samfunnslivet og i et livsløpsperspektiv.

·         Kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

 

Generell kompetanse: Kandidaten

·         ha innsikt sentrale perspektiver i arbeidet med barn og funksjonshemming

·         kan på et faglig nivå sette seg inn i livssituasjonen og hverdagen til barn

·         kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse

·         kan forebygge og løse konflikter

 

Emne 6:  Helse og omsorg 1                                                          (15 studiepoeng)                              

                                       

Kunnskap: Kandidaten

·         har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming, funksjonsnedsettelse og sykdom i et individ-, samfunns- og livsløpsperspektiv.

·         har bred kunnskap om folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.

·         har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon, somatikk og atferd generelt, og kognitive funksjonsnedsettelser og utviklingshemming spesielt

·         har bred kunnskap om hvordan helsesvikt, sykdom og funksjonsnedsettelser påvirker fysiske, kognitive og sosiale funksjoner i et livsløpsperspektiv.

·         har bred kunnskap om anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi i utøvelsen av grunnleggende pleie

·         har kunnskap om folkehelsearbeid ved å delta i planlegging og iverksetting av tiltak i samfunnet og overfor mennesker gjennom hele livsløpet

·         har bred kunnskap om mikroorganismenes betydning for helse og

·         sykdomsutvikling

·         har bred kunnskap om ernæringsfysiologi til mennesker i ulike aldere og med ulike ernæringsbehov

·         har bred kunnskap om helsepersonells ansvar i legemiddelhåndtering knyttet til juridiske, faglige, og etiske områder

·         har bred kunnskap om generell farmakologi og legemidlers virkninger, bivirkninger og interaksjoner

·         har bred kunnskap om helsepersonells krav til faglig og etisk forsvarlighet

·         ha bred kunnskap om årsaker, symptomer og tegn, diagnose, behandling, samt forstå sykdomsutviklingen og eventuelle komplikasjoner av de vanligste somatiske og psykiske sykdommene innen fagområdet

·         har kunnskap om pårørende, nettverk og omgivelsene sin betydning for helsen

·         har kunnskap om normal vekst og fysiologisk utvikling hos barn og unge

 

Ferdigheter: Kandidaten

·         kan avdekke og reflektere over etiske dilemma i helse- og omsorgstjenesten

·         kan anvende faglig kunnskap for å bidra til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging i et livsløpsperspektiv.

·         kan anvende faglig kunnskap for å identifisere symptomer på sykdom og sette inn nødvendige behandlingstiltak, samt ved behov innhente bistand hos annet helsepersonell eller henvise videre for å sikre forsvarlig bistand til personer med behov for helsehjelp

·         kan beherske forsvarlig legemiddelhåndtering, inkludert injeksjoner

·         kan anvende faglig kunnskap i livreddende førstehjelp og hjerte-lungeredning og anvende ABCDE og ISBAR

·         kunne kan observere og analysere brukerens situasjon, og på bakgrunn av denne kunne iverksette tiltak og evaluere disse relatert til vernepleierens arbeidsmodell og miljøarbeid

·         kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i pasientopplæring.

 

Generell kompetanse: Kandidaten

·         se kjenner til sammenhengen mellom ulike fagområder i vernepleierens arbeidsmodell i utformingen av helse- og omsorgstjenesten

·         kan planlegge og gjennomføre daglig omsorg, grunnleggende pleieprosedyrer og legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte.

·         kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med brukere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov.

 

 

Emne 7: Funksjonshemming, inkludering, deltakelse og samfunn              (10 stp)                              

 

Kunnskap: Kandidaten

·         har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, kultur, funksjonsnedsettelse, diagnose, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet

·         har bred kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse og funksjonshemming, og hvordan funksjonshemmende barrierer kan bygges ned

·         har kunnskap om sosialisering, funksjonshemmende prosesser, marginalisering og inkludering av barn og unge, personer med funksjonsnedsettelser, samer og andre minoriteter i et sosiologisk og sosialantropologisk perspektiv

·         har bred kunnskap om utviklingshemming og livssituasjonen til personer med utviklingshemming i et individperspektiv, og i et historisk og sosiologisk perspektiv

·         har kunnskap om hvordan samfunnet er bygd opp, fungerer og endres, og hvordan enkeltmenneskers atferd og situasjon påvirkes av det samfunn de er en del av

·         har tverrkulturell kompetanse    

·         har bred kunnskap om selvbestemmelse, brukermedvirkning og empowerment

·         har kunnskap om velferdsstatens strukturer og profesjoner, utvikling og ideologi, offentlig styring og forvaltning

·         har kunnskap om helse- og velferdssystemet og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottakeres livssituasjon

·         har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing, rus- og sosioøkonomiske problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet

 

Ferdigheter: Kandidaten

·         kan anvende faglig kunnskap for fremme inkludering, likestilling og deltakelse i alle deler av samfunnslivet og i et livsløpsperspektiv

·         kan anvende faglig kunnskap for å iverksette nødvendige tiltak, og/eller behandling ved sosiale problemer eller henvise videre ved behov

·         kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne

·         forstår sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse, både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet

·         kan anvende og drøfte aktuelle perspektiver og begreper, og helse- sosialpolitiske og omsorgsideologiske føringer, i arbeid med personer med funksjonsnedsettelse og utviklingshemming

 

Generell kompetanse: Kandidaten

·         har innsikt i grunnleggende begreper som brukerperspektiv, brukermedvirkning, selvbestemmelse, inkludering og deltakelse og forståelsen av disse i arbeid med mennesker med funksjonsnedsettelse generelt og utviklingshemming spesielt

·         har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse, overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering

·         kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser

 

Undervisnings- og læringsformer

Læringsformene vil variere mellom forelesninger, arbeid med mappekrav (skriftlige oppgaver, individuelt og i gruppe), selvstudier, basisgruppevirksomhet, prosjektarbeid, individuelle arbeidskrav, ferdighetstrening/øvelser, utviklingssamtaler, praksisstudier osv. Gjennom hele året vil studenten kunne utvikle sine arbeider gjennom bl.a. tilbakemelding og veiledning fra lærere og medstudenter (se kap. 8 for detaljer om mappevurdering som eksamensform). Deler av undervisningen er nettstøttet, i form av videoforelesninger på nett, lærerveiledning og diskusjonsfora via læringsplattformen Fronter, osv.

Gruppevirksomhet tillegges stor vekt, og det kreves at studentene arbeider i grupper. Formålet er både økt læring, og å utvikle samarbeidsevne.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Mappe
  • Antall arbeidskrav: 8
  • Påkrevde arbeidskrav: 8
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Ulike mappekrav med ulike faginnhold og form
  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
  • Antall arbeidskrav: 9
  • Påkrevde arbeidskrav: 9
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Ikke alle arbeidskrav inngår i mappevurderingssystemet. Betegnelsen arbeidskrav benyttes da om obligatoriske oppgaver som må være bestått/godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Eksamen

  • Vurderingsform: Mappevurdering
  • Andel: 100%
  • Varighet: -
  • Gruppering: Individuell
  • Karakterskala: Bokstavkarakter
  • Hjelpemidler: Egen liste. Se under

Pensum

Pensumoversikt
Fant ingen pensumliste for dette emnet
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 04:33:36