Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlige:
  • Cecilie Katrine Utheim Grønvik
  • Trude Fløystad Eines
Undervisningssemester:
Vår, Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

VEL200 Produkt – og tjenestedesign (Høst 2022)

Om emnet

Emnet vil gi en innføring i hvordan tjenestedesign som metodisk tilnærming kan bidra til utvikling av bedre - eller nye produkt/tjenester for  brukere, pasienter, pårørende og ansatte.  Emnet vil også gi en innføring i bruk av visuelle og kreative verktøy som er nyttige i forbedrings- og innovasjonsprosesser med ulike aktører. 

Temaer som vil inngå i dette delemnet:

  • Bruker/pasientinvolvering

  • PDSA-modellen og tjenestedesign som metodisk tilnærming i forbedrings – og innovasjonsprosesser

  • Samskapende innovasjonsprosesser

  • Visuelle verktøy

  • Kreative verktøy

  • Idegenerering - og utvikling

  • Prototyping og testing

Merk: det er obligatorisk oppmøte på samlingene.

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse (GSK). Søkere som ikke har GSK og fyller 25 år i søknadsåret, kan søke opptak med grunnlag i realkompetanse.

Anbefalte forkunnskaper

VEL100

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne forventes det at kandidaten:

Kunnskap:

  • har kunnskap om PDSA-modellen og tjenestedesign som metodisk tilnærming i forbedrings- og innovasjonsprosesser

  • har kunnskap om viktigheten av å involvere brukere, pasienter og ansatte i produkt – og tjenestedesignprosesser

  • har kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer samarbeidsdrevet innovasjon

Ferdigheter:

  • initierer forbedrings – og innovasjonsprosesser på egen arbeidsplass

  • anvender kunnskap om PDSA-modellen og tjenestedesign i planlegging og gjennomføring av forbedrings – og innovasjonsprosesser

  • anvender ulike verktøy i forbedrings- og innovasjonsprosesser .

Generell kompetanse:

  • har innsikt i hvordan PDSA-modellen og tjenestedesign kan benyttes som tilnærming i prosesser fra behovskartlegging til implementering

  • refererer til pensum og vitenskapelige kilder i tråd med Høgskolen i Moldes retningslinjer for bruk av kilder og referanser 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, feltarbeid, selvstudier, skriftlige innleveringer.

Mellom samlingene forventes det at studentene jobber med arbeidskrav.

 

Eksamen

  • Skriftlig individuell hjemmeeksamen leveres i Inspera innen oppgitt frist.

  • Omfang: 3000 ord +/- 10 %

  • Vurderingsuttrykk: Bokstavkarakter A-F

Evaluering av emnet

Muntlig evaluering etter hver samling. Skriftlig evaluering etter avsluttet emne.

Pensum

Pensumoversikt

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 04:33:34