Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlige:
-
- Cecilie Katrine Utheim Grønvik
- Trude Fløystad Eines
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
VEL200 Produkt – og tjenestedesign (Høst 2022)
Om emnet
Emnet vil gi en innføring i hvordan tjenestedesign som metodisk tilnærming kan bidra til utvikling av bedre - eller nye produkt/tjenester for brukere, pasienter, pårørende og ansatte. Emnet vil også gi en innføring i bruk av visuelle og kreative verktøy som er nyttige i forbedrings- og innovasjonsprosesser med ulike aktører.
Temaer som vil inngå i dette delemnet:
-
Bruker/pasientinvolvering
-
PDSA-modellen og tjenestedesign som metodisk tilnærming i forbedrings – og innovasjonsprosesser
-
Samskapende innovasjonsprosesser
-
Visuelle verktøy
-
Kreative verktøy
-
Idegenerering - og utvikling
-
Prototyping og testing
Merk: det er obligatorisk oppmøte på samlingene.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse (GSK). Søkere som ikke har GSK og fyller 25 år i søknadsåret, kan søke opptak med grunnlag i realkompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
VEL100
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført emne forventes det at kandidaten:
Kunnskap:
-
har kunnskap om PDSA-modellen og tjenestedesign som metodisk tilnærming i forbedrings- og innovasjonsprosesser
-
har kunnskap om viktigheten av å involvere brukere, pasienter og ansatte i produkt – og tjenestedesignprosesser
-
har kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer samarbeidsdrevet innovasjon
Ferdigheter:
-
initierer forbedrings – og innovasjonsprosesser på egen arbeidsplass
-
anvender kunnskap om PDSA-modellen og tjenestedesign i planlegging og gjennomføring av forbedrings – og innovasjonsprosesser
-
anvender ulike verktøy i forbedrings- og innovasjonsprosesser .
Generell kompetanse:
-
har innsikt i hvordan PDSA-modellen og tjenestedesign kan benyttes som tilnærming i prosesser fra behovskartlegging til implementering
-
refererer til pensum og vitenskapelige kilder i tråd med Høgskolen i Moldes retningslinjer for bruk av kilder og referanser
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, feltarbeid, selvstudier, skriftlige innleveringer.
Mellom samlingene forventes det at studentene jobber med arbeidskrav.
Eksamen
-
Skriftlig individuell hjemmeeksamen leveres i Inspera innen oppgitt frist.
-
Omfang: 3000 ord +/- 10 %
-
Vurderingsuttrykk: Bokstavkarakter A-F
Evaluering av emnet
Muntlig evaluering etter hver samling. Skriftlig evaluering etter avsluttet emne.
Pensum
Pensumoversikt