Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Helene Hoemsnes
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 år
VBU733 Psykososialt arbeid (Høst 2022)
Om emnet
Barn- og ungdoms psykiske helse – historiske utviklingslinjer, nåtidige problemstillinger og framtidige utfordringer.
Barn og unge, deres familier og nettverk, med utgangspunkt i ulike terapeutiske forståelser, holdninger og ferdigheter
-
fra dynamiske retninger
-
fra kognitive/adferdsanalytiske retninger
-
fra familie-/ språk og systemanalytiske retninger
-
fra kulturpsykologiske retninger
-
fra bio - psyko sosiale retninger
Samfunnsvitenskapelige perspektiver – samfunnsskapte belastninger og bidrag til helsefremmende arbeid.
Tjenesteutvikling og endringsarbeid – om ansvar og tverrprofesjonelt samarbeid.
Kartlegge, identifisere og styrke ressurser i hjem, barnehage, skole og nærmiljøet som øker barn og unges evner til å mestre belastende psykososiale levekår, og kjenne til ulike strategier og arbeidsmåter som minsker slike psykososiale belastninge
Legge til rette for barn og unges utvikling, i et samarbeid med barnet, familie og nettverk.
Analysere barn og unges utfordringer og vansker og foreslå tiltak basert på kunnskap på feltet.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge
- Master i helse- og sosialfag - Kliniske hjelperelasjoner overfor sårbare grupper
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten skal etter fullført emne:
Kunnskaper:
-
ha inngående kunnskap om teorier, begreper og forståelsesmåter i psykososialt arbeid
-
ha inngående kunnskap om forebyggende og helsefremmende psykososialt arbeid
-
ha inngående kunnskap om ulike metoder og arbeidsmåter i psykososialt arbeid med barn og unge
-
ha inngående kunnskap om perspektiver på barn og unges medvirkning
Ferdigheter:
-
kunne kartlegge, identifisere og styrke ressurser i hjem, barnehage, skole og nærmiljøet som øker barn og unges evner til å mestre belastende psykososiale levekår, og kjenne til ulike strategier og arbeidsmåter som reduserer slike psykososiale belastninger
-
kunne analysere hvordan sammenhenger mellom psykisk helse og biologiske, psykologiske, kulturelle, sosiale og samfunnsmessige forhold gjenspeiles i fagteorier og behandlingsperspektiver
-
kunne legge til rette for barn og unges utvikling, i et samarbeid med barnet, familie og nettverk.
Generell kompetanse:
-
kunne analysere barn og unges utfordringer og vansker og foreslå tiltak basert på evidensbasert kunnskap på feltet.
-
kunne anvende, etablere og inngå i helsefremmende og mestringsskapende relasjoner med barn, ungdom og deres familier
-
kunne kommunisere eget ansvarsområde og anvende fagets særegne bidrag i psykososialt arbeid med barn, ungdom og unge voksne
-
kunne anvende kunnskaper og ferdigheter på nye måter for å initiere og delta i helhetlige og samhandlende tjenestetilbud til barn, ungdom, og familier
-
kunne identifisere forhold ved samfunnet som kan påvirke utviklingen av problemer, livskriser og psykososiale belastninger
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, nettstudier, veiledningsgrupper, spesifiserte arbeidskrav og selvstudie.
Eksamen
-
Vurderingsform: Muntlig skoleeksamen
-
Andel: 100%
-
Varighet: -
-
Gruppering: Individuell
-
Karakterskala: Bokstavkarakter
-
Hjelpemidler: -
Evaluering av emnet
Evalueres i Canvas.