Fakta om emnet

Studiepoeng:
7.5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Helene Hoemsnes
Undervisningssemester:
Vår, Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
2 år

VBU733 Psykososialt arbeid (Høst 2022)

Om emnet

Barn- og ungdoms psykiske helse – historiske utviklingslinjer, nåtidige problemstillinger og framtidige utfordringer.

Barn og unge, deres familier og nettverk, med utgangspunkt i ulike terapeutiske forståelser, holdninger og ferdigheter

  • fra dynamiske retninger

  • fra kognitive/adferdsanalytiske retninger

  • fra familie-/ språk og systemanalytiske retninger

  • fra kulturpsykologiske retninger

  • fra bio - psyko sosiale retninger

Samfunnsvitenskapelige perspektiver – samfunnsskapte belastninger og bidrag til helsefremmende arbeid.
Tjenesteutvikling og endringsarbeid – om ansvar og tverrprofesjonelt samarbeid.

Kartlegge, identifisere og styrke ressurser i hjem, barnehage, skole og nærmiljøet som øker barn og unges evner til å mestre belastende psykososiale levekår, og kjenne til ulike strategier og arbeidsmåter som minsker slike psykososiale belastninge

Legge til rette for barn og unges utvikling, i et samarbeid med barnet, familie og nettverk.

Analysere barn og unges utfordringer og vansker og foreslå tiltak basert på kunnskap på feltet.

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten skal etter fullført emne:

Kunnskaper:

  • ha inngående kunnskap om teorier, begreper og forståelsesmåter i psykososialt arbeid

  • ha inngående kunnskap om forebyggende og helsefremmende psykososialt arbeid

  • ha inngående kunnskap om ulike metoder og arbeidsmåter i psykososialt arbeid med barn og unge

  • ha inngående kunnskap om perspektiver på barn og unges medvirkning

Ferdigheter:

  • kunne kartlegge, identifisere og styrke ressurser i hjem, barnehage, skole og nærmiljøet som øker barn og unges evner til å mestre belastende psykososiale levekår, og kjenne til ulike strategier og arbeidsmåter som reduserer slike psykososiale belastninger

  • kunne analysere hvordan sammenhenger mellom psykisk helse og biologiske, psykologiske, kulturelle, sosiale og samfunnsmessige forhold gjenspeiles i fagteorier og behandlingsperspektiver

  • kunne legge til rette for barn og unges utvikling, i et samarbeid med barnet, familie og nettverk.

Generell kompetanse: 

  • kunne analysere barn og unges utfordringer og vansker og foreslå tiltak basert på evidensbasert kunnskap på feltet.

  • kunne anvende, etablere og inngå i helsefremmende og mestringsskapende relasjoner med barn, ungdom og deres familier

  • kunne kommunisere  eget ansvarsområde og anvende fagets særegne bidrag i psykososialt arbeid med barn, ungdom og unge voksne

  • kunne anvende kunnskaper og ferdigheter på nye måter for å initiere og delta i helhetlige og samhandlende tjenestetilbud til barn, ungdom, og familier

  • kunne identifisere forhold ved samfunnet som kan påvirke utviklingen av problemer, livskriser og psykososiale belastninger

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, nettstudier, veiledningsgrupper, spesifiserte arbeidskrav og selvstudie.

Eksamen

  • Vurderingsform: Muntlig skoleeksamen

  • Andel: 100%

  • Varighet: -

  • Gruppering: Individuell

  • Karakterskala: Bokstavkarakter

  • Hjelpemidler: -

Evaluering av emnet

Evalueres i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 04:33:34