Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Emmy Elizabeth Langøy
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
VHM722 Psykologisk perspektiv, juridiske emner og etisk refleksjon (Vår 2021)
Om emnet
Emnet skal gi innføring i ulike teoretiske perspektiver, som læringsteori, kognitiv psykologi, utviklingspsykologi m.m., i tillegg til utvalgte juridiske emner og etisk refleksjon.
Dette emne er delt inn i 3 delemner; 1) Psykologiske perspektiv, 2) Utvalgte juridiske emner og 3) Etikk og etisk refleksjon.
1) Psykologiske perspektiv
-
Læringsteori
-
Kognitive/ atferdsanalytiske teorier
-
Kommunikasjons- og samspillsteori
-
Tilknytningsteori
-
Tidlig samspill
-
Nettverksteori
-
Sosialpsykologi og interaksjonisme
2) Utvalgte juridiske emner
-
Saksbehandlingsprinsipper
-
Helse- og omsorgstjenesteloven (spesielt kapittel 9)
-
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven
-
Opplæringsloven
-
Pasient- og brukerrettighetsloven (spesielt kapittel 4A)
-
Individuell plan
-
Samhandlingsreformen
-
Lov om helsepersonell
-
Spesialisthelsetjenesteloven
-
Vergemålsloven
3) Etikk og etisk refleksjon
-
Ulike etiske retninger
-
Etiske aspekt ved diagnostisering og behandling
-
Etiske dilemma i relasjon og samhandling
-
Skjønnsutøvelse
-
Etiske utfordringer ved bruk av tvang og makt
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Videreutdanning i habilitering og miljøarbeid
- Master i helse- og sosialfag - Kliniske hjelperelasjoner overfor sårbare grupper
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten skal etter fullført emne:
- ha kunnskap om ulike psykologiske/pedagogiske perspektiv og tilnærmingsmåter, med spesiell vekt på læringsteori
- ha kunnskap om kommunikasjon og relasjonens betydning i samhandling med mennesker med funksjonshemming
- kunne anvende relevant lovverk i arbeid for, og sammen med mennesker med funksjonshemming
- kunne identifisere og analysere etiske problemstillinger i den praktiske hverdagen
- kunne reflektere over rollen som profesjonell yrkesutøver, og etiske utfordringer ved bruk av tvang og makt
Eksamen
- Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen
- Andel: 100%
- Varighet: 6 Timer
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bokstavkarakter
- Hjelpemidler: Kun generell ordbok morsmål/norsk/engelsk i papirformat